Business Model Canvas

Met 9 bouwstenen een succesvol businessplan

Businessplan schrijven? Maak er één dat meegroeit met uw bedrijf. Dan kunt u gemakkelijker focussen en bijsturen. Gebruik het Business Model Canvas als basis. In negen praktische stappen komt u verder.

Werkblad Business Model Canvas

Werkblad Business Model Canvas

Waarom Business Model Canvas gebruiken?

Vaak is de levensduur van een businessplan beperkt. Het opstellen is al een hele klus en als het af is, valt het niet mee om volgens het plan te werken. Immers, de wereld om u heen verandert snel. Jammer! Want een businessplan is een goed hulpmiddel om regelmatig naar uw bedrijf, markt en klanten te kijken. Dus in elke fase van uw bedrijf. Kies daarom een businessplan dat meegroeit met uw bedrijf. Baseer het op het Business Model Canvas.

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een methode om een businessplan mee te maken. De negen bouwstenen van het model geven zicht op alle aspecten van uw bedrijf. Zowel inter als extern: organisatie, waardepropositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Ze komen allemaal aan bod in het model. De basis van het model is de waardepropositie van uw bedrijf, uw onderscheidend vermogen waarmee u uw geld verdient. De bedenker van het Business Model Canvas is Alexander Osterwalder. Hij schreef er samen met Yves Pigneur het boek 'Business Model Generation' (2010) over.

Hoe gaat u te werk?

De 9 bouwstenen staan vaak op een groot (papieren) invulformulier. Vul dit formulier samen met uw medewerkers of samenwerkingspartners in. Zo werkt u samen aan de onderdelen van uw businessmodel. Denk er samen over na en bespreek en bediscussieer verschillende opties. Het model dwingt u om concrete stappen te formuleren. Aan de linkerzijde van het formulier beschrijft u uw samenwerkingspartners, activiteiten en andere bronnen die u inzet om de waardepropositie tot stand te brengen. Aan de rechterkant beschrijft u uw klanten, de relatie die u hiermee hebt of wilt hebben en de kanalen om ze te bereiken. Tot slot komt het financiële verhaal aan bod: de kosten die u maakt en de inkomsten die u genereert.

Bouwstenen Business Model Canvas

Dit zijn de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas op een rij:

1. Klantsegmenten: wie wordt uw klant?

Deze bouwsteen beschrijft verschillende groepen klanten die u met uw bedrijf wilt bereiken. Deze mensen of organisaties zijn het hart van ieder bedrijf, want zonder klanten is het lastig overleven. Neem daarom een bewuste beslissing welke klantgroepen u wel, maar zeker ook welke klantgroepen u niet gaat bedienen. Dan bouwt u aan businessmodel gericht op deze specifieke klantbehoefte.

2. Waardeproposities: waarom kiezen klanten voor u?

De waardepropositie is de reden waarom de klanten voor uw bedrijf kiezen. Met de waardepropositie lost u een klantprobleem op of levert u iets waar uw klant naar op zoek is. Deze bouwsteen beschrijft het pakket van producten en diensten dat waarde creëert voor een klantsegment. Oftewel, waar uw klanten blij van worden.

3. Kanalen: hoe vinden klanten u?

Kanalen spelen een belangrijke rol in hoe uw klant u als bedrijf ervaart. Via de communicatie-, distributie- en verkoopkanalen bereikt u uw klantsegmenten om de waardepropositie te leveren. Of eenvoudiger gezegd, hoe weet uw klant dat u bestaat? Via de krant, internet, social media kanalen, nieuwsbrieven, communities? Tegenwoordig is heel veel mogelijk en ligt met internet de hele wereld binnen handbereik. Het is slim om vooraf goed na te denken hoe u uw klant wilt aanspreken. Kanalen hebben vaak verschillende functies. Bijvoorbeeld bekendheid over uw product of dienst vergroten, service bieden na aankoop van uw product of beoordeling van uw bedrijf door klanten. Bepaal zorgvuldig welke kanalen u gaat gebruiken. De kunst is om verschillende kanalen zodanig op elkaar af te stemmen zodat een geweldige klantervaring ontstaat die voor u geld oplevert.

4. Klantrelaties: online of offline?

Kies op welke manier u contact wilt hebben met uw klant. Dat kan per klantsegment verschillen. Bijvoorbeeld van volledig geautomatiseerd tot persoonlijk face-to-face contact. Dit hangt af van uw doel. Wilt u nieuwe klanten binnenhalen, bestaande klanten behouden, snelle levertijden of een uitstekende klantbeoordeling? De klantrelaties en contactmomenten die u kiest – en dus in uw businessmodel verwerkt – hebben veel invloed op de gehele indruk die u bij uw klant achterlaat. Dus de reputatie van uw bedrijf én van u als ondernemer.

5. Inkomstenstromen: wie gaat u wat betalen?

Weet hoeveel uw klanten echt willen betalen voor de waarde die u levert. Dan pas komen er inkomstenstromen op gang. Is dit bekend? Dan kunt u uit elk klantsegment één of meer inkomstenstromen genereren. Bijvoorbeeld voor verkoop, verhuur, service of wat dan ook. Om winst te maken moet u hier natuurlijk wel de kosten van aftrekken.

6. Key resources: wat hebt u nodig om verder te komen?

Dit zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen die nodig zijn om uw businessmodel te laten werken. Ze zorgen ervoor dat u uw markt kunt bereiken, de relaties met uw klanten onderhoudt en geld verdient. Key resources kunnen fysiek (denk aan apparatuur), intellectueel (patenten bijvoorbeeld), financieel of menselijk (kennis en kunde van je medewerkers) zijn. Welke key resources u nodig hebt, hangt af van het type businessmodel dat u kiest. Er zijn allerlei mogelijkheden hoe u dit organiseert. U kunt bijvoorbeeld kiezen om deze resources zelf aan te schaffen, te leasen of te halen bij uw samenwerkingspartners.

7. Kernactiviteiten: wat gaat u doen als bedrijf?

Hier gaat het om uw belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Ze zijn, net als de middelen in de bouwsteen hiervoor, nodig om geld te verdienen met uw waardepropositie, om uw klantrelaties te onderhouden en om uw markten te bereiken. Belangrijkste vraag die u uzelf moet stellen is: wat gaan wij als bedrijf precies doen om te zorgen dat ons businessmodel werkt? En wat niet.

8. Key partners

Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen. Kies de juiste partners zodat u sneller uw doel bereikt. Bijvoorbeeld groeien met uw bedrijf en succesvoller zijn in de markten waarin uw actief bent. Denk daarom goed na wie uw strategische partners en kernleveranciers zijn en wat hun belangrijkste activiteiten zijn. Leer uw (potentiële) partners goed kennen om de samenwerking succesvol te maken.

Kostenstructuur

Bij een businessmodel horen ook kosten. Breng daarom in kaart wat u financieel nodig hebt. Zijn uw Key resources, Kernactiviteiten en Key partners duidelijk gedefinieerd? Dan is het vrij makkelijk om de kosten te berekenen. U krijgt inzicht in de belangrijkste kosten door bijvoorbeeld te kijken welke key resources het duurst zijn en welke kernactiviteiten het meeste geld kosten.

Meer informatie?

Heeft u vragen over het Business Model Canvas voor uw bedrijf of wilt u sparren over uw businessplan? Stel uw vraag online of bel met een adviseur: 088 – 585 22 22.


Dit artikel is gebaseerd op de Nederlandse vertaling van het boek 'Business Model Generation' (2010) van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.