Business Model Canvas

Met 9 bouwstenen een succesvol businessplan

Businessplan schrijven? Maak er één dat meegroeit met je bedrijf. Dan kun je gemakkelijker focussen en bijsturen. Gebruik het Business Model Canvas als basis. In negen praktische stappen kom je verder.

Werkblad Business Model Canvas
Werkblad Business Model Canvas

Waarom Business Model Canvas gebruiken?

Vaak is de levensduur van een ondernemingsplan beperkt. Het opstellen is al een hele klus en als het af is, valt het niet mee om volgens het plan te werken. Immers, de wereld om ons heen verandert snel. Jammer! Want een businessplan is een goed hulpmiddel om regelmatig naar je bedrijf, markt en klanten te kijken. Dus in elke fase van je bedrijf. Kies daarom een businessplan dat meegroeit met je bedrijf. Baseer het op het Business Model Canvas.

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een methode om een businessplan mee te maken. De negen bouwstenen van het model geven zicht op alle aspecten van een bedrijf. Zowel intern als extern: organisatie, waardepropositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Ze komen allemaal aan bod in het model. De basis van het model is de waardepropositie van je bedrijf, je onderscheidend vermogen waarmee je je geld verdient. De bedenker van het Business Model Canvas is Alexander Osterwalder. Hij schreef er samen met Yves Pigneur het boek 'Business Model Generation' (2010) over.

Hoe ga je te werk?

De 9 bouwstenen staan vaak op een groot (papieren) invulformulier. Vul dit formulier samen met je medewerkers of samenwerkingspartners in. Zo werk je samen aan de onderdelen van je businessmodel. Denk er samen over na en bespreek en bediscussieer verschillende opties. Het model dwingt je om concrete stappen te formuleren. Aan de linkerzijde van het formulier beschrijf je jouw samenwerkingspartners, activiteiten en andere bronnen die je inzet om de waardepropositie tot stand te brengen. Aan de rechterkant beschrijft je jouw klanten, de relatie die je met hen hebt of wilt hebben en de kanalen om ze te bereiken. Tot slot komt het financiële verhaal aan bod: de kosten die je maakt en de inkomsten die je genereert.

Bouwstenen Business Model Canvas

Dit zijn de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas op een rij:

1. Klantsegmenten: wie wordt je klant?

Deze bouwsteen beschrijft verschillende groepen klanten die je met jouw bedrijf wilt bereiken. Deze mensen of organisaties zijn het hart van ieder bedrijf, want zonder klanten is het lastig overleven. Neem daarom een bewuste beslissing welke klantgroepen je wel, maar zeker ook welke klantgroepen je niet gaat bedienen. Dan bouw je een businessmodel gericht op deze specifieke klantbehoefte.

2. Waardeproposities: waarom kiezen klanten voor jou?

De waardepropositie is de reden waarom de klanten voor jouw bedrijf kiezen. Met de waardepropositie los je een klantprobleem op of lever je iets waar je klant naar op zoek is. Deze bouwsteen beschrijft het pakket van producten en diensten dat waarde creëert voor een klantsegment. Oftewel, waar jouw klanten blij van worden.

3. Kanalen: hoe vinden klanten jouw bedrijf?

Kanalen spelen een belangrijke rol in hoe een klant jouw bedrijf ervaart. Via de communicatie-, distributie- en verkoopkanalen bereik je je klantsegmenten om de waardepropositie te leveren. Of eenvoudiger gezegd, hoe weet jouw klant dat je bestaat? Via de krant, internet, social media kanalen, nieuwsbrieven, communities? Tegenwoordig is heel veel mogelijk en ligt met internet de hele wereld binnen handbereik. Het is slim om vooraf goed na te denken hoe je jouw klant wilt aanspreken. Kanalen hebben vaak verschillende functies. Bijvoorbeeld bekendheid over je product of dienst vergroten, service bieden na aankoop van je product of beoordeling van je bedrijf door klanten. Bepaal zorgvuldig welke kanalen je gaat gebruiken. De kunst is om verschillende kanalen zodanig op elkaar af te stemmen dat een geweldige klantervaring ontstaat die voor jou geld oplevert.

4. Klantrelaties: online of offline?

Kies op welke manier je contact wilt hebben met je klant. Dat kan per klantsegment verschillen. Bijvoorbeeld van volledig geautomatiseerd tot persoonlijk face-to-face contact. Dit hangt af van je doel. Wil je nieuwe klanten binnenhalen, bestaande klanten behouden, snelle levertijden of een uitstekende klantbeoordeling? De klantrelaties en contactmomenten die je kiest – en dus in je businessmodel verwerkt – hebben veel invloed op de hele indruk die je bij je klant achterlaat. Dus de reputatie van je bedrijf én van jou als ondernemer.

5. Inkomstenstromen: wie gaat jou wat betalen?

Weet hoeveel je klanten echt willen betalen voor de waarde die je levert. Dan pas komen er inkomstenstromen op gang. Is dit bekend? Dan kun je uit elk klantsegment één of meer inkomstenstromen genereren. Bijvoorbeeld voor verkoop, verhuur, service of wat dan ook. Om je winst te bepalen moet je hier natuurlijk de kosten van aftrekken.

6. Key resources: wat heb je nodig om verder te komen?

Key resources zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen die nodig zijn om je businessmodel te laten werken. Ze zorgen ervoor dat je je markt kunt bereiken, de relaties met je klanten onderhoudt en geld verdient. Key resources kunnen fysiek (denk aan apparatuur), intellectueel (patenten bijvoorbeeld), financieel of menselijk (kennis en kunde van je medewerkers) zijn. Welke key resources je nodig hebt, hangt af van het type businessmodel dat je kiest. Er zijn allerlei mogelijkheden om dit te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om deze resources zelf aan te schaffen, te leasen of te halen bij je samenwerkingspartners.

7. Kernactiviteiten: wat gaat je bedrijf doen?

Hier gaat het om je belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Ze zijn, net als de key resources hierboven, nodig om geld te verdienen met je waardepropositie, om je klantrelaties te onderhouden en om je markten te bereiken. Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wat gaan wij als bedrijf precies doen om te zorgen dat ons businessmodel werkt? En wat niet.

8. Key partners

Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen. Kies de juiste partners zodat je sneller je doel bereikt. Bijvoorbeeld groeien met je bedrijf en succesvoller zijn in de markten waarin je actief bent. Denk daarom goed na wie je strategische partners en kernleveranciers zijn en wat hun belangrijkste activiteiten zijn. Leer je (potentiële) partners goed kennen om de samenwerking succesvol te maken.

9. Kostenstructuur

Bij een businessmodel horen ook kosten. Breng daarom in kaart hoeveel je financieel nodig hebt. Zijn je key resources, kernactiviteiten en key partners duidelijk gedefinieerd? Dan is het vrij makkelijk om de kosten te berekenen. Je krijgt inzicht in de belangrijkste kosten door bijvoorbeeld te kijken welke key resources het duurst zijn en welke kernactiviteiten het meeste geld kosten.

Meer informatie?

Heb je vragen over het Business Model Canvas voor je bedrijf of wil je sparren over je businessplan? Bel met een adviseur op 088 585 22 22.


Dit artikel is gebaseerd op de Nederlandse vertaling van het boek 'Business Model Generation' (2010) van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.

Heeft deze informatie je geholpen?