Een festival verduurzamen is een uitdaging

Hoe kun je als bestaand bedrijf verduurzamen? En gaan bedrijfsgroei en duurzaamheid wel samen? Dat is de uitdaging waar Johan Lubbers, die samen met een club vrienden jaarlijks het muziekfestival Hello Festival organiseert, voor staat. Tijdens Hét Duurzaam Drenthe Event gaf Lubbers een kijkje achter de schermen. “Je moet eerst investeren voordat duurzaamheid iets oplevert. Dat is de realiteit.”
Retropop
Retropop

Jaarlijks trekken duizenden muziekliefhebbers naar Emmen om Hello Festival te bezoeken. Dit festival voert de bezoekers mee terug naar de jaren 70, 80 en 90 door de muziek en bijbehorende sfeer op het festivalterrein. De beleving van de bezoekers staat tijdens deze dag voorop.

Publiek meenemen in veranderopgave

Het festival kent sinds 2002 een gestage groei. Destijds gestart in een discotheek met 1.100 bezoekers, is het uitgegroeid naar dit jaar 17.500 bezoekers op het terrein aan de Grote Rietplas. Lubbers: “We willen verder groeien en helemaal verduurzamen maar kunnen dat niet alleen en ook niet in één keer. Ons verdienmodel bestaat uit kaartverkoop, sponsoring en catering. De camping wordt steeds belangrijker. Zeker omdat de groei van buiten de regio moet komen. Voor die mensen is het belangrijk dat wij een slaapplaats kunnen bieden.” Verduurzaming is een uitdagende opdracht omdat het publiek zelf niet altijd zal kiezen voor een duurzaam festival. “Zij gaan vaak voor de sfeer, de artiesten en het feest,” vertelt Lubbers. “Acceptatie van ‘groene’ en duurzame producten heeft tijd nodig. Het vraagt om creativiteit en slimme marketing om het publiek mee te nemen in de veranderopgave.”

Kringloop

Toch zijn er al veel duurzame stappen gezet. “De aggregaten werken op biodieselolie. Daarmee werken wij op proef samen met Sunoil uit Emmen. Zij zetten o.a. het frituurvet dat we tijdens het event gebruiken om in biodiesel. Zo vormen we een mooie kringloop. Bovendien besparen we door het verbruik van de aggregaten slim te meten.” Voor afvalscheiding is er een convenant. “Papier, karton, glas en koffiedik zamelen we apart in. In de toekomst willen we ook het plastic scheiden. Ons energiesysteem is ontworpen op piekbelasting en we hebben waar mogelijk LED verlichting. Voor de grotere toiletgroepen maken we gebruik van gefilterd water uit de Rietplas. Alle 60 brandblussers zijn voorzien van een EKO keurmerk. Ook betrekken we zoveel mogelijk lokale producten van leveranciers. In de route naar duurzaamheid is het steeds een afweging van kosten. We hebben een begroting van 1,4 miljoen euro. Je moet eerst investeren voordat de duurzaamheid iets oplevert. Dat is de realiteit.”

Grootste winst bij materiaalgebruik

Een team van 8 mensen is maanden met de voorbereiding bezig. "We hebben meer dan 1.000 mensen nodig om het festival mogelijk te maken," vertel Lubbers. "Naast alle vrijwilligers gaat het om barpersoneel, camping crew, mensen voor de food en natuurlijk de artiesten.” Alleen al in de organisatie valt veel te verduurzamen maar de grootste winst ligt in andere zaken zoals materiaalgebruik. “Er gaan heel veel materialen doorheen. Van dranghekken tot kantoorunits, tot rijplaten en spoeltoiletten. Het is nog een puzzel hoe we dit en bijvoorbeeld ook transport duurzamer kunnen maken.”


Wil jij ook je bedrijf verduurzamen?

Duurzaam ondernemen is een proces, het is nooit af. Je moet steeds stappen vooruitzetten om duurzaamheid binnen en buiten je bedrijf te creëren. KVK biedt je een aantal tools om de route naar een duurzamer bedrijf uit te stippelen:

  • In de duurzaamheidswijzer vind je de belangrijkste informatie en inspiratie op een rij.
  • Duurzaamheid is een breed begrip waar veel onderwerpen onder vallen. We hebben de belangrijkste bronnen voor je in een routekaart gezet. Zoek meteen het onderwerp waarover je meer wilt weten.
  • Dit stappenplan helpt je om je toekomstvisie voor je bedrijf helder te krijgen.
  • Wil je persoonlijk contact met een adviseur van KVK om te bespreken wat voor je bedrijf de beste route naar duurzaamheid is? Bel 088 585 22 22.
InfoPage