Dit levert maatschappelijk verantwoord ondernemen je op
- Achtergrond
- Redactie KVK
- Bijgewerkt 22 dec 2022
- 4 min lezen
- 1.9K
Voordeel 1. Goed voor je reputatie
Ruim 75% van alle consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven zich inzetten voor het milieu, de samenleving en de gezondheid van mensen. Grote kans dat ook jouw bestaande klanten het waardevol vinden dat je maatschappelijk verantwoorde keuzes maakt. En dat je nieuwe klanten kunt aantrekken door aan een groene reputatie te werken. Zorg ervoor dat je duidelijk vertelt wat je doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, bijvoorbeeld op je website. En maak voor je producten of diensten gebruik van certificaten en keurmerken. Plaats de bijbehorende logo’s bijvoorbeeld op de verpakking van je product, of op je website. Hiermee bewijs je aan je klant dat je MVO-beloftes ook echt kloppen.
Voordeel 2. Aantrekkelijk voor personeel
Als je maatschappelijk verantwoord onderneemt ben je niet alleen interessant voor mogelijke nieuwe klanten, je kunt er ook personeel mee aantrekken of behouden. Een meerderheid van de Nederlanders in loondienst vindt het belangrijk om te werken bij een bedrijf dat actief aan MVO doet. Dat blijkt uit onderzoek van pensioenuitvoerder Be Frank. Werknemers zien bijvoorbeeld graag dat werkgevers milieuvervuiling tegengaan, overstappen op duurzame energie en zich inzetten voor goede werkomstandigheden.
Je kunt personeel ook aantrekken of behouden met groene en sociale arbeidsvoorwaarden. Geef bijvoorbeeld extra vakantiedagen wanneer je medewerkers met de fiets of trein op vakantie gaan. Ook kun je als werkgever je werknemer helpen bij het verduurzamen van de woning. Dit kan voordelig met de werkkostenregeling.
Voordeel 3. Je bespaart geld
Met maatschappelijk verantwoord ondernemen kun je ook geld besparen. Stap je over op LED-verlichting, dan valt je energierekening veel lager uit. En door lease-auto’s in je bedrijf te vervangen door treinabonnementen ben je een stuk goedkoper uit. Verkoop je bijvoorbeeld koffie en moedig je je klanten aan om hun eigen beker mee te nemen, dan scheelt dat ook in je kosten.
Extra goed voor je werknemers zorgen hoort ook bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat kan op een heleboel manieren: van zorgen dat discriminatie geen plek heeft op de werkvloer tot je medewerkers helpen om gezond en fit te blijven. Door je actief bezig te houden met hoe gezond en gelukkig je personeel zich voelt, kun je ziekmeldingen voorkomen. En ook dat scheelt geld, want een zieke werknemer kost je al snel 250 tot 300 euro per dag.
Voordeel 4. Voorbereid op klimaatregels
De overheid stelt steeds meer wet- en regelgeving op die moet zorgen dat Nederland de klimaatdoelen haalt. Deze wetten en regels dwingen ondernemers onder andere om energiebesparende maatregelen te nemen. In 2050 mogen we in Nederland alleen nog duurzame energie gebruiken, en het totale energieverbruik moet daarnaast ongeveer zestig procent verminderen vergeleken met nu. Houd hier nu al rekening mee, zodat je op een logisch moment de verduurzamingsmaatregelen kunt nemen. Bijvoorbeeld wanneer je bedrijfspand vernieuwd moet worden. Het is slim om bijvoorbeeld jaarlijks een percentage van je omzet te reserveren voor verduurzaming. Op die manier kun je kosten spreiden.
Voordeel 5. Voorsprong op concurrent
Per 1 januari 2024 geldt voor grote bedrijven een nieuwe wet op het gebied van MVO, de zogeheten Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Volgens deze Europese wet moeten grote bedrijven in een verplichte duurzaamheidsrapportage aantonen wat ze doen op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het verslag moeten bedrijven niet alleen rapporteren over hun eigen processen, maar ook over hun hele keten. Daarom zullen grote bedrijven in veel gevallen eerder kiezen om samen te werken met kleine bedrijven die ook hun best doen om de wereld een betere plek te maken. Mkb’ers die niet aan MVO doen zijn voor grote bedrijven door de CSRD minder aantrekkelijk als samenwerkingspartner of toeleverancier. Maatschappelijk verantwoord ondernemen biedt dus kansen om je te onderscheiden van je concurrent.
Voordeel bij aanbestedingstrajecten
Ook de overheid moedigt duurzaam ondernemen aan door in aanbestedingstrajecten te kiezen voor bedrijven die aan bepaalde duurzaamheidseisen voldoen. Heb je bijvoorbeeld een bouwbedrijf? Dan ben je verplicht om bouwmaterialen te hergebruiken. Doe je dat niet, dan is er geen samenwerking mogelijk met de overheid. Naast dit soort eisen heeft de overheid ook een lijst met wensen voor mogelijke partners. Voldoe je aan (een deel van) de wensenlijst dan heb je een voorsprong op concurrenten voor wie dat niet geldt.
De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.