Ondernemen met hogescholen

Samenwerken met studenten: 5 voordelen

  • Tips
  • 24 mei 2019
  • 3 min lezen
De toekomst van jouw bedrijf máák je met de ontwikkeling en verkoop van succesvolle producten en diensten. Je hebt veel kennis en ervaring als ondernemer, maar samenwerking met studenten van een MBO, hogeschool of universiteit kan veel extra’s opleveren. Natuurlijk zijn er ook valkuilen die je moet vermijden. 5 voordelen van samenwerking met kennisinstellingen:

1. Kennis

Studenten brengen kennis en vaardigheden mee. Ze weten veel vanuit hun opleiding en kunnen die kennis bij jouw bedrijf in de praktijk brengen. Je hoort en ziet vast nieuwe dingen! Die nieuwe ideeën en concepten zorgen ervoor dat je ook nieuwe kennis in jouw bedrijf kunt brengen. Als ondernemer heb je door samen te werken met hogescholen contact met de mensen die nú opgeleid worden en toegang tot de nieuwste inzichten. En je medewerkers kun je een rol geven in bijvoorbeeld begeleiding van een groep studenten.

2. Test, test, test

Sommige nieuwe ideeën wil je eerst testen voordat je er in investeert. Samenwerken met een kennisinstellingen kan jou die praktijktest brengen. De inzet van studenten kan werk uit handen nemen. Daarmee versnel je de innovatie in jouw bedrijf.

3. Kosten

Samenwerking is een voordelige keuze. Als studenten onderzoek doen vanuit een van hun vakken dan kost dat doorgaans niets. Voor een stage is wel een stagevergoeding gangbaar. Zo kun je jouw idee tegen lage kosten laten toetsen. Je kunt daarna nog kiezen of je verder gaat met het nieuwe aanbod of toch niet. Werken met (een groep) studenten is goedkoper dan direct kiezen voor de inhuur van een commercieel bedrijf. Dat kan altijd nog als je een volgende stap zet.

4. Faciliteiten

Hogescholen beschikken over allerlei apparaten en ruimtes om dingen te testen. Als je samenwerkt met de hogeschool kun je gebruik maken van hun apparatuur en kennis. En zo de modernste apparaten leren kennen zonder ze direct aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan een laboratorium of een testopstelling met robots.

5. Personeel

Talent is schaars en soms moeilijk te vinden als klein bedrijf. Een goede stagiair is misschien wel jouw toekomstige nieuwe medewerker.

Hou wel in de gaten dat je niet in een van deze 3 valkuilen stapt:

1. Verwachtingen

Hou verwachtingen helder en eerlijk. Een student is in opleiding en weet dus nog niet alles. Ook is een student niet fulltime bij jou in dienst. Hou er rekening mee dat een opdracht ook leuk en leerzaam voor de student moet zijn.

2. Timing

Studenten hebben te maken met vaste periodes in het jaar waarin zij beschikbaar zijn voor het uitvoeren van opdrachten voor bedrijven in hun vakken. Let er dus op wanneer je met jouw vraag terecht kunt bij een hogeschool. Vanwege de start van het nieuwe schooljaar of een nieuw semester beginnen zij vaak in september en februari met nieuwe opdrachten. Als ondernemer moet je dan natuurlijk al eerder contact hebben opgenomen.

3. Investering

Ook van jou als ondernemer wordt het nodige gevraagd. Je moet de vraag goed formuleren en overbrengen zodat studenten begrijpen wat je van hen verwacht. Ook voorzie je de studenten van de juiste informatie en benodigdheden, of misschien zelfs wel een werkplek. Zelf investeer je ook tijd in de begeleiding. Als het goed is betaalt die investering zich later weer uit.

Siem Jansen, Jansen Tholen BV, ontwikkelaar nieuwe mosselzaadinvanginstallatie

“Hogescholen hebben faciliteiten als laboratoria en procesapparatuur en de mensen die deze kunnen bedienen. Zo kun je jouw prototypes testen. Groot pluspunt is dat je werkt met jonge enthousiaste mensen die fris tegen de toekomst aankijken. Het is een win-win situatie, zowel de student als het bedrijf leert er veel van.”

Wat hebben universiteiten en hogescholen te bieden en hoe regel je die samenwerking? Lees meer over ondernemen met hogescholen.
InspiratiePage