Ondernemen voor een betere wereld

De 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties (VN) moeten een eind maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering in 2030. Nederland is goed op weg, maar er is nog veel te doen en voor ondernemers liggen er kansen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: een betere wereld en business voor het bedrijf. Iets voor jou?

Maatschappelijke uitdagingen

Ondernemers die werken aan betere wereld, doen dit vaak vanuit een persoonlijke drive. Vanuit iets wat hen motiveert. Welke van onderstaande maatschappelijke uitdagingen past bij jouw bedrijf?

  • groeiende wereldbevolking
  • beschikbaarheid van grondstoffen en (schoon drink)water
  • schoon milieu en leefomgeving
  • veiligheid (fysiek en digitaal)
  • terugdringen van armoede
  • voedsel en gezondheid
  • privacy en beschermen van (digitale) persoonsgegevens
  • eerlijke handel en zakendoen
  • onderwijs en gelijke kansen voor iedereen

Waarde creëren

Laat je inspireren door ondernemers die al zo werken, sociaal ondernemers. Kijk eens of er elementen zijn die zij toepassen die misschien ook in jouw bedrijf passen. Omdat je daarmee extra banen kan creëren of mensen aan het werk helpen die anders buiten de boot vallen. Of waarmee je je 'ecologische voetafdruk' vermindert. Vaak denken ondernemers dat het extra geld kost, maar veel ondernemers bewijzen al dat het geld oplevert op de lange termijn. Het gaat om een andere manier van kijken en waarde creëren met je bedrijf, mensen en product.

Voedselverspilling op de kaart

Restaurant Instock koos bewust voor goed doen voor de maatschappij. Hun concept? Heerlijke gerechten maken van onverkochte producten bij plaatselijke supermarkten en andere producenten. Zij redden wekelijks meer dan 2.000 kilo voedsel van de afvalbak. Door te laten zien hoeveel land-, energie- en watergebruik en CO2-uitstoot ze daarmee vermijden, zetten ze voedselverspilling letterlijk en figuurlijk op de kaart. Oprichter Freke van Nimwegen: "Ons startpunt is voedselverspilling tegengaan. Dat is een andere manier van denken dan duurzaamheid 'erbij doen'. We kiezen bewust voor een bestaansrecht met een positieve impact voor mens en maatschappij. Dat is anders dan negatieve impact minimaliseren." Instock is inmiddels uitgegroeid tot een keten van restaurants in Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

Loyalere klanten

Het goede doen voor mens en maatschappij leidt ook tot loyalere klanten, blijkt uit het onderzoek 'Doing Good' van Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en data-analysebureau MIcompany. "Nobele overtuigingen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen kunnen hand in hand gaan met financiële motieven", zegt dr. Jenny van Doorn, universitair hoofddocent aan de RUG.

Meer informatie

De 17 ontwikkelingsdoelen

Sociaal ondernemen: 5 weetjes

E-book Duurzaam vooruit

Hoe Straw by Straw met milieuvriendelijke rietjes strijdt tegen de drijvende vuilnisbelt in oceanen
InfoPage