Van duurzaam ondernemen naar groene groei

Hoe je in drie stappen met duurzaamheid groei kunt realiseren.

Steeds meer ondernemers kiezen voor duurzaam ondernemen. Uit de samenleving klinkt een sterke roep om duurzame bedrijfsactiviteiten en de overheid stimuleert groene groei: een economie die in omvang toeneemt zonder dat dat nadelig is voor klimaat, water, bodem, grondstoffen en biodiversiteit. Groene groei biedt innovatiekansen voor bijna alle sectoren. Door duurzame oplossingen te bedenken, vergroten bedrijven de welvaart en versterken ze hun concurrentiepositie. Ontdek in 3 stappen welke mogelijkheden er voor je zijn om groene groei te realiseren.

1. Bepaal je duurzame ambitie

Er zijn vele manieren om met duurzaamheid bezig te zijn. Van energie besparen, opwekken en opslaan tot  recyclen, hergebruiken en biobased materialen en grondstoffen gebruiken. Veel ondernemers passen vanuit een sterke interne drive allerlei maatregelen binnen hun bedrijf toe en zijn hiermee al zeer succesvol. Wat is jouw ambitie en wat wilt je bereiken? Rich je je op de (milieu)besparing die u met uw eigen bedrijf kunt realiseren of wil je meer impact voor de samenleving en groene groei realiseren? Met de 100 tips van MVO Nederland vind je wellicht nog onbenutte mogelijkheden om je bedrijf verder te verduurzamen en met MVO-steps maak je in vier stappen een MVO-beleid. De praktische CO2-calculator van het Klimaatplein geef je als startpunt direct inzicht in jouw CO2-voetafdruk.

2. Impact voor je klant

Wat maakt jouw bedrijf en hoe kan dat duurzamer? Ga op zoek naar oplossingen, waarmee jouw klanten of hun gebruikers méér gaan besparen of die meer impact hebben. Dan kan duurzaam ondernemen een kans bieden voor je bedrijf om groen te groeien en je positie in de markt te versterken. Dat levert veel op. Niet alleen goodwill van klanten, maar ook het gevoel zelf iets bij te dragen aan een duurzamere wereld. Bovendien is het duurzame effect voor de samenleving groter en toon je je maatschappelijke betrokkenheid. Dat is belangrijk voor de reputatie en uiteindelijk voor de continuïteit van je bedrijf. In de MKB Innovatie Top 100 vind je geslaagde voorbeelden van bedrijven die duurzame oplossingen/ innovaties hebben gezocht voor hun klant. Zoals Liquidseal dat in 2016 de vierde plaats veroverde in de MKB Innovatie Top 100 met een innovatieve manier om de levensduur van agrarische producten op een mens- en milieuvriendelijke manier te verlengen. Lees de tips van Liquidseal om groei te realiseren.

3. Nieuwe verdienmodellen

Waarom zou je een lamp kopen als je licht nodig hebt? Met deze gedachte ging architect Thomas Rau in gesprek met Philips. Door een vaste prijs per lichteenheid te betalen, werkt het in het voordeel van Philips om zo min mogelijk materiaal en energie te gebruiken. Het leverde een nieuw verdienmodel op dat ook nog eens zorgde voor 55% besparing. Een goed voorbeeld van de circulaire economie: een systeem om de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging tegen te gaan. Het is geen eenvoudige weg. Het vraagt bijvoorbeeld om andere vormen van samenwerken. En het toepassen van nieuwe verdienmodellen bij het aanbieden van producten en diensten zoals leasen, statiegeld en delen. Het is wel een lucratieve weg. In het rapport ‘Kansen voor de circulaire economie in Nederland’ becijfert TNO de effecten van een toename in de circulaire economie voor heel Nederland op een totaal van 7,3 miljard euro. Dat is nog eens groene groei.

Meer lezen over duurzaam ondernemen?

Heeft deze informatie je geholpen?