Duurzaam ondernemen

Inspelen op hergebruik van verpakkingen? Dit zijn 3 manieren

Plastic wegwerpverpakkingen zijn vanaf deze zomer verboden. Daardoor ontstaat ruimte voor een nieuwe markt: hergebruik van verpakkingen. 3 ondernemers spelen hierop in en vertellen over hun aanpak.

De verkoop van wegwerpplastic is vanaf 3 juli 2021 verboden. Een van de alternatieven voor wegwerpplastic is de herbruikbare verpakking. 3 bedrijven sprongen al in deze nieuwe markt, ieder op een eigen manier. Start-up YoYo.BoostReuse adviseert en begeleidt organisaties bij de overgang van een eenmalig naar hergebruikmodel. Ozarka introduceerde hergebruik van verpakkingen als een dienst. En Packback focust op het retoursysteem.

Focus op advies

Joanne Olszanska oprichter van YoYo.BoostReuse (YoYo) richt zich met haar adviesdienst op de cateringbranche. “Cateraars willen wel overstappen op herbruikbare verpakkingen maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Hoe regelen ze dat de klant de verpakking weer inlevert? Moeten ze statiegeld vragen? Hoe weten ze zeker dat de verpakking recyclebaar is? Iedere cateraar heeft een eigen omgeving en andere wensen. Ik bied oplossingen op maat.”

Maatwerk

YoYo helpt bedrijven het retoursysteem op te zetten en kijkt wat werkt voor die specifieke cateraar. Het doel is klanten te stimuleren om verpakkingen retour te brengen. “Dat kan bijvoorbeeld met korting op de koffie of experimenten met statiegeld. Waar je achter wil komen is: bij welke inruilwaarde brengt een klant de verpakking terug?”

Ook de keus voor het type verpakking is maatwerk. Voor het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) onderzocht YoYo de effecten van het industrieel wassen en bewaren van voedsel op verschillende soorten maaltijdhouders. Ze keken bijvoorbeeld naar kleur en verkleuring van de verpakkingen, het achterblijven van druppels en vlekken, geurresten en de krasbestendigheid. “Toen kwamen we er bijvoorbeeld achter dat alhoewel bamboe duurzaam is, het na meerdere wasbeurten kwaliteit verliest. Het is voor cateraars dus niet zo simpel als het kopen van een herbruikbaar bakje bij de supermarkt. Ik adviseer ze over de verpakking.”

CO2-voetafdruk

In de keus van de verpakking speelt ook de vraag of het materiaal goed recyclebaar is. “Hier in Nederland is propyleen goed te recyclen, maar dat verschilt per land. Ook de CO2-voetafdruk is per verpakking anders.” YoYo ontwikkelde een tool waarmee ze de CO2-uitstoot voor haar klanten bijhoudt. ”Zo ziet de klant wat de herbruikbare verpakking aan CO2 bespaart.”

YoYo.BoostReuse (YoYo)
  • Locatie: Den HaagDen Haag
  • Oprichters: Joanna OlszankaJoanna Olszanka
  • Opgericht in 2020Opgericht in 2020

YoYo.BoostReuse (YoYo)

advies en begeleiding

Joanna Olszanka helpt bedrijven die van wegwerpverpakkingen naar herbruikbare verpakkingen willen overgaan. Ze werkt vanuit een motivatie om de natuur te beschermen. Ze wil graag dat de cateringbranche volledig overstapt op hergebruik.

“Er komen dagelijks veel klanten, de cateringbranche is een goede plek om bewustwording bij mensen te creëren.”

Hergebruik als dienst

Ozarka kiest voor een ander concept: ‘reuse as a service’, ofwel hergebruik als dienst. Het bedrijf investeerde in 4 industriële vaatwassers en verhuurt herbruikbare verpakkingen aan cateraars, events, festivals en grote bedrijfskantines. “We leveren, halen, wassen en brengen de verpakkingen weer terug bij onze klanten”, vertelt Yvonne de Jager, productontwikkelaar bij Ozarka. “Klanten betalen voor het gebruik van deze dienst.”

Nieuwe markt

Door de groei in afhaal- en bezorgmaaltijden, zag Ozarka een nieuwe markt ontstaan. Ze stapten erin en haalden ‘DeliverZero’, een concept uit New York, naar Nederland. Via de DeliverZero website bestellen consumenten bij deelnemende restaurants die hun maaltijden leveren in herbruikbare verpakkingen. “Ozarka heeft een licentie om het platform in Europa uit te rollen. We starten in Amsterdam. Deelnemende restaurants vragen we een percentage van de omzet voor onze diensten.”

Net zo gemakkelijk

Bestellen bij DeliverZero moet voor consument en restaurant net zo gemakkelijk worden als bij de bezorgplatforms die ze al gewend zijn. “We willen dat er zo weinig mogelijk verandert. Daarom werken we niet met statiegeld en experimenteren we met een inleverpunt bij een supermarkt.”

Ozarka wil snel groeien en zoekt daarom strategische partners, zoals de grotere bezorgplatforms. “Het doel is dat er een netwerk van restaurants ontstaat zodat klanten bij ieder deelnemend restaurant de verpakkingen kunnen inleveren.”

Ozarka
  • Locatie: OostzaanOostzaan
  • Oprichters: Beth en Michael MassaBeth en Michael Massa
  • Opgericht in 2017Opgericht in 2017

Ozarka

hergebruik als dienst

Yvonne de Jager werkt voor Ozarka. Inmiddels is er een team met 9 mensen en een hoofdkantoor in Oostzaan. Het bedrijf haalde het New Yorkse concept ‘DeliverZero’ naar Nederland.

“In New York komt 90% zonder statiegeld retour. We gaan kijken of dat hier ook werkt.”

Samenwerking zoeken

De meeste bedrijven in deze markt doen alles zelf: herbruikbare verpakkingen ontwikkelen of inkopen, wasfaciliteiten aanbieden en retourlogistiek regelen. Ook Packback volgde deze strategie, vertelt medeoprichter Tristan Algera. “Maar al vrij snel liepen we tegen schaalproblemen aan. En grote schaal is nodig. Dan maakt je pas echt impact.” Packback zocht daarom de samenwerking met de verpakkingsindustrie en met lokale ondernemers die een hergebruiksysteem willen opzetten.

QR-code

Packback ontwikkelde een app waarmee het bedrijf voedselverpakkingen volgt. “Onze app heeft een tracking systeem. Iedere verpakking heeft een unieke QR-code. Zo weten we precies waar welke verpakking is”, legt Algera uit. Met de app verzamelen ze data. “We willen dat er zoveel mogelijk verpakkingen retour komen. Op dit moment zitten we gemiddeld op 70%.”

Lokale samenwerking

De samenwerking tussen Packback en verpakkingsproducenten werkt als volgt: producenten ontwikkelen de herbruikbare verpakkingen en leveren deze aan de horeca. “De verpakkingsindustrie betaalt ons voor het gebruik van het retoursysteem en de app. Dankzij die technologie krijgen zij hun verpakkingen terug.” De verpakkingen moeten gereinigd retour komen. Hiervoor werkt Packback samen met lokale ondernemers. “Zo zijn vervoersbewegingen minimaal.”

40 inleverpunten

Inmiddels zijn er 40 inleverpunten in Nederland en België. “Bij een inleverpunt scant de klant de QR-code. Hij gooit de verpakking in de bak en aan het eind van de dag staat het statiegeld weer op zijn rekening”, vertelt Algera. Voor sommigen is statiegeld een reden om niet voor herbruikbare verpakkingen te kiezen. “Hen willen we een optie zonder statiegeld bieden.”

100.000 bakjes

Packback werkt nu samen met 5 lokale ondernemers. Er komen 50 tot 100 verpakkingen per dag retour. Naast de 3 oprichters werken er 1 werknemer en stagiaires. “We willen hard groeien, ook in personeel. Als er straks 100.000 bakjes per dag retour komen, hebben we nog meer positieve impact op het milieu”, vertelt Algera. De oplossing van Packback moet dus verder reiken dan restaurants. “We denken aan treinstations, pretparken en supermarkten.”

Packback
  • Locatie: RotterdamRotterdam
  • Oprichters: Tine Bakia, Tristan Algera en Marko MalisTine Bakia, Tristan Algera en Marko Malis
  • Opgericht in 2019Opgericht in 2019

Packback

focus op retoursysteem

Packback ontwikkelde een app waarmee je herbruikbare verpakkingen kunt volgen. Inmiddels is het bedrijf actief in Rotterdam, Amsterdam, Breda, Utrecht, Den Haag en België.

“Grote partijen als universiteiten in Rotterdam en Delft melden zich voor onze diensten. We zitten in de volgende fase met investeerders.”
Heb je ook een idee voor deze of een andere nieuwe markt? Met het Business Model Canvas werk je je ondernemingsplan uit in 9 praktische stappen.
Herlinda Blokker

Als KVK-adviseur informeer, inspireer en help ik ondernemers te versnellen tot duurzaam ondernemen. Steeds vaker gaan goed doen voor mens, milieu & maatschappij samen met ondernemerschap, groei en innovatie. Daar liggen kansen.

InspiratiePage
Innovatie