Innovatie

ElkeMelk: direct van de koe in de fles

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 13 nov 2020
  • 5 min lezen
  • 532
Matthijs Baan is de boer achter ElkeMelk. 10 minuten nadat zijn koeien zijn gemolken zit de melk al in de fles. En op het etiket van elke fles ElkeMelk is te lezen welke koe de melk heeft gegeven, de precieze samenstelling en het tijdstip van de melkbeurt. Het verhaal van Baan is er één van drie willekeurige ondernemers die zich inschreef voor de KVK Innovatie Top 100. “In het begin werd ik uitgelachen, nu ligt mijn melk bij Albert Heijn.”

“Vanaf het moment dat ik boer werd, ben ik al bezig met bedenken hoe ik melk op een nieuwe manier kan verkopen. Maar ik kon niets vinden dat echt onderscheidend was. Totdat ik werd uitgenodigd voor een masterclass ‘Stad en Platteland’, waar iedereen een casus moest verzinnen om de productieketen te verkorten. De manier waarop de meeste veehouders melk verwerken is een lang proces. Van melken, 3 dagen in de tank bewaren, vervoeren naar de melkverwerker, verpakken, weer vervoeren naar de supermarkt. Daardoor gaat veel smaak verloren. Ik dacht: hoe korter die keten, hoe verser de melk, hoe lekkerder die smaakt. Als je melk meteen na het melken en pasteuriseren in een fles doet, heb je de meest verse melk. En de melk is dan traceerbaar naar de koe waar die vandaan komt, dus plakken we dat erop. De koe kun je terugvinden op onze wensite. Met dat idee heb ik 50 bedrijven benaderd, maar ik werd uitgelachen. Niemand zag de waarde ervan in. Pas een jaar later had ik de juiste partijen bij elkaar, waaronder TOP bv uit Wageningen, die het systeem wilde ontwerpen en bouwen. Weer een jaar later ging de eerste melk naar Albert Heijn.”

Mijn idee was te nieuw

“Het viel nog niet mee om financiering te krijgen. Door medewerking van de provincie Zuid-Holland kreeg ik een EU-subsidie voor landbouw-innovatie. Op basis daarvan zijn we met een plan langs de banken gegaan. Dat leverde nog eens ongeveer een derde op. De rest heb ik uit eigen zak betaald. Ik heb nog wel gezocht naar andere investeerders, maar het idee was zo nieuw en zo anders, dat ik moeilijk kon uitleggen of er een markt voor was. Grote melkhandelaren lachten alleen maar om mijn idee. Waarom zou je zo moeilijk doen? Dus ik dacht: kan dit mij de kop kosten? Nee? Dan neem ik de gok.

ElkeMelk

Momenteel produceren wij 1,1 miljoen liter melk per jaar. Zo’n 400.000 daarvan gaat direct in de fles en naar de supermarkt. Als ik 1 miljoen flessen bereik, wil ik uitbreiden naar andere boerderijen, want dit systeem kan ook bij andere boeren worden neergezet. We gaan komend jaar al internationaal! Het krijgt veel aandacht in de vakbladen en ik krijg veel vragen. Met de ervaringen die wij ermee opdoen, kunnen we straks een concept en een techniek exporteren, bijvoorbeeld via een lease-constructie. Het is een goed verdienmodel voor iedereen, vooral voor de boeren. Door de hogere melkprijs is het al snel interessant.”

Liefhebbers echte melk

“Mijn doelgroep is iedereen die van echte melk houdt. Elke fles is anders, de melk is niet gestandaardiseerd en smaakt echt naar volle melk, ook bij lagere vetpercentages. Het is ook niet gehomogeniseerd; de room komt erop drijven, zoals het hoort bij echte melk. Ik heb veel contact met mijn klanten, via de website, Facebook, Instagram. Daar leer je veel van. Deze melk is wat duurder, maar het zijn niet alleen de welgestelden die het kopen. Het is makkelijk om mensen aan je te binden, omdat het merk iets inhoudt: je ziet wat je krijgt. En de aaibaarheid van de koe spreekt mensen natuurlijk aan.”

ElkeMelkElkeMelk

We passen nergens in

“De presentatie van de masterclass ging gepaard met veel media-aandacht en dat was Albert Heijn opgevallen. Ik werd opeens gebeld door hun directeur zuivel. Dat was wel een yes-moment. Ik verkoop nog steeds vooral via Albert Heijn. Ik probeer wel op meer plekken in de schappen te komen, maar dat is heel moeilijk. Op mail en telefoon wordt niet gereageerd, want dan ben je er één van de duizenden per dag. Je moet dus opvallen. Via de media, productbeoordelingen door influencers, berichtjes op Facebook om mensen op te roepen bij hun supermarkt naar ElkeMelk te vragen. In de hoop dat je druk creëert. En heel veel netwerken, spreekbeurten houden. Wij zijn ook wel lastig voor supermarkten. We zijn niet bio, maar ook niet standaard, we zijn niet vol of halfvol. We passen nergens in.”

Matthijs Baan
  • 40 jaar40 jaar
  •  Startkapitaal: € 600.000 Startkapitaal: € 600.000
  • Melk direct van de koe in de flesMelk direct van de koe in de fles

Matthijs Baan

veehouder

Veehouder in het familiebedrijf de Hazendonkhoeve in de Alblasserwaard. Hij dacht jaren na over een vernieuwende manier om melk te verkopen. Pas onder de druk van een masterclass kwam hij op het idee om melk zo snel mogelijk in een fles te stoppen en om de bijbehorende koe op het etiket te zetten.

“Wij zijn lastig voor supermarkten. We zijn niet bio, maar ook niet standaard, we zijn niet vol of halfvol.”

Internationaal uitrollen

“Mijn plan voor de toekomst is allereerst uitbreiden naar meer supermarkten en meer systemen in Nederland laten draaien. Daarnaast wil ik ook internationaal uitrollen, daarvoor werken we samen met TOP bv en melkrobot-maker DeLaval. En nee, ik ben niet bang dat anderen dit idee zullen kopiëren. De investering in geld en tijd is enorm, dat gaat je niet zomaar lukken. Het is veel slimmer om het dan samen met ons te doen. Aan de andere kant, als anderen ook iets vernieuwends gaan doen, versterk je elkaar op een bepaalde manier. Aandacht voor iets anders dan bulk-melk is altijd goed.”

 style=

4 vragen aan de innovators die zich inschreven voor de KVK Innovatie Top 100

1. Wanneer dacht je Eureka?

“Toen ik nadacht over een casus over het verkorten van de keten; in 5 minuten was mijn plan klaar. Toen ik een jaar later bij TOP bv zat om een overeenkomst te tekenen, dacht ik wel: ga ik dit echt doen?”

2. Waar kwam je op het idee?

“Het idee kwam bij me op tijdens de masterclass ‘Stad en Platteland’. Ik moest ook iets verzinnen! Het was de frustratie, na jaren zoeken naar iets nieuws, die er opeens positief uitkwam.”

3. Welke innovatie of innovator bewonder je?

“Ik ben geïnspireerd door de peren van Lena Zevenbergen en de aardbeien van Sandra Huisman die ik tijdens die masterclass proefde. Zij zoeken de perfectie in hun product en zijn er zo trots op. Ik wilde datzelfde unieke gevoel creëren.”

4. Waar sta je over 5 jaar?

“Ik zet eigenlijk geen doelen, maar bekijk elke dag wat ik ervan kan maken. Het is geen tegenvaller als we over 5 jaar nog steeds alleen in de Albert Heijn staan, als ik dan alles heb gedaan wat ik kan. Maar ik denk dat we over 5 jaar nog 5 boerderijen hebben omgebouwd met dit systeem in Nederland en 10 tot 15 wereldwijd: dat is een reële doelstelling.”

Innovatie-tip van Matthijs Baan

“Als je een innovatief idee hebt: praat erover met mensen die al eens zoiets hebben gedaan. Leer van hun successen, maar ook van hun fouten. En neem de tijd! De wereld zit niet op jouw innovatie te wachten, dus een lange adem is noodzakelijk. En achteroverleunen kan geen seconde.”

Heb jij een nieuw product of een nieuwe dienst succesvol op de markt gebracht? De KVK Innovatie Top 100 zet jouw innovatie in de schijnwerpers.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage