Innovatie

Retail, zorg en horeca: zet in op deze 3 innovaties

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 4 nov 2020
  • 5 min lezen
  • 230
Dat de wereld snel kan veranderen, ervaren we tijdens de coronacrisis. Voor ondernemers betekent dit aanpassen en innoveren. Maar op welke manier vernieuw je dan?

We vroegen het 3 prominenten uit de retail, zorg en horeca. Zij benoemen voor welke uitdagingen hun sector staat en adviseren op welke innovaties ondernemers moet inzetten. In het kort: digitaliseer, personaliseer en bied klanten bijzondere ervaringen.

Ontwikkelingen in de retail

“We moeten relevant zijn voor de klant. Online, maar ook offline”, zegt Harry Bijl. Als innovator en inspirator werkt Bijl voor INretail, de brancheorganisatie voor retailers. Volgens Bijl valt er genoeg te leren in zijn branche.

Persoonlijke aanpak

Bijl pleit voor een persoonlijke aanpak. “Je moet begrijpen wat een klant wil: een product, dienst, service of combinatie daarvan. Een consument is een ‘consumens’. Als jij snapt hoe iemand in het leven staat, weet je ook hoe je daarop inspeelt. Zoek op het juiste moment contact en via de juiste middelen.”

Zorg dat je op het juiste moment relevant bent voor je klant. Bijl noemt dit hyperpersonalisatie. “Geef klanten een beleving die zó goed is, dat ze er vaak aan terugdenken. Bijvoorbeeld met een QR-code in je winkel, die extra informatie biedt. Of maak een herhaalaankoop eenvoudig met slechts 1 klik. Zo creëer je trouwe klanten. Om dit te bereiken, moet je technologie omarmen.”

Online en fysieke winkels

Bedenk goed hoe je de klant wilt benaderen, tipt Bijl. “Bij een online aankoop is gemak en snelheid belangrijk. Terwijl klanten in een fysieke winkel op hun gemak gesteld en geïnspireerd willen worden. In een winkel creëer je meerwaarde met gastvrijheid en hoogwaardige medewerkers. Een verkoper kan daar laten zien hoe goed je producten werken.”

Bijl adviseert ondernemers om hun online en offline wereld samen te voegen. “Draag je identiteit niet alleen uit in je winkel, maar ook in je marketing en op sociale media.”

Ontwikkelingen in de zorg

Inge Steinbuch ziet het aantal mensen dat zorg nodig heeft toenemen, en vindt innoveren noodzakelijk. Steinbuch werkt als coördinator informatisering bij Actiz. Dit is een koepel van zorgorganisaties die ouderen, chronisch zieken en jeugd ondersteunen. “We krijgen te maken met vergrijzing, complexere ziektebeelden en een dramatisch oplopend personeelstekort. De zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken staat voor gigantische uitdagingen. En de samenleving voor een enorm maatschappelijk vraagstuk. We zullen de zorg voor ouderen opnieuw met elkaar moeten uitvinden. Innovatie en digitalisering zijn dan van levensbelang.”

Personaliseer

Steinbuch merkt dat personalisatie in de zorg groeit. “Mensen willen persoonsgerichte zorg. Zeker in verpleeghuizen gaat het om welzijn en je prettig voelen. Daar zijn persoonlijke voorkeuren heel belangrijk. Maak bijvoorbeeld een digitaal fotoboekje.”

De zorg verzamelt ook data van patiënten om mee te innoveren. “Dit gaat van data zoals fysieke kenmerken tot DNA. Algoritmen ontdekken welke soort medicatie aansluit bij de verschillende profielen van patiënten. Zo kunnen we veel beter en sneller medicijnen toedienen en maken we de zorg efficiënter en goedkoper.”

Digitale ontwikkelingen

Digitalisering in de zorg neemt volgens Steinbuch door de coronacrisis een vlucht. “Zorgmedewerkers geven aan dat ze veel meer vanuit huis kunnen doen dan ze dachten. E-learning, beeldbellen en e-communicatie hebben een ‘boost’ gekregen. In communicatie onderling, maar ook bijvoorbeeld bij verpleegkundigen die ouderen helpen videobellen.”

Er wordt in de zorg al technologie toegepast. “Een mooi voorbeeld is sensortechnologie in de koelkast of het toilet. Dit meet of een patiënt zijn normale leefpatroon heeft. Als er verandering is, checkt een zorgmedewerker of het goed gaat. Verder is er een medicijndispenser die piept wanneer de patiënt zijn medicijnen in moet nemen. Het piepen stopt als de patiënt op een knop drukt. Dan komen de juiste medicijnen eruit. Drukt hij niet? Dan krijgen de verzorgers een bericht.”

Steinbuch ziet mogelijkheden op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en blockchain. “Maar dat is pas op lange termijn. Digitalisering biedt ook nu al tal van oplossingen om bij te dragen aan goede en warme zorg voor ouderen, thuis en in het verpleeghuis.”

Ontwikkelingen in de horeca

In de horeca zijn er volgens Gijsbregt Brouwer mogelijkheden aan zowel de opbrengstenkant als de kostenkant. Brouwer is trendwatcher op het gebied van food en horeca. Hij ziet dat corona de horeca het meest raakt van alle branches.

Gedwongen innovaties

Nadat horecaondernemers door de coronamaatregelen hun zaak moesten sluiten, is er volgens Brouwer veel gebeurd. “Horecaondernemers zijn geen stilzitters. Toen ze niet meer in hun eigen zaak mochten leveren, startten ze met afhalen en bezorgen. De meeste kozen voor bezorging via apps van derde partijen, zoals Uber en Thuisbezorgd.” Zo zijn horecaondernemers toch verder gegaan met het leveren van hun diensten.

Daarnaast maakt de horeca volgens Brouwer een digitale inhaalslag. “Genoeg zaken hadden geen website of social media. Online marketing en digitale relaties met gasten hebben een lift gekregen. Concepten buiten het café of restaurant ontstonden snel, zoals online cursussen, digitale proeverijen en online pubquizzen. De gezelligheid en interactie die de horeca biedt, wordt digitaal voortgezet.”

Duurzaam kosten besparen

Blijf kritisch naar je kostenkant kijken, adviseert Brouwer. “Zonder keihard te bezuinigen, kun je wel zuinigere keuzes maken. Een voorbeeld is een kleinere menukaart. Daarmee houd je de kwaliteit hoog en werk je duurzamer omdat je minder verspilt.”

Overeenkomsten tussen branches

Alle sectoren zien digitalisering als belangrijkste innovatie. Door digitalisering maak of lever je diensten sneller en beter. Door corona passen de branches meer digitale hulpmiddelen toe. De geïnterviewden verwachten dat digitalisering in hun branches door gaat zetten.

Ook maatwerk blijkt een succesvolle innovatie. In de horeca is het normaal om je dienst of product af te stemmen op je klant, maar ook in de zorg en retail wordt dit gebruikelijker. Dit geldt ook voor het bieden van ervaringen. Geef je jouw klanten een bijzondere service? Dan waarderen ze je meer.

In de retail, zorg en horeca lijkt duurzaamheid geen topprioriteit te hebben. Toch zullen de meeste bedrijven er iets mee moeten doen vanwege klimaatplannen en regelgeving. Bijl, Steinbuch en Brouwer adviseren: denk na over duurzame toepassingen in je onderneming. Bijvoorbeeld via circulair ondernemen, duurzamere productie of sociaal ondernemen.

Verder speelt lef een belangrijke rol. Durf te experimenteren. Ook wanneer je niet gedwongen wordt om te innoveren door bijvoorbeeld corona.

Impact award

Tijdens de coronacrisis moeten veel bedrijven innoveren en hun werk anders aanpakken. Het resultaat: inspirerende en succesvolle innovaties. KVK wil extra aandacht besteden aan deze innovaties en reikt daarom de Impact Award 2020 uit aan ondernemers die het echt anders zijn gaan doen.

Benieuwd naar baanbrekende innovaties in de coronacrisis? Bekijk de deelnemers van de KVK Impact Award 2020.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage