Innovatie

Kansen op nieuwe business voor mkb’ers

Opvallen in de KVK Business Challenge zodat de grote bedrijven je uitnodigen? Dat deden ondernemers Bram Bloks van LaunchAI en Luc van den Ende van Geronimo.AI. Zij wisten corporates als KPN, Politie en BDO voor zich te winnen. Hun aanpak: “Stel gerichte vragen en laat zien dat je erover hebt nagedacht.”

KVK Business Challenge is een digitaal innovatieplatform waar grote bedrijven hun innovatievraagstukken plaatsen. Mkb’ers reageren op deze challenges en komen via chats en een webinar in gesprek met de corporates.

Leer de klant kennen

Als jonge IT start-up op zoek naar kansen voor nieuwe business, belde Bloks met KVK. Zo kwam hij terecht bij de KVK Business Challenge. 2 criteria hielpen Bloks om een eerste selectie uit alle challenges te maken. “Is het voor ons een interessant bedrijf en sluit hun vraagstuk aan bij onze expertise?” Daarbij viel al meer dan de helft af. In de overige challenges verdiepte hij zich. “Ik wil de klant leren kennen. Via de website van de corporate, artikelen op LinkedIn en via Google. Zo weet ik bijvoorbeeld of de medewerkers techneuten of managers zijn en welke taal ze spreken.” Als er in de chats al comments van deelnemers zijn, leest Bloks die ook. “Dat geeft mij een beeld in welke richting zij denken. En hoe wij het ons daarvan kunnen onderscheiden.” Uiteindelijk reageerde hij op 4 challenges en stelde oplossingen voor.

Vertel niet teveel

Bloks geeft aan dat het voor de presentatie van belang is een goede balans te vinden tussen de hoeveelheid informatie en de waarde ervan. “Teveel vertellen kan anderen op ideeën brengen. Maar als je te weinig geeft, komt het misschien niet tot een ontmoeting”. Ga niet te veel in op wat je allemaal kan, maar spits jouw inbreng toe op het vraagstuk. “Focus op jouw toegevoegde waarde om de vraag op te lossen. Stel gerichte vragen en laat zien dat je er over hebt nagedacht.”

Wees creatief

Soms lijkt een challenge je niet op het lijf geschreven, maar liggen er toch met een beetje creativiteit kansen. Dat ervaarde Bloks bij de challenge van de Politie. Hun vraagstuk ging over drugsgelden opsporen. “Geldstromen volgen is een manier, maar dat is niets voor ons. Regio’s monitoren en ontdekken waar criminelen zich bevinden, is dat wel. Waar zijn ze en op welk moment? Door die data te koppelen, komen wij tot inzichten. Het is net even een andere insteek maar wel een oplossing. ” De Politie reageerde enthousiast en nodigde LaunchAI uit voor een ontmoeting.

Probleemeigenaar leren kennen

Luc van den Ende van Geronimo.AI is positief over platforms zoals KVK Business Challenge. “Het probleem ligt op tafel, je hoeft er niet naar te gissen. En via het webinar kom je direct in contact met de corporate om het probleem verder te verhelderen.” Zo achterhaalde Van den Ende welke techniek er nodig is en of zijn bedrijf dat biedt. Ook leerde hij via het webinar de probleemeigenaar kennen. “Zonder het platform is het een hele tour om binnen een bedrijf die persoon en zijn problemen te achterhalen.”

Het verschil maken

Van den Ende vindt de chats de plek waar je het verschil moet maken. “Stel geen vragen die er al staan. Lees dus eerst alle comments door en reageer daarna pas.” Hij houdt het altijd bij een korte introductie van zijn bedrijf en een link naar de website. “Dan kunnen ze zich een beeld vormen. Krijg ik een antwoord, dan stel ik een vervolgvraag. Ik let op de juiste spelling, schrijf het in Word en kopieer het dan in. Maar vooral: wees jezelf. Gebruik je eigen manier van mensen aanspreken.”

Uitgenodigd worden

Volgens Van den Ende neemt de chat niet alle vragen weg. “Technische vragen zijn complex en daarom soms lastig via de chat te behandelen. Vragen over bijvoorbeeld hoe ze de samenwerking zien, werken wel. Uiteindelijk krijg je pas echt een goed beeld als je bij elkaar om tafel zit. Dus ik stel nooit als doel om alle onduidelijkheden weg te halen via het platform. Mijn doel is om een goede indruk achter te laten en een uitnodiging voor een gesprek te ontvangen.”

Vooral jezelf zijn

Deze tactiek werkt. Van den Ende heeft net als Bloks een hoge successcore. 2 van de 3 bedrijven nodigden hem uit: BDO en Gaston Schul. “Daar ging ik open in. Sommige mensen proberen zich heel erg te profileren. Ik vind dat helemaal geen fijne manier van werken. Ik probeer dat niet te doen. Blijf vooral jezelf. Van beide kanten moet er een match zijn. Als je je anders voordoet dan je bent, kan dat je later alleen maar opbreken.”

Meer weten over de mogelijkheden van KVK Business Challenge? Regelmatig zetten wij nieuwe challenges live.
Michiel de Jong

Als KVK-adviseur Innovatie ondersteun ik ondernemers bij strategie en groei. Via social media deel ik graag inspirerende innovaties.

InspiratiePage