Innovatie

Kernwaarden in tijden van verandering

Hoe staat jouw bedrijf bekend? Dikke kans dat je direct aan een kernwaarde denkt. Zoals klantvriendelijk, deskundig of betrouwbaar. Zulke kernwaarden typeren je bedrijf, maar ze staan niet voor altijd vast.

Door ontwikkelingen binnen je organisatie wil je misschien een andere richting inslaan. Of je merkt dat klanten om iets anders vragen. Dan is het tijd om je kernwaarden te vernieuwen. Hoe pak je dit aan?

Betekenis kernwaarden

Eerst de theorie. Wat zijn kernwaarden precies? Eigenlijk komt het neer op waar je als ondernemer of organisatie voor staat. Wat belangrijk voor je is en hoe je werkt. Kernwaarden bepalen de keuzes die je maakt en op welke manier je communiceert.

Ze werken 2 kanten op. Voor klanten ben je onderscheidend en aan werknemers bied je focus. Vanuit je kernwaarden komt het imago van je organisatie voort. Hierdoor passen medewerkers wel of niet bij je bedrijf. En kiezen klanten er voor om zaken met jou te doen. Zo geven kernwaarden houvast in tijden van verandering.

In de praktijk

Coffeelovers is een keten van koffiebars in Maastricht, Roermond, Nijmegen en Eindhoven. “Wij staan vanaf onze oprichting voor kwaliteit en menselijkheid," zegt eigenaar Mireille Berghof. Dit draagt ze uit naar de bezoekers en haar personeel. “Onze gasten bezorgen wij een uniek koffiemomentje. We geven ze het beste product, maar zijn ook gastvrij. Onze barista’s herkennen of ze een praatje of een vlugge koffie verlangen. Omdat we oprechte aandacht voor de gasten hebben.”

Dit geldt ook voor de medewerkers van Coffeelovers. Berghof kent al het personeel persoonlijk en spreekt van een familie. Wanneer een medewerker iets heeft meegemaakt, leeft ze mee. Ze stuurt een kaartje of gaat langs met een bos bloemen. ”Daarnaast bieden we ze onze koffieopleiding. Wij leiden ze op tot volwaardige barista’s. Zo kunnen ze zich ontwikkelen. En dat betalen wij.”

De aanpak van Berghof werkt. Coffeelovers is door de jaren heen uitgebreid naar 9 vestigingen. De bezoekers zijn loyaal. Ze erkennen het vakmanschap en de persoonlijke touch. Dit geldt ook voor de mensen op de werkvloer. “Voor een horecazaak hebben we weinig verloop en een laag ziekteverzuim. Als je goed bent voor je mensen, krijgt je het terug. Dat is bij ons de kwaliteit en menselijkheid. Daar geloof ik in.”

Verander je kernwaarden in 4 stappen

1. Schrijf op wat belangrijk voor je is

Waar sta jij voor? En hoe werk je? Kijk bij het beantwoorden van die vragen verder dan je huidige kernwaarden. Het is ook slim om klanten te vragen waarom ze zaken met je doen. Heb je personeel in dienst? Vraag wat zij belangrijk vinden aan het werk.

2. Blik terug en vooruit

Ga op zoek naar trends in jouw branche. Wat is nu belangrijker dan vroeger? En wat verwacht je dat klanten op termijn willen? Als dit aansluit bij de manier waarop je wilt werken, is dit geschikt als nieuwe kernwaarde. Duurzaamheid is een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij Coffeelovers. “We verkopen eerlijke koffie en we steunen met onze koffiebranderij Blanche Dael diverse onderwijsprojecten in Guatemala. Nu is duurzaamheid zeker een kernwaarde van ons,” aldus Berghof.

3. Selecteer en rangschik

Kies eerst uit je verzameling maximaal 5 kernwaarden die jouw onderneming het beste typeren. Bepaal daarna welke het belangrijkste is. Het is verstandig om dit samen met je personeel te doen, want het kan een duivels dilemma zijn. Stel jezelf daarom situaties voor waarin je moet kiezen tussen verschillende kernwaarden.

Voor Coffeelovers is dat bijvoorbeeld de keuze tussen kwaliteit en eerlijk geproduceerde koffie. “We willen de allerbeste koffie verkopen tegen een eerlijke prijs, maar dit mag niet ten koste gaan van de boeren,” zegt Berghof.

Een ander voorbeeld: wat doe je als een klant je buiten werktijd belt? Is flexibiliteit, toegankelijkheid of betrokkenheid een prominente kernwaarde, dan neem je op. Bij kernwaarden als ordelijkheid en duidelijkheid heeft opnemen geen hoge prioriteit.

4. Pas je kenwaarden toe

Nu is het tijd om de daad bij het woord te voegen. Met heldere, nieuwe kernwaarden geef je richting aan je werknemers. Zij maken op basis hiervan de juiste keuzes. Het draagt daarnaast bij aan de identiteit van je onderneming, want klanten weten hoe je werkt. Door je kernwaarden in je hele bedrijfsvoering toe te passen, blijf je geloofwaardig.

Zo vertaalt Coffeelovers duurzaamheid naar concrete aanpassingen in de bedrijfsvoering. “Een koffie to-go is vaak een wegwerpproduct. We hebben onderzocht hoe we dit konden verduurzamen. Zodoende hebben we onze eigen Keep Cup geïntroduceerd. Dit is een herbruikbare koffiebeker die de wegwerpbekers vervangt. Bovendien serveren we biologisch afbreekbare rietjes.”

Flexibele organisatie

Met de OKR-methode werk je gestructureerd naar je doelen toe. Daarnaast speel je flexibel in op zowel veranderingen binnen je bedrijf als ontwikkelingen van buitenaf. Lees meer over werken met OKR: Objectives & Key Results.

Hoe bereid je je bedrijf voor op de nieuwe, maar onzekere toekomst? Lees de tips van ondernemerscoach Patrick Driessen: van crisismodus naar grip op de toekomst.

Ben je van plan om je businessplan aan te passen? Bekijk dan ons Business Model Canvas.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage