Vier factoren voor een gezonde bedrijfsgroei

Op 23 januari 2017 presenteerden het Erasmus Centre for Entrepeneurship, Rotterdam School of Management, Erasmus University en nlgroeit de top 250 van snelst groeiende bedrijven. Deze bedrijven hebben in de periode van 2012 tot 2016 samen meer dan 10.000 banen gecreëerd.

Samen met ervaren groeiondernemers en wetenschappers heeft nlgroeit een groeitest ontwikkeld. Daaruit blijkt dat 4 factoren het verschil maken ten opzichte van bedrijven die minder snel groeien:

  • schaalbaarheid
  • selectie- en talentmanagement
  • professionalisering en pioniersmentaliteit
  • betrouwbare, real-time financiële inzichten

Wil je jouw bedrijf laten groeien? We hebben 4 factoren voor je op een rij gezet.

1. Zorg voor een schaalbaar verdienmodel

Dat betekent dat je snel de capaciteit van je bedrijf kunt opvoeren als de markt daarom vraagt. Denk hierbij aan vergaande automatisering, herhaalbaarheid, maar ook de standaardisering van producten en diensten. Daarmee vergroot je de flexibiliteit en weerbaarheid van je bedrijf en kun je eventuele groeistuipen opvangen. De schaalbaarheid van het verdienmodel bepaalt voor 40% het succes van snelgroeiende bedