Innovatie

“Door onze onervarenheid keken wij anders naar bagger"

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 17 nov 2020
  • 4 min lezen
  • 221
Eva Aarts is 1 van de 2 vrouwen achter de start-up Waterweg. Samen met Wies van Lieshout ontwikkelde zij een waterdoorlatende straattegel op basis van baggerslib. Een circulair product, dat bovendien het probleem van wateroverlast tegengaat. Het verhaal van Aarts is er één van drie willekeurige ondernemers die zich inschreef voor de KVK Innovatie Top 100. “Natuurlijk willen we geld verdienen, maar we willen vooral iets waardevols doen met bagger.”

“Een paar jaar geleden deden we mee aan een ontwerpwedstrijd om uit afvalstromen een verdienmodel te maken. Ik zat met Wies in een groepje mensen met verschillende achtergronden en we kregen het materiaal baggerslib toegewezen. Dat moesten we een circulaire functie geven. We bedachten een waterdoorlatende tegel, aangezien 95% van Rotterdam-centrum is betegeld en het water daardoor niet kan wegzakken, maar in het riool terechtkomt. Bovendien is er een grote vraag naar duurzame bouwmaterialen. Maar het is moeilijk die te ontwikkelen, want je moet zeker weten dat ze lang goed blijven. Bij tegels is dat minder noodzakelijk; die kun je vrij eenvoudig vervangen als ze versleten zijn.

WaterwegWaterweg

We wonnen de wedstrijd en bedachten kort daarna dat we eigenlijk wel verder wilden met dit idee. Wij begonnen zonder veel kennis op dit gebied, maar wisten wel: als we dit willen realiseren, moeten we de baggerketen erbij betrekken. Daarnaast hebben we partners met kennis aangetrokken, waaronder waterschappen, een steenfabrikant en The Green Village, de proeftuin voor circulaire innovaties in Delft. Aan de andere kant, door onze onervarenheid keken we anders naar systemen en kwamen we soms met nieuwe oplossingen.”

Verdienmodel met 2 kanten

“We schreven een plan en hebben een eerste haalbaarheidsonderzoek gedaan in opdracht van het Hoogheemraadschap Delfland. Ook hebben we marktonderzoek gedaan, het materiaal en de baggerketen onderzocht en we ontdekten dat er behoefte is aan duurzame tegels. Nu zijn we bezig met een proeftuin van 200 vierkante meter in Rotterdam-Noord. Daarvoor hebben we het productieproces moeten opschalen.

Ons verdienmodel heeft 2 kanten. We schrijven regelmatig mee in bestekken van baggeraars. Die krijgen kortingen als ze iets duurzaams doen met het slib dat ze opbaggeren. Wij zijn de oplossing. Wij nemen het slib af en krijgen betaald voor het werk dat we doen. Daarnaast verkopen we ons product en krijgen we in sommige gevallen subsidie voor ons project. Tot nu toe hebben we alles kunnen financieren met prijzengeld en met projecten die we hebben gerealiseerd. Als we verder opschalen, gaan we wel op zoek naar investeerders, omdat dat sneller gaat dan subsidies binnenhalen. Maar het circulaire aspect moet wel overeind blijven.”

Serieus genomen

“Bagger is overal en het is een stabiele, oneindige stroom, over de hele wereld. Het is geweldig om te bouwen met materialen die uit onze eigen rivieren komen. Het is goedkoop en duurzaam. Wij hoeven niet echt op zoek naar klanten; zij vinden ons wel. Bagger is voor baggeraars een hoofdpijndossier, ze moeten ervan af en dat merken wij. Onlangs hebben we op een vakbeurs voor baggeraars gestaan. Als 2 jonge vrouwen vielen we daar wel op, dus dan leg je snel contact. Ook bellen we baggeraars op, of we langs mogen komen. Zo bouwen we een netwerk op. Inmiddels hebben we ons verhaal precies afgestemd op de behoefte van onze mogelijke klanten. En dat werkt: er is veel vraag naar wat we doen. Als we wel eens op een baggerdepot lopen, vragen mensen nog wel eens of we verdwaald zijn, maar inmiddels worden we serieus genomen. We hebben altijd ons product mee om te laten zien dat we een steen kunnen maken. Wij kunnen iets leveren dat van waarde is en waar we trots op zijn.”

Eva Aarts
  • 22 jaar22 jaar
  •  Startkapitaal: € 5.000 prijzengeld ontwerpwedstrijd Startkapitaal: € 5.000 prijzengeld ontwerpwedstrijd
  • Waterdoorlatende tegelWaterdoorlatende tegel

Eva Aarts

mede-oprichter Waterweg

Studeerde economie en politicologie in Rotterdam. De winst van de ontwerpwedstrijd BlueCity Circular Challenge vormde de basis voor haar om samen met Wies van Lieshout het idee voor een waterdoorlatende straattegel verder te ontwikkelen.

“Bagger is voor baggeraars een hoofdpijndossier, ze moeten ervan af en dat merken wij”

Kopiëren is prima

“Alleen het bindmiddel dat we nu gebruiken is niet circulair, dus we zijn op zoek naar een manier om de steen nog duurzamer te maken. Verder willen we voldoen aan de nodige certificering en normering, om ons product beter in de markt te zetten. Daarna willen we graag een groot project doen voor een provincie of een grote aannemer en dan zien we wel verder. Ons product is niet ingewikkeld om te maken, maar het is nog nooit op grote schaal gedaan. Daar zitten wel wat haken en ogen aan en tot nu toe was slib storten nog goedkoper. Uniek aan onze tegel is dat ‘ie klimaat-adaptief en circulair is. Als anderen dat willen kopiëren: prima. Er is veel bagger in de wereld en ons doel is laten zien dat bagger een grondstof is waar je mee kunt bouwen. Natuurlijk willen we geld verdienen, maar we willen vooral iets waardevols doen met bagger. Dat had ik 5 jaar geleden nooit verwacht. Dus wie weet waar we over 5 jaar zijn.”

4 vragen aan de innovators die zich inschreven voor de KVK Innovatie Top 100

1. Wanneer dacht je Eureka?

“Dat heb ik de hele tijd; er verandert steeds wel iets. Maar de eerste keer dat we fysiek iets opleverden, was wel heel bijzonder.”

2. Waar kwam je op het idee?

“Tijdens de ontwerpwedstrijd BlueCity Circular Challenge, om van afvalstromen iets duurzaams te maken.”

3. Welke innovatie of innovator bewonder je?

“Ik vind Yoni tampons en maandverband een heel mooi initiatief. 2 vrouwen hebben een bestaand product vanuit een missie voor een schonere wereld helemaal vernieuwd en heel slim in de markt gezet.”

4. Waar sta je over 5 jaar?

“Over 5 jaar is heel Nederland overgestapt op baggertegels.”

Innovatie-tip van Eva Aarts

“Luister naar anderen, maar houd je eigen visie voor ogen. En wees vooral zelf enthousiast over je idee, dan krijg je anderen makkelijker mee.”
Heb jij een nieuw product of een nieuwe dienst succesvol op de markt gebracht? De KVK Innovatie Top 100 zet jouw innovatie in de schijnwerpers.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage