“Ondernemen kent een nieuwe dimensie. Je moet er toe doen.”

“Zorgen dat je als bedrijf overleeft en dus winst maakt, blijft belangrijk, maar je moet er ook toe doen. Je bedrijfsvoering moet wezenlijk iets bijdragen aan een betere wereld.” Groene ondernemer Ruud Koornstra ondersteunt volledig de afspraken van de Verenigde Naties om de Sustainable Development Goals te realiseren. En via de MOOC ‘Duurzaam vooruit met uw bedrijf’ kan elke ondernemer groene groei in zijn bedrijf realiseren.
Ruud Koornstra
Ruud Koornstra

“Ondernemen was altijd gebaseerd op groei van de onderneming en op het ecosysteem daaromheen. Je ging duurzaam om met je mensen en je directe omgeving maar winstmaximalisatie stond voorop. Daar is een nieuwe dimensie bijgekomen en dat is het voortbestaan van de aarde. Het gaat niet meer om iets goeds doen met je winst, je bedrijfsvoering moet wezenlijk iets bijdragen aan een betere wereld,” stelt Ruud Koornstra, ondernemer en onder andere Energiecommissaris bij de Nationale Energiecommissie (een platform van mensen en organisaties die zich inzetten voor een energietransitie van fossiel naar schoon in 2030) en premier van het Innovatiekabinet.

Checklist

Nu is het moment om er concreet mee aan de slag te gaan. “We zitten echt in een transitietijd. In 2015 maakten de Verenigde Naties afspraken over de opvolging van de Millennium Goals, de Sustainable Development Goals: zeventien doelen die we in 2030 moeten halen. Die doelen vormen een mooie leidraad voor ondernemers, een checklist voor waar je kunt bijdragen. Als we die doelen halen, hebben we een nieuwe vorm van beschaving.”

Ander businessmodel

Als voorbeeld noemt hij een eigenaar van een fietsenfabriek die besluit om verspilling van materiaal tegen te gaan en alleen nog duurzame, kwalitatief hoogwaardige fietsen te maken. In zijn businessmodel blijft hij zelf eigenaar en verkoopt hij fietskilometers en heeft hij dus alle reden om goede producten te maken. Dit model sluit mooi aan op een van de Sustainable Development Goals: ‘Verantwoord gebruik van hulpbronnen; zorgen voor duurzame consumptie- en productiepatronen’.

Bestaansrecht

“Deze manier van denken en aanpakken: ondernemers zijn daar het beste in, zoals alle ondernemende mensen. Als je niet meegaat, dan heb je geen bestaansrecht meer. Maar als je wel meegaat, levert je dat zoveel op: support, plezier en voldoening, nieuwe inzichten, je wordt creatiever. Je doet ertoe”, meent Koornstra.

Meer lezen over duurzaam ondernemen?

Dit interview met Ruud Koornstra maakt deel uit van een publicatie ‘Duurzaam Vooruit met je bedrijf’. Lees meer over deze publicatie.

InfoPage