Innovatie

Mikken op commercieel succes met een stenen notitieblok

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 17 nov 2020
  • 5 min lezen
  • 144
Anne Pleun van Eijsden verkoopt met haar bedrijf Paper on the Rocks notitieboeken gemaakt van steengruis en landbouwafval. Haar verhaal is er één van drie willekeurige ondernemers die zich inschreef voor de KVK Innovatie Top 100. “Ons product is zeker te kopiëren en dat is ook de bedoeling.”

“Ik kwam op het idee toen ik een tijdje in China studeerde. De productie van veel goederen is naar het buitenland verplaatst, onder meer naar China, waardoor de impact onzichtbaar is. Met name de papiersector is erg vervuilend en kent weinig innovatie op grote schaal. Ze proberen wel duurzamer te produceren, maar ze gebruiken weinig alternatieve materialen. Terwijl papier vroeger werd gemaakt van allerlei grondstoffen die vezels bevatten, zoals textiel, is het nu eigenlijk alleen maar houtpulp. Omdat ik zelf al mijn hele leven gek ben op papier en op duurzaamheid, ging ik op zoek naar alternatieven. Ik kwam uit bij een fabriek in Taiwan die papier maakt van steenafval, maar dat niet met een eindproduct in de markt zet. Ik heb contact gezocht en zij wilden graag met mij samenwerken, om een gezondere papierindustrie te creëren waar alternatieve grondstoffen deel van uitmaken. Mijn toegevoegde waarde is dat ik het commercieel kan laten slagen.”

Paper on the Rocks

Ik geloof in samenwerken

“Het eerste idee ontstond ergens in 2010, maar was toen nog heel abstract. Zo’n 5 jaar later ben ik echt gestart. Ik moest eerst mijn studie afronden en heb vervolgens in Berlijn gewerkt bij een startup-bedrijf. Daar heb ik veel geleerd, maar ik kwam er niet echt tot bloei. Intussen ging ik nadenken over het goed op de markt brengen van alternatieve papiersoorten, in de vorm van notitieboeken. Daarvoor werkte ik samen met een designer, want om dit product te laten aanslaan, moest het er wel mooi uitzien. De Europese agenten van de steenpapierfabriek in Taiwan hebben mij geholpen met de aanvoer van de grondstoffen en het productieproces, want die technische kennis heb ik niet. Ik heb me aangesloten bij de B Corporation Community, een verzameling bedrijven met een duurzame en sociale certificering. Dat was een warm bad. Ik ben daar heel goed geholpen door verschillende ondernemers met dezelfde visie. Ik geloof in samenwerken. Iedereen heeft zijn specialisatie en door samen te werken, word je allemaal beter.”

Crowdfunding en investeerders

“Om te kunnen beginnen heb ik een crowdfunding opgezet, die wat media-aandacht opleverde. Daardoor werd ik benaderd door bedrijven die alvast grotere hoeveelheden notitieboeken wilden bestellen, met hun logo erop. Daarmee kon ik investeren in een kleine voorraad. En dat werkte heel goed, wat ik verdiende, investeerde ik in het bedrijf.

 class=

In 2018 heb ik meegedaan aan Investment Ready, een programma van de Impact Hub, dat startups helpt klaarstomen voor investeerders. Daardoor werd ik opgemerkt door de duurzame investeerders van Pymwymic. Met hun steun en die van een angel-investeerder kon ik mijn team uitbreiden. In 2019 kreeg Paper on the Rocks een financiering van de Triodos Sustainable Finance Foundation. Allemaal investeerders met veel kennis van opschalen en overtuigd van het belang van duurzaam en milieuvriendelijk produceren. Zij begeleidden ons team heel goed, wij hebben van hen veel kunnen leren. Dat is echt een geschenk, maar daar heb ik ook goed op gelet. De band met je investeerders is een soort huwelijk, dat moet wel passen.”

Warme band met afnemers

“Wij krijgen veel aanvragen van over de hele wereld, maar de focus ligt eerst op Nederland. We werken met een klein team. We zitten in het luxe segment, dus mensen die van mooie horloges en mode houden en voor wie duurzaamheid een pluspunt is. We willen laten zien dat duurzaam ook mooi kan zijn. Onze belangrijkste afnemers zijn multinationals, die onze notitieboeken in hun kantoren gebruiken en aan hun relaties geven. Wij vinden onze klanten op beurzen voor promotionele producten en op duurzaamheidsevents, ik spreek daar zelf ook regelmatig. En onze klanten praten weer met hun klanten over ons en dat creëert een sneeuwbaleffect. Wij houden de band met onze afnemers warm doordat we echt met ze meedenken over de producten die we leveren. Want het is meer dan even een logootje erop plakken. We bellen ook altijd even bij de aflevering en na een paar maanden nog eens: bevalt het product, schrijft het lekker? Die persoonlijke aandacht maakt het voor ons ook leuker.”

Paper on the Rocks Paper on the Rocks

Toekomstbestendig

“Binnenkort lanceren we een mini-documentaire over de papierindustrie en de innovaties die er mogelijk zijn. Op die manier willen we draagvlak creëren voor alternatieve papiersoorten. Daarnaast starten we een onderzoekstraject naar andere reststromen in Nederland die we kunnen verwerken tot papier. De papierindustrie wereldwijd kent een heel ingewikkelde supply chain, met grondstoffen die de hele wereld over gaan. Wij werken toe naar het verwerken van lokale reststromen naar lokaal recept. En tot slot willen we de productie van onze notitieboeken opschalen en actiever de markt in andere landen opzoeken. Ons product is zeker te kopiëren en dat is ook de bedoeling. Voor mij is winstmaximalisatie of snelle groei niet het belangrijkste. Maar wel samenwerken; in het belang van een modernere, duurzame manier van produceren. Daarmee zijn we misschien een vreemde eend, maar juist daardoor toekomstbestendig.”

Anne Pleun van Eijsden
  • 32 jaar32 jaar
  • 5 werknemers5 werknemers
  • Notitieboek van steengruisNotitieboek van steengruis

Anne Pleun van Eijsden

oprichter en SEO Paper on the Rocks

Anne Pleun van Eijsden was altijd al gek op papier én erg milieubewust. Die 2 eigenschappen komen nu samen. Haar zoektocht bracht haar bij een fabriek in Taiwan, die papier maakt van steenafval. Haar toegevoegde waarde is dat zij het commercieel kan laten slagen.

“De band met je investeerders is een soort huwelijk, dat moet wel passen.”

4 vragen aan de innovators die zich inschreven voor de KVK Innovatie Top 100

1. Wanneer dacht je Eureka?

“Toen mijn persoonlijke liefde voor papier en het duurzame en activistische karakter van dit product samenvielen. Dat was een proces, waarin alle puzzelstukjes op hun plek vielen.”

2. Waar kwam je op het idee?

“Tijdens mijn werk als marketeer in Berlijn. Daar zat ik in een creatieve omgeving met de ruimte om dingen voor mezelf te doen.”

3. Welke innovatie of innovator bewonder je?

“Ik bewonder de oprichter van Patagonia, Yvon Chouinard, die outdoor kleding van hoge kwaliteit produceert met zo min mogelijk impact op het milieu. Het is een activistisch bedrijf waar geld verdienen niet het belangrijkste is. Verder bewonder ik eigenlijk iedere ondernemer binnen B Corp, die hun ziel en zaligheid investeren om de wereld te verbeteren.”

4. Waar sta je over 5 jaar?

“Dan zitten we volop in de ontwikkeling van papier uit lokale reststromen en dan hebben we draagvlak gecreëerd voor alternatieve papiersoorten op de markt.”

Innovatie-tip van Anne Pleun van Eijsden

“Als je iets nieuws wil gaan doen, zoek dan een mentor. Daar heb ik heel veel aan gehad. Want je kunt het niet alleen en dat moet je ook niet gaan geloven. Samen met een mentor kun je die miljoen tegenslagen beter aan.”
Heb jij een nieuw product of een nieuwe dienst succesvol op de markt gebracht? De KVK Innovatie Top 100 zet jouw innovatie in de schijnwerpers.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage