Organisatievernieuwing

Leiderschapsstijl: zo word je de beste

Bij Montapacking komt achterover hangen niet voor. Nadat een vestiging volledig afbrandde, zorgden de medewerkers zelf voor een nieuw en draaiend warehouse. Binnen een dag. Oprichter Edwin van der Ham dankt dit aan de bedrijfsscultuur en fijne sfeer, het ‘Montapassie-gevoel'. Hij geeft 9 tips voor een leidersschapsstijl die werkt.

1. Zorg dat winst niet je ondernemersdoel wordt

Montapacking is marktleider in de afhandeling van bestellingen van 550 webshops. Het van oorsprong Gorinchemse bedrijf groeit snel. 40% omzetgroei en 3 nieuwe vestigingen in 2019. Maar “cijfers boeien me niet zo gek veel” bekent Van der Ham. “Winst is een gevolg; een beloning als je iets goed doet.”

“Het klinkt misschien gek voor een groot bedrijf als de onze. Maar we hebben geen eurotekens meer in onze doelstellingen voor 2020. Wel gaan we voor de ‘beste’ en ‘meest innovatieve’ in de markt. Als je winst als doel stelt, bekijk je alles zakelijk. En dat gaat ten koste van de mensen en je cultuur.”

2. Organisatiestructuur: deel groot op in klein

Van der Ham ontdekte pas de kracht van zijn organisatiestructuur en leiderschapsstijl toen hij een andere probeerde. Montapacking bestaat daarom nu weer uit kleine, zelfstandige vestigingen. “Het zorgt voor snelheid en flexibele teams,” concludeert hij. Dit leerde hij na een verkeerde inschatting om 2 vestigingen samen te voegen. In plaats van kostenbesparingen, zorgde het voor laagjes en vertraging in het bedrijf. “Dat ging ten koste van het plezier.”

“Toen ik las over de celfilosofie van Eckart Wintzen, was ik om. Ik besloot om mijn bedrijf op te delen in kleinere zelfstandige vestigingen. Zaterdag maakte ik een plan, splitste het bedrijf en verdeelde de klanten. Maandag kocht ik een pand erbij en vroeg wie op de nieuwe vestiging wilde werken. De snelheid en fijne sfeer kwamen terug.”

Edwin van der Ham
  • type bedrijfE-fulfillmentbedrijf
  • 500 werknemers500 werknemers
  • opgericht in 1999Opgericht in 1999

Edwin van der Ham

CEO en oprichter Montapacking

Edwin van der Ham begon in 1999 met 2 medewerkers met het inpakken van cd’s. Inmiddels is Montapacking gegroeid naar een e-fulfillmentbedrijf met 500 medewerkers. Dit jaar wil het bedrijf de 12e vestiging openen en hoopt het op een omzetstijging naar € 70 miljoen.

“Met een sterke cultuur heb je weinig regels nodig”

3. Zo weinig mogelijk regels

“Met een sterke cultuur heb je weinig regels nodig. Mijn medewerkers krijgen vertrouwen, voelen waar de grenzen liggen en zoeken deze niet op. Wel hebben we óngeschreven regels, bijvoorbeeld dat iedereen meewerkt in de productie tijdens topdrukte voor Sinterklaas en black friday. Dat zorgt voor teambinding. En koffie drinken we in de kantine. Het is niet alleen gezellig, het zorgt ook voor korte lijntjes.”

“Ik discussieer veel met de accountant over risico’s. Maar we doen het juist zo goed omdat onze mensen alle ruimte krijgen. Een verplichte checklist werkt averechts. Ook verloor ik een paar keer in de rechtbank toen ik een contract wilde laten ontbinden, dit neem ik voor lief. Als ik een papieren dossier ga bijhouden, maak ik mijn cultuur kapot. 99% van de mensen doet zijn werk goed.”

