5 ideeën voor meer klantbeleving in je winkel

Ondernemers in de retail maken steeds meer gebruik van slimme technologie om de klantbeleving in de winkel te vergroten. Want beleving zorgt voor emotie, herkenning en associatie en dat leidt tot meer aankopen. En juist door meer beleving kun je je met een fysieke winkel onderscheiden van andere winkels of webshops. Ook als zelfstandige winkelier. Er zijn veel technologische ontwikkelingen die kunnen zorgen voor meer klantbeleving in de winkel.
1. Haal je website naar de winkel
Plaats voor een echte omnichanneltoepassing - waarbij verschillende kanalen gecombineerd ingezet worden - een beeldscherm in de winkel, dat toegang geeft tot je website. Hiermee
  • maak je producten uit het assortiment die niet in de winkel staan ook zichtbaar.
  • geef je extra informatie over producten.
  • kunnen klanten in de winkel producten bekijken en direct online bestellen en thuis laten bezorgen.
  • kan de keuzehulpfunctie van je websites de klant of verkoper in de winkel ondersteunen.
2.    Herkennen van klanten met beacons
Een beacon is een zendertje dat is geïnstalleerd in de winkel. Deze legt via bluetooth contact met de smartphone van je klant, zodra deze in de buurt van het beacon komt. De klant krijgt dan via een app gepersonaliseerde berichten te zien. Bijvoorbeeld een aanbieding. Of de melding dat het product waar hij vorige week naar zocht, zich rechts van hem bevindt en hij dit in werkelijkheid kan bekijken. De winkelier ziet via dit systeem wie in zijn winkel is, wat de klant al eerder heeft gekocht en wat zijn persoonlijke interesses zijn.

3.    Een positieve emotie opwekken met geursystemen
Het verspreiden van geuren, ook wel geurmarketing genoemd, is naast licht en muziek een manier om de sfeer in een winkel en de emotie bij klanten te beïnvloeden. Dit kan invloed hebben op het aankoopgedrag. Geavanceerde systemen kunnen ook verschillende en gepersonaliseerd geuren verspreiden, bijvoorbeeld in combinatie met beacons.

4.    Verschillende omgevingen creëren met licht
Nieuwe ontwikkelingen in verlichtingstechnologie maken het mogelijk om een speciale sfeer te creëren en producten beter te presenteren. Kledingretailers kunnen met dit soort systemen de klant de gekozen outfit laten bekijken in bijvoorbeeld een kantooromgeving of in een gesimuleerde uitgaanssfeer.

5.    Virtueel passen met augmented reality
Bij augmented reality worden aan een beeld van de werkelijkheid digitaal elementen toegevoegd. Zo kun je op het beeld van de klant via een soort passpiegel een kledingstuk projecteren. De klant kan zo beoordelen hoe dit kledingstuk staat. Augmented reality wordt ook toegepast bij cosmetica of brillen.
InfoPage