Exponentiële organisaties

Bedrijven als Airbnb, Uber, Netflix en WhatsApp spelen slim in op nieuwe ontwikkelingen. Ze bestaan een paar jaar en zijn opeens miljarden euro’s waard. We noemen ze exponentiële organisaties. Ze groeien snel en zetten de sector op zijn kop. Ontdek hoe zij dat doen en gebruik deze aanknopingspunten om met jouw bedrijf sneller te groeien dan je concurrenten.

Exponentiële groei
Exponentiële groei

Slim gebruikmaken van algoritmen, flexibel personeel, netwerken en andermans bezittingen. Zo kunnen ze in korte tijd met 'niets' exponentieel groeien. Verdienmodellen zijn vaak gebaseerd op delen, verhuren of ruilen.

Kenmerken van exponentiële organisaties

Yuri van Geest en Salim Ismail, de auteurs van het boek 'Exponentiële Organisaties, waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn en hoe jij dat ook wordt' (2015), ontdekten een aantal gemeenschappelijke kenmerken van deze ondernemingen. De formule is: denk groot en combineer de onderstaande kenmerken.

1. Formuleer een ambitieus doel

Het begint allemaal met een ambitie om iets radicaal te veranderen. Formuleer een helder antwoord op de 'waarom' vraag. Waarom doe je wat je doet? Wat is je passie? Wat wil je bereiken? Denk groot en ambitieus. Het doel moet authentiek zijn, bij jouw bedrijf passen en onderscheidend zijn. Als je een aansprekend doel hebt, dan willen mensen daar graag bij horen. Het doel van Google is bijvoorbeeld: 'alle informatie beschikbaar stellen voor iedereen'.

2. Maak gebruik van flexibel personeel

Een ambitieus en vooruitstrevend doel trekt talent aan. Maar dit talent hoef je zeker niet allemaal in dienst te hebben. De snelgroeiende bedrijven hebben een kleine kern van vaste medewerkers. Daarnaast is veel flexibel personeel op aanvraag beschikbaar. Zo hebben ze geen hoge vaste kostenpost en kunnen ze op veranderingen inspelen. Veel kennis, weinig kosten.

3. Zorg voor fans een ambassadeurs

Succesvolle bedrijven zijn in staat om enthousiaste 'communities' op te bouwen rondom hun product of merk. Ze maken van hun klanten ambassadeurs. Via competities, prijsvragen en beloningen maken ze gebruik van het talent dat buiten hun bedrijf zit. Zo verkopen ze veel meer producten en krijgen ze miljoenen actieve fans.

4. Gebruik algoritmes

Alle exponentiële bedrijven gebruiken algoritmes om hun processen te verbeteren. Een algoritme is een soort recept. Het geeft instructies om vanaf het beginpunt een bepaald doel te bereiken. Algoritmes kunnen patronen herkennen. Dat doen ze sneller, beter en nauwkeuriger dan mensen. Veel IT-bedrijven gebruiken ze, maar ook buiten deze sector zijn algoritmes belangrijk. Algoritmes kun je gebruiken om uit beschikbare data relevante informatie te verzamelen om er vervolgens onderscheidende producten en diensten mee te bedenken en ontwikkelen. Hiermee zorg je voor innovatie en groei van je bedrijf.

5. Benut andermans bezittingen

Uber bezit zelf geen taxi's en Airbnb geen hotelkamers. Ze gebruiken bezittingen van hun klanten en partners om nieuwe diensten te ontwikkelen. Hierdoor lopen ze weinig risico en hebben ze niet veel geld nodig.

6. Creëer betrokkenheid

Exponentiële organisaties zijn heel goed in het combineren van technologische mogelijkheden en menselijke aspecten. Hun interne processen zijn sterk geautomatiseerd. Ze verzamelen veel digitale gegevens om prestaties te meten en verbeteringen door te voeren. Maar tegelijkertijd geven ze veel autonomie aan hun medewerkers. Er is ruimte om te experimenteren. Ze gebruiken technologie om onderling contact te stimuleren. Zo krijgen ze direct feedback en transparantie. Dit stimuleert positief gedrag en zorgt voor betrokkenheid.

Maak een begin

Het is voor een start-up makkelijker om met deze kenmerken een exponentiële organisatie op te bouwen dan voor een bestaand bedrijf. Jouw bedrijf heeft immer al allerlei systemen, structuren en een bedrijfscultuur. Die zijn gericht op de exploitatie van hun bestaande producten en diensten. Maar ook jouw bedrijf kan exponentieel ondernemen of bepaalde kenmerken van deze organisaties omarmen om succesvoller te zijn. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe business ideeën los koppelen van bestaande business. Wat doe je al met algoritmes? En misschien zijn er kansen om de communities beter in te zetten. De kunst is om goed te kijken welke kenmerken van de exponentiële organisatie jou kunnen helpen om meer waarde voor de klant te creëren.

Heeft deze informatie je geholpen?