4. Zet je ego opzij

“We zijn een grote familie en doen het samen. Dat is wat iedere directeur vertelt, maar ondertussen wel zijn auto vooraan op de parkeerplek voor de deur zet. Zet je ego opzij. Laat ook de oude directieve houding los van: ik betaal ze, dus ze moeten er zijn. Verwonder je dat er elke dag enthousiaste mensen in je bedrijf werken. Iedereen is belangrijk.”

“Een jonge ICT-er sprak me aan na mijn nieuwjaarstoespraak: Wij zitten met zijn drieën op een kantoor met 16m2. En uw kantoor is 1,5 keer zo groot, maar u bent veel minder op kantoor. Dit was ongelooflijk confronterend. Een dag later had ik geen kantoor meer. Maar van mijn sportauto blijven jullie af,” grinnikt Van der Ham.

Wij hebben geen eurotekens meer in onze doelstellingen voor 2020

5. Zorg voor ‘jagers en herders’

“Weet welk type mensen je nodig hebt op welke plek. Voor het opzetten van nieuwe vestigingen heb ik ‘jagers’ nodig’, zegt Van der Ham. “Leiders die snel schakelen en met goede ideeën komen. Ze gaan goed om met snelle groei.” Daarna creëert een ander type mensen ‘herders’ rust in datgene wat in 3 maanden tijd ‘overeind’ is geramd.”

6. Het domste wat je kunt doen is boos worden om fouten

“Dan creëer je dat mensen afwachten en zeggen: “Je was er niet, dus ik doe maar niks want ik was bang om het fout te doen voor die klant. Dan word ik wel boos. Ik ben een doener: als het lukt is het mooi en gaan we verder. Lukt het niet? Jammer. Dan leren we ervan en gaan we even goed weer door. Nee, achterover hangen doen we echt nooit.”

7. Investeer in cursussen, ook al levert het niet gelijk iets op

“Met de Montacademy bieden we elk jaar cursussen aan. Onze mensen vinden het leuk én voelen dat het bedrijf in hen investeert. “Buitenlandse mensen volgen bijvoorbeeld een cursus Nederlands. Of een orderpicker leert draaitabellen in Excel maken voor zijn vrijwilligerswerk bij de Oranje Vereniging. Ook al levert het mij niet gelijk iets op. Sterker nog, op korte termijn kost cultuur vaak geld. Maar op lange termijn is het je reddingslijn bij tegenslag en uitdagingen.”

8. Doe iets goeds

“10% van mijn personeelsbestand bestaat uit mensen met een arbeidsbeperking. Bijvoorbeeld een jongen met down. We behandelen hem als elke andere medewerker. Hij vindt het prachtig om producten in te pakken en onze klanten worden ook blij als ze hem zien. En collega’s vertellen daar vol trots over op een verjaardag.

“Zeg nou zelf. Het is toch veel leuker om bij een bedrijf te werken waar ze goed proberen te zijn voor mensen. Dat geeft toch veel meer voldoening dan dat elk jaar de aandeelhouderswaarde omhoog moet?”

9. Kies 2 niet-onderhandelbare kernwaarden voor je bedrijfscultuur

“Kernwaarden zijn de bouwstenen van je cultuur. Kies er 2, draag deze uit en houd je eraan. Bepaal ze samen met je mensen. Wij kozen voor excellent; dit blijkt uit onze leveringsbetrouwbaarheid van 99,98%” “De tweede is enthousiast; iedereen moet een antwoord hebben op de vraag “Waar word je enthousiast van? Ik vind dit belangrijk, want dan ontwikkelen ze ook passie voor Montapacking.”

Ellen Koekkoek

Als KVK-adviseur tipt zij ondernemers over innovatie en de beweging naar het ‘nieuwe ondernemen.’ En schrijft over leiderschap, samenwerken en veranderingen in de foodbranche. Op KVK.nl, social media en Gespot! Innovatienieuws.

InspiratiePage