Organisatievernieuwing

Lean startup methode

Startups gebruiken de lean startup methode om super snel te groeien. Maar je hoeft geen hippe ondernemer in een garage te zijn om deze methode te gebruiken. Voor alle nieuwe plannen, producten en innovaties die je op de markt wilt brengen kun je dit toepassen. Met lean startup kom je snel tot concrete resultaten. Het is een methode om te blijven innoveren.

De kern van lean startup is snel te leren wat werkt en wat niet. We zijn gewend om eerst een idee uit te werken. Pas als het klaar is en perfect gaan we de markt op. En dan gaat het goed of fout. Met alle kosten en tijd die er aan zijn besteed.

Lean startup draait dat helemaal om. Je gaat al de markt op voordat je een goed uitgedacht product hebt. Je begint met een simpel prototype (bouwen) in plaats van met een uitgewerkt idee van je nieuwe product of dienst. Daarmee ga je testen of het in de smaak valt (meten). Dat testen doe je direct bij de klant, die geeft je feedback en helpt bij de doorontwikkeling van je product (leren).

Telkens pas je deze cirkel 'bouwen-meten-leren' toe. Dit versnelt de innovatie en beperkt de kosten. Met weinig inspanning en in korte tijd krijg je zo feedback en zie je wat werkt en wat niet. Zo kun je innoveren zonder risico op een groot fiasco.

Grondlegger is Eric Ries, internetondernemer en auteur van het boek 'The Lean Startup' (2011). Overal waar je werkt aan iets nieuws (innovatie) is de methode te gebruiken.

De spelregels

Durf te falen, te leren en te experimenteren

De lean startup methode gaat er vanuit dat fouten maken mag, zelfs moet. Door vroeg in het ontwikkelproces fouten te maken én hiervan te leren bespaart je kosten. Je kunt snel aanpassen en tot een dienst of product komen waar de klant echt op zit te wachten.

Om echt van deze fouten te leren, moet je wel durven naar klanten te gaan met een product dat niet af is. Dat vraagt lef. Het is een product dat alleen uit de minimale onderdelen bestaat. Een MVP: een Minimum Viable Product. Het MVP bevat alle elementen die minimaal nodig zijn om het product goed te laten werken.

Veel innovators zijn er van overtuigd dat hun product echt beter is. Maar je weet niet of iets waar is als het niet getest is. Door een product of ideeën in een miniatuurversie voor een kleine groep op de markt te brengen, test je je eigen aannames. Elk business model zal bij de eerste introductie op de markt sneuvelen. Dat is bij lean startup juist de bedoeling. Maar elke versie zal beter zijn en uiteindelijk vind je iets waar de klant op zit te wachten.

Bouwen, meten en leren

Een product of dienst ontwikkelen dat aansluit bij de behoefte van je klanten? Focus je dan volgens lean startup op 3 stappen: bouwen, meten en leren. Om zo snel mogelijk een goed en schaalbaar businessmodel te maken, voer je mini-experimenten uit die altijd uit deze 3 stappen bestaan. Aan de hand van de resultaten beslis je of je de oorspronkelijke strategie moet doorzetten of juist bijstellen.

Landt je plan of product goed, dan kun je gaan verbeteren en verfraaien. Is het niks, dan kun je gaan broeden op nieuwe plannen. In elk geval is er dan niet veel geld of tijd verloren.

Houd het klein

Lean startup betekent dat je de stappen van je innovatieproces klein houdt. Toets het idee zo snel mogelijk aan de markt. Maak je verwachtingen (hypothese) concreet en meetbaar.

Bedenk vervolgens zoveel mogelijk experimenten om je hypothese te testen en meten. Kies het experiment waarmee je het snelst en goedkoopst kunt testen of de aanname klopt. Zo bouw je meteen aan het product of dienst.

Meten is weten

Ga met je MVP 'naar buiten' om het te testen. Laat het gebruiken en testen door een kleine doelgroep en verzamel de feedback. Meet het gedrag van deze gebruikers door ze vragen te stellen en door goed te observeren. Dit levert veel informatie en data op. Wat vinden ze van jouw product? Begrijpen zij het? Hebben zij er echt wat aan? Zij hebben misschien goede tips voor de volgende versie van het product.

Na het bouwen en meten ga je leren en bijsturen. Is de minimale versie van het product een goede basis voor het eindproduct? Wat moet je aanpassen om je klantengroep te laten groeien? Welke onderdelen van het product of dienst werkten goed of juist niet?

Meten is weten. De kunst is om zo te meten dat je heel snel het resultaat van de verandering ziet. Pas als het product aanslaat bij de doelgroep, heeft het zin om te investeren in (grootschalige) productie, marketing en verkoop.

Medewerkers als productontwikkelaar

Je kunt je medewerkers zelf de verantwoordelijkheid geven voor productontwikkeling: van de ideefase tot de uitvoering. Ze brengen het product of dienst zelf in contact met (potentiële) klanten waardoor ze sneller weten of er belangstelling voor is. Dit is niet alleen sneller maar ook goedkoper. En daarmee beter voor je bedrijf. Dit vraagt wel om een grote mate flexibiliteit en wendbaarheid, zowel van jou als van de organisatie. Weten hoe je zoiets aanpakt? Lees de 4 tips voor een flexibelere organisatiestructuur.

Hoe maak je jouw idee tot een succes, alleen of samen met andere ondernemers? KVK ondersteunt je graag.
Andree Tankink

Als KVK-adviseur voor zzp’ers en innovatieve ondernemers ken ik de wetten en regels en actuele ontwikkelingen. Ik deel mijn kennis op thema’s als ondernemersvaardigheden, businessmodellen, marketing en netwerken.

InspiratiePage