KVK Business Challenge

Zo kom je aan tafel bij het grootbedrijf

Grote bedrijven lijken een onneembare vesting. Hoe kom je daar als mkb-ondernemer met de juiste persoon in gesprek? 3 ondernemers namen deel aan KVK Business Challenge en kwamen zo aan tafel bij corporates. Lees hun verhaal.

KVK Business Challenge is een open innovatieplatform dat corporates en mkb’ers online én fysiek met elkaar in contact brengt. Met als doel samen innovatieve, nieuwe business ontwikkelen. Grote bedrijven plaatsen op het online platform hun innovatievraagstukken. Mkb’ers kunnen hierop reageren en vervolgens digitaal in gesprek met de innovatiemanager van de corporate. Daar kan een kennismaking uit voortkomen en wellicht een echte match.

Bas van Hoeve, Design2Gather

Design2Gather is een productontwerpbureau. “Wij begeleiden bedrijven bij hun productontwikkeling, vertelt eigenaar Bas van Hoeve. Voor onze acquisitie werken wij met partnerbedrijven zoals een productiebedrijf, bezoeken we beurzen, doen we aan koude acquisitie, en organiseren we evenementen waarvoor we mensen uitnodigen, zoals een inspiratietour op de Dutch Design Week.” Maar als start-up blijft het binnenkomen bij grote klanten en bij de juiste persoon nog wel een uitdaging. “Omdat we toch een klein bedrijf zijn, is een grootbedrijf vaak voorzichtig. Als ze het al doen, willen ze vaak 100% zeker weten dat het goed gaat. Maar het kan ook zijn dat ze deeloplossingen van onze diensten zelf in huis hebben. En er zijn cultuurverschillen. Bij ons is de sky the limit, terwijl een corporate terughoudender is. Wat overigens wel een interessante mix oplevert. Via via kwam ik in contact met KVK Business Challenge. Dat bleek een heel mooie ingang om met een aantal bedrijven in contact te komen.”

Bij acquisitie is het belangrijk om bij een bestaand probleem aan te sluiten. “Het gaat om ontwerpuitdagingen en dat maakt dat wij voor relatief veel verschillende bedrijven iets kunnen betekenen. Dat maakt KVK Business Challenge heel erg leuk. Ook om op deze manier acquisitie te kunnen doen: je bedenkt oplossingen voor problemen in plaats van dat je koud moet gaan bellen. We hebben echt ideeën bedacht voor PwC en van daaruit onze dienst verleent. Daarnaast zijn we met nog 7 bedrijven in gesprek gegaan.”

Luuk Stultiens, iD&

Voor iD& is KVK Business Challenge een uitkomst. “Wij kwamen bij de corporates steeds binnen op het verkeerde niveau en op de verkeerde plek. Het lukte niet. Dat is dus heel goed aan dit concept: het contact wérkt”, zegt directeur Luuk Stultiens over de match met Ewout Karel van Futurelab, het innovatiecentrum van T-Mobile. Stultiens vindt koude acquisitie niet zo moeilijk, alleen het op de goede plek in een organisatie binnenkomen wel. “Kom ik bij de top binnen, word ik doorverwezen naar beneden, komt het niet goed. Kom ik bij de afdeling binnen, ga ik naar boven, komt het ook niet goed”. Bij KVK Business Challenge bracht hij zijn idee naar voren bij T-Mobile. En dat was meteen raak. “Dit was anders dan zelf koud contact zoeken met een corporate, hier was écht direct contact met de juiste persoon.”

Kostas Flokos, Upcom

Kostas Flokos levert met Upcom oplossingen die zijn gebaseerd op informatietechnologie. “We presenteren zaken die nieuw en innovatief zijn en precies zijn afgestemd op de behoefte van de klant. Tailormade solutions dus.” Upcom werkte al via het internationale matchmaking platform van Enterprise Europe Network. “Onze eerste introductie tot KVK Business Challenge kregen we dankzij de plaatselijke E.E.N-vertegenwoordiger in Griekenland. We vonden het interessant om op de challenge van PwC te reageren, we dachten meteen dat het een goede match zou zijn. Uiteindelijk besloot PwC dat ze ons wilden ontmoeten. We hebben een tweede pitch gedaan na een aantal ontmoetingen, fysiek in Amsterdam en een paar virtuele, waarbij we met een aantal bedrijven en het innovatieteam van PwC om de tafel zaten. Het was een fijne, open discussie, meer een gesprek dan een pitch. We wisselden uit op welke ideeën we samen konden werken.”

Global Entrepreneurship Summit 2019

Voor acquisitie is het belangrijk het juiste probleem, op het juiste moment en bij de juiste persoon in beeld te hebben. Via KVK Business Challenge is dat in mei een groot aantal mkb’ers gelukt. Zij zaten op 5 juni met een corporate aan tafel tijdens de Global Entrepreneurship Summit (GES 2019) om te spreken over hun oplossingen. Op weg naar nieuwe business.
Meer weten over de mogelijkheden van KVK Business Challenge? Vanaf september zetten wij nieuwe challenges live.
Michiel de Jong
Michiel de Jong

Als KVK-adviseur Innovatie ondersteunt hij ondernemers bij strategie en groei. Hij deelt inspirerende innovaties via social media.

InspiratiePage