Duurzaam ondernemen

Groeien door groot te denken

Schone en betaalbare energie voor iedereen. Vanuit die visie richtte Vincent Ruijter 4 jaar geleden samen met 2 compagnons iwell op. Met Cube, hun slimme thuisbatterij, zet het bedrijf in op het versnellen van de energietransitie. Inmiddels telt het Utrechtse bedrijf 15 man personeel. Van een goed idee naar snelle groei, hoe pak je dit aan? En welke veranderingen brengt dit met zich mee?

De Cube is een snelle batterij die zorgt voor lagere energiepieken. Je slaat er duurzaam opgewekte energie mee op, die je op een later moment weer kan gebruiken. In januari 2020 behaalt iwell meer dan de helft van de omzetcijfers van 2019. De omslag naar duurzame energie waar Nederland met het Klimaatakkoord op in zet geeft het bedrijf de wind mee. “Er is steeds meer vraag naar onze oplossing,” zegt Ruijter.

Maar de snelle groei ligt volgens hem ook in lijn met de manier waarop de inmiddels vier eigenaren de zaak runnen. “Zonder ambitieuze doelen en groot durven denken, hadden we niet gestaan waar we nu staan.” Zo richt iwell zich niet op particulieren, maar op business to business. “Als een klant slechts 1 Cube wil is dat minder interessant – wij willen uiteindelijk zijn volledige vastgoedportefeuille voorzien. Als je maar kleine stappen wilt zetten zijn de resultaten ook klein.”

Stortbak van energie

iwell is ontstaan vanuit de overtuiging dat de energietransitie niet alleen slimmer, maar ook goedkoper kan. “Energieopslag is hét missende puzzelstukje in de energietransitie. Pandeigenaren en netbeheerders lopen tegen de grenzen van hun netwerken aan. Iedereen die van het gas af gaat, wil tijdens de zogeheten ‘kookpieken’ van 17:00 tot 19:00 uur stroom. Daar is het energienet niet op berekend.”

Thuisbatterij CubeThuisbatterij Cube

De opslag van overdag opgewekte energie is nodig, maar niet de grootste kostenpost, zegt de Ruijter. “Het hele systeem aanpassen aan de piekmomenten, dat is duur voor vastgoedeigenaren en de netbeheerders. Zie de Cube als een soort stortbak voor energie. Je hebt met een stortbak geen gigantische waterleiding nodig om 2x per dag door te kunnen trekken. De Cube doet dat voor je energieaansluiting.”

Je idee bewijzen

Zo snel als het bedrijf nu groeit, zo langzaam verliep de opstartfase. Hoewel het viertal bij de start van iwell goed voor ogen had wat hun batterij moest kunnen, waren marktpartijen niet direct enthousiast. De twijfel zat vooral in de haalbaarheid.

De enige manier om te laten zien dat het idee kans van slagen had, was door de batterij zelf te ontwikkelen. Dit kostte de ondernemers enkele maanden. Uiteindelijk konden ze met de eerste werknemer die ze in dienst namen, een technicus, de haalbaarheid van het product aantonen. Een eerste klant die hielp met de doorontwikkeling – de zogeheten launching customer - en een subsidie hielpen de groei vervolgens te versnellen.

In 2021 willen we in Nederland marktleider in energieopslag zijn.

Continu aanscherpen

Nu de haalbaarheid van het product bewezen was, brak er vrijwel meteen een nieuwe fase aan. De batterij moest schaalbaar worden. “De eerste installatie op locatie duurde maar liefst tweeënhalve dag. Dat vond onze klant onacceptabel. Inmiddels is de Cube plug & play en neemt de installatie nog maar anderhalf uur in beslag.”

Volgens Ruijter is die manier van denken typerend voor hun snelle groei. “Laat zien dat jouw product werkt, evalueer en pak door.” Daar komt bij dat doelen continu aangescherpt worden bij het behalen van een mijlpaal. “We hebben veel tijd, geld en energie gestopt in het beter en volwassener maken van het bedrijf. In 2021 willen we in Nederland marktleider in energieopslag zijn. Met het buitenland als volgende stap.”

Vincent Ruijter
  • Bedrijf Bedrijf: iwell
  • Opgericht in Opgericht in 2016
  • Aantal werknemersAantal werknemers: 15

Vincent Ruijter

Mede-oprichter en eigenaar iwell

Vincent studeerde bestuurs- en organisatiewetenschappen. Als consultant adviseerde hij bedrijven over ICT en strategie. In 2016 werd hij zelf ondernemer. Samen met zijn 3 compagnons wil hij een voorloper zijn in de energietransitie.

“Een voorloper zijn vinden we binnen iwell belangrijker dan groei in aantal personen.”

Kiezen en afstoten

Nieuwe mensen en een groter bedrijf betekent automatisch dat er meer geld nodig is. Als werkkapitaal, maar ook om te kunnen groeien en door te ontwikkelen. Ruijter vond hiervoor een oplossing door met een investeerder te gaan werken. Deze brengt niet alleen kapitaal in, maar dwingt hen ook om strategisch te denken en scherpe keuzes te maken. “Een investeerder wil rendement. Zo richten we ons nu echt op de rol van technisch ontwikkelaar. Het zelf assembleren – dat we eerst zelf deden - past daar niet bij en hebben we om die reden uitbesteed. We vinden het binnen iwell belangrijker om impact te maken dan om in het aantal personen te groeien.”

Thuisbatterij Cube van iwell

Jezelf misbaar maken

Dat neemt niet weg dat het bedrijf op personeelsvlak de afgelopen 4 jaar is vervijfvoudigd. Niet meer dan logisch, vindt Ruijter. “Het bedrijf moet ook zonder ons kunnen draaien. Daarnaast is het belangrijk dat geen enkel proces in het bedrijf afhankelijk is van één persoon. Dat betekent dat je bepaalde dingen moet loslaten, hoe moeilijk ook.”

Deze veranderingen maken het ondernemen voor Ruijter anders dan toen zij startten. “In het begin stapte ik zelf in de auto om een pakketje op te halen. Sterker nog, gedurende de opstartfase deden we alles zelf. Ging het mis, dan moesten we het zelf zien op te lossen. Hoewel dat zeker zijn charmes heeft, vind ik het fijn dat ik nu werkzaamheden als de administratie en het opstellen van contracten kan uitbesteden. We weten goede, jonge mensen aan te trekken. Zij willen graag werken voor een bedrijf dat duurzame impact maakt.”

Consumentenmarkt

Nu richt iwell zich alleen op woningcorporaties en bedrijven. Hoe verhoudt deze focus zich met hun idealen - schone en betaalbare energie voor iedereen? "Bij bedrijven en corporaties zitten nu de meeste marktmogelijkheden. Voor consumenten is de Cube niet financieel aantrekkelijk, omdat het nog te duur is. Wij bieden juist huurders handelingsperspectief, omdat zij zelf niet kunnen investeren, maar de corporatie wel.”

Ruijter verwacht wel dat de Nederlandse markt in de toekomst gaat veranderen. “In Duitsland zie je dat de markt voor opslagoplossingen zich al meer op consumenten richt. Zodra dit gebeurt zullen ook de grote batterijproducenten hun pijlen op Nederland richten. Wij willen deze concurrentie aangaan door ons als nichespeler te positioneren."

Klaas Damstra

Als KVK-adviseur informeer ik ambitieuze en groeiende ondernemers over innovatie en digitalisering. Intellectueel eigendom, werken met kennisinstellingen en innovatiesubsidies maak ik toegankelijk via KVK.nl en nieuwsbrieven.

InspiratiePage