Zo willen jongeren absoluut voor jou werken

Hoe maak je van een schoolverlater een bevlogen medewerker voor je bedrijf? Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt een belangrijke vraag voor het voortbestaan van je bedrijf. Angela Weghorst, eigenaar van TwinQ: Insights & Inspiration deed onderzoek naar wat jouw toekomstige medewerkers bezig houdt. Haar 9 tips.

9 manieren om jongeren voor je bedrijf te winnen
9 manieren om jongeren voor je bedrijf te winnen

1. Stop met top down aansturing

“Jongeren van nu zijn redelijk ongevoelig voor autoriteit. Ze groeiden op in een tijdperk met een kleine afstand tussen ouder en kind. Zij leerden te onderhandelen en te overtuigen. En dat wat ze doen ook daadwerkelijk zin heeft. Niet om ‘bevelen’ op te volgen omdat het moet. Speel daarom in op hun behoefte aan vrijheid. Gebruik leiderschapsstijlen, waarbij de medewerker centraal staat. Zoals persoonlijk leiderschap van Stephen Covey.”

2. Wees eerlijk en transparant

“Jongeren van nu willen transparantie en rechtvaardigheid. Ze prikken genadeloos door onechtheid. Of gaan zelf op zoek naar antwoorden. Zo vroeg een sollicitant laatst naar het echtscheidingspercentage binnen een bedrijf. Wat voor hem een indicatie was van de werkdruk. Zijn redenering was: ‘Als anderen hier niet gelukkig zijn, dan moet ik hier ook niet zijn.’ Reden dus om te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet.”

3. De wereld mooier te maken

“Vroeger nam je er genoegen mee, dat je ‘onder aan de ladder’ begon en geduld moest hebben. Huidige schoolverlaters wachten hier niet op.  Niet omdat ze materialistisch zijn, maar ze willen een waardevolle bijdrage leveren. Laat zien dat je niet alleen focust op winst, maar dat je iets wilt toevoegen. Laat ze nu hun steentje bijdragen en niet later. Als je nu geen jongeren binnen je bedrijf hebt, mis je straks wellicht de boot.”

4. Werkplezier en vrije tijd in plaats van hoog salaris

“Twintigers zijn minder gericht op geld, status en aanzien. Ze willen naast een behoorlijke vergoeding een baan die hen ook plezier en voldoende vrije tijd biedt. Geef ze dit als werkgever. Ze vinden dat status en macht belangrijke oorzaken zijn van de huidige maatschappelijke problemen. En willen laten zien dat het anders kan.”

5. Help jongeren hun talent te ontdekken

“We zijn goed in de dingen die we het leukst vinden. Laat jongeren daarom dat doen wat past bij hun passies en interesses. Veel studenten weten aan het einde van de studie niet wat ze willen. Help ze hun talent en unieke eigenschappen te vinden. Als ze weten waar ze heen willen, zijn ze vastbesloten. Kan dat niet binnen jouw bedrijf? Sta niet te kijken dat ze zelf een bedrijf starten dat wel aansluiten bij hun talenten en idealen.”

6. Focus op wat goed gaat

“Als ondernemer wil je graag dat je medewerkers hun werk goed uitvoeren. Je beoordeelt ze hierop. In de praktijk blijkt het merendeel van de functioneringsgesprekken over de ‘ontwikkelpunten’ te gaan. Draai het om en focus op wat ze al goed kunnen. Motiveer dit tot een niveau dat ze gaan uitblinken in hun vak. Wie de taken doet waar ze niet goed in zijn? Laat die over aan collega’s die dat goed kunnen. Zo doet iedereen waar hij goed in is. En onderaan de streep levert het jou meer op.”

7. Kijk voorbij ‘hokjes’ naar unieke eigenschappen

“Ruim 40% van de jongeren voelt zich ‘anders’ en heeft soms een label opgeplakt zoals ADHD, autisme of hoogbegaafdheid. We moeten ons meer focussen op hun unieke eigenschappen, in plaats van hun ‘nadelige afwijkingen.’”

8. Maak sensitiviteit bespreekbaar

“Veel jongeren lijken (over)gevoelig voor lawaai, sfeer of emoties van anderen. Dat uit zich in woede-uitbarstingen, moeite met concentratie of depressiviteit. Maak het onderwerp sensitiviteit en intuïtie bespreekbaar. Richt je op de oorzaak van hun gevoeligheden. Door te zorgen dat ze lekker in hun vel zitten, bespaar je wellicht hoge ziektekosten. ”

9. Betrek ze bij de toekomst van je bedrijf

“Jongeren van nu zijn erg innovatief. Ze benaderen zaken anders. Ze houden je bij de les met ontwikkelingen en nieuwe producten. Heb je dit nu niet nodig? Dan beperk je jezelf in de mogelijkheden om in de toekomst geld te kunnen blijven verdienen met je bedrijf. Geef ze de kans leuke en boeiende trends die ze buiten zien, te gebruiken binnen je bedrijf. Bij een krappe arbeidsmarkt kiezen ze dan voor jou. En zo bestaat jouw bedrijf in de toekomst nog.”

Handige links

  • Angela Weghorst ontwikkelde 7 TwinQ persoonlijkheidstypen, elk met specifieke karaktereigenschappen. Meer informatie is te lezen in haar boek Anders en op www.twinq.nu.
  • Lees hoe Allard Droste zijn medewerkers binnen Aldowa laat doen wat ze leuk vinden en goed kunnen.
  • Benieuwd hoe Edwin van der Ham van Montapacking zijn medewerkers de hoofdrol geeft en zo andere bedrijven voor blijft? 
  • Wat is het geheim van organisaties die het goed doen? Vind het antwoord in het E-book Succesvoller ondernemen: uw medewerkers maken het verschil

Heeft deze informatie je geholpen?