Goede business en een betere wereld: 9 experts aan het woord

Video's met tips voor duurzaam ondernemen van vier toonaangevende ondernemers en vijf bevlogen experts.

Goede nieuwe ideeën krijg je ook van anderen. Van een gepassioneerde collega-ondernemer met een sterke visie. Of van een bevlogen expert, die je laat zien wat er nu al mogelijk is. Als het gaat om duurzaam ondernemen is dat niet anders. Wat je uitdaging ook is, wij hebben de ondernemers en experts gevonden die een gloedvol betoog houden over keuzes maken, eerlijke producten, vooruitlopen op de markt, verdienmodellen, cross-sectorale transitie en gedragsverandering. Bekijk de video’s en laat je inspireren.

Vier toonaangevende ondernemers

Meiny Prins (Priva), zakenvrouw van het jaar 2009, vertelt over de drie grootste trends: “Alles wat geen waarde toevoegt, houdt op te bestaan, metropolen krijgen het voor het zeggen en technologische doorbraken gaan het mogelijk maken. Als je als ondernemer niet in staat bent je eigen disruptive te organiseren, besta je over 10 jaar niet meer.”

Quirijn Bolle (Marqt): “Hoe word je zo duurzaam mogelijk? Duurzaamheid kent geen verliezers. Iedereen kan winnen van wat je doet. Het is niet altijd even makkelijk om te bepalen wat wel of niet duurzaam is. Goed duurzaam handelen gaat erom om zo min mogelijk negatieve effecten te laten ontstaan. Dat is zoeken naar de balans.”

Bart van Olphen (Fish Tales): “Hoe kun je duurzaam ondernemen rendabel maken? Als we nu niet duurzaam consumeren, houdt het op over 10 jaar. Wij willen zorgen dat volgende generaties kunnen genieten van lekkere vis. Door eerlijke prijzen te bieden en duurzame relaties op te bouwen, kan er eerlijk gevist worden.”

Peter de Rooy (De Rooy Transport en Logistiek 't Goy) vertelt hoe en waarom zijn bedrijf koploper is geworden op het gebied van duurzaamheid in zijn sector en wat zij doen om deze positie te behouden.

Vijf bevlogen experts

Jan Venselaar (oud-lector duurzaam ondernemen):  “Wat is het verschil tussen duurzaam ondernemen 1.0, 2.0 en 3.0? Duurzaamheid is nooit klaar. Het is een strategie naar de toekomst gericht. Je moet continue doorgaan.”

Wim de Ridder (futuroloog en directeur van Future Studies) vertelt over de megatrends, met name de digitalisering en de gevolgen voor bedrijfsmodellen en voor duurzaam ondernemen. Waarom moet je juist nu met je bedrijf aan duurzaamheid werken?

Jos Reinhoudt (MVO Nederland) vertelt hoe je als ondernemer het beste duurzame keuzes kunt maken. Soms moet je een investering doen die op korte termijn niet rendabel is maar op lange termijn wel nodig. Hoe kun je omgaan met dilemma’s als het verschil tussen korte en lange termijn?

Aglaia Fischer (Circle economy & Sustainable Finance Lab en onderzoeker aan de Wageningen Universiteit): “Wat is circulaire economie en welke businessmodellen horen hierbij? Een mooi voorbeeld van circulaire economie is het PAS-model (Product As Service), waarbij een product niet langer verkocht wordt, maar de diensten en het gebruik van het product nog wel. De prikkels en de verantwoordelijkheid om een zo goed mogelijk product te maken liggen dan in de keten.”

Anjo Travaille (Duurzame gedragsverandering). Mensen kiezen niet zo rationeel, mensen kiezen met emotionele kernen zoals winst, angst, pijn of sociale normen. Dat zijn belangrijke redenen waarom mensen iets voor duurzaamheid gaan doen. Ze moeten er zelf ook iets aan hebben. Hoe kun je het gedrag van mensen beïnvloeden?

Bekijk de compilatie-video

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Heeft deze informatie je geholpen?