Duurzaamheid in de markt zetten

Er lijkt een spanningsveld te zitten tussen duurzaamheid, dat duidt op minder consumeren, en marketing, dat consumptie juist aanjaagt. Duurzame ondernemers hebben daarom moeite te promoten dat ze goed bezig zijn. Dat is een gemiste kans. Marketing helpt juist het gedrag van de consument te beïnvloeden en de keus te maken voor duurzame producten. Vier bedrijven laten zien hoe ze hun duurzame product in de markt zetten en wat het hen oplevert. Deze voorbeelden komen uit het Kansenkompas ‘Duurzaam vooruit met jouw bedrijf’.
Duurzaamheid in de markt zetten
Duurzaamheid in de markt zetten

Instock

Instock, keten van restaurants in Amsterdam, Utrecht en Den Haag zet voedselverspilling letterlijk en figuurlijk op de kaart. Het concept: van onverkochte producten bij plaatselijke supermarkten en andere producenten maken creatieve chefkoks heerlijke gerechten. Wekelijks redden zij meer dan 2.000 kilo voedsel van de afvalbak. Ze laten ook zien hoeveel land-, energie- en watergebruik en CO2-uitstoot ze daarmee vermijden.
Wat levert het op? Een groeiend aantal mensen wil graag duurzaam consumeren en zoekt producten met een verhaal. Ze willen ergens aan bijdragen en bij horen. Er is veel draagvlak voor het tegengaan van verspilling en het krijgt veel media-aandacht.

Freke van Nimwegen: “Ons startpunt is voedselverspilling tegen te gaan. Dat is een andere manier van denken dan duurzaamheid ‘erbij doen’. In plaats van negatieve impact te minimaliseren, kies een bestaansrecht waarmee je positieve impact in de maatschappij kunt bewerkstelligen.”

EnergiQ

Vier Noord-Hollandse familiebedrijven hebben met EnergiQ hun krachten gebundeld om een totaaloplossing te bieden bij het verduurzamen van woningen in de Randstad. Met de gebundelde kennis van alle partijen ontwikkelt EnergiQ flexibele concepten met de best passende producten per project.
Wat levert het op? De bewoner staat centraal en is het middelpunt bij de planontwikkeling. De bouwbedrijven zorgen zelf voor onderlinge afstemming en ontzorgen de opdrachtgever. Deze unieke aanpak heeft geleid tot het winnen van de Bik Challenge.
Pauline Logchies: “Bundel krachten met gelijkgestemden, zo krijg je meer voor elkaar.”

Vepa

Vepa, fabrikant van kantoor- en projectmeubelen maakt stoelen van afval, PET-flessen om precies te zijn. Een pallet afval op het dak en partij oude PET-flessen in de showroom maakt duurzaamheid tastbaar en zichtbaar.
Wat levert het op? Consumenten willen graag hun duurzame gedrag zichtbaar maken. Bij Vepa hebben ze dat goed begrepen. De pallet op het dak is een mooi gespreksonderwerp. Klanten zien direct dat je duurzaam bent, je hoeft dat niet meer te bewijzen.
Janwillem de Kam: “Als je ergens aan begint en er steeds over blijft praten, komen mensen naar je toe met ideeën en loop je vanzelf tegen zaken aan. Als je niet begint, kom je er ook nooit.”

Friet van Piet

In Grandtaria (cafetaria+) Friet van Piet is duurzaam ondernemen tot in alle details doorgevoerd voor de hele voedselketen, van bron tot bord. Daarmee toont het bedrijf aan dat je ook als cafetaria het verschil kunt maken voor behoud van de aarde. Achter veel van de producten zit een verhaal dat de medewerkers delen met hun gasten.
Wat levert het op? Het cafetaria trekt een nieuw type gast aan die meer waarde hecht aan voedsel. De bewuste consument. Door bewuste keuzes te maken krijg je partners in de keten die elkaar iets gunnen omdat ze allemaal het zelfde doel nastreven: bewust genieten van de aarde zonder deze verder uit te putten.
Marco Agema: “Maak een duurzaam beleidsplan met een duidelijke stip aan de horizon waar je naar toe wilt bewegen in je eigen tempo, maar wel zo flexibel om mee te bewegen met de markt.”

Meer lezen?

In het Kansenkompas ‘Duurzaam vooruit met jouw bedrijf’ staan 32 praktijkvoorbeelden van ondernemers. Zij vertellen over hun duurzame innovatie en wat het hen oplevert. Zelf aan de slag? Wij bieden je tools om de route naar een duurzamer bedrijf uit te stippelen:

  • In de duurzaamheidswijzer vind je de belangrijkste informatie en inspiratie op een rij.
  • Duurzaamheid is een breed begrip waar veel onderwerpen onder vallen. We hebben de belangrijkste bronnen voor je in een routekaart gezet. Zoek meteen het onderwerp waarover je meer wilt weten.
  • Dit stappenplan helpt je om je toekomstvisie voor jouw bedrijf helder te krijgen.
  • Wil je persoonlijk contact met een adviseur van KVK om te bespreken wat voor jouw bedrijf de beste route naar duurzaamheid is? Bel 088 585 22 22.

Heeft deze informatie je geholpen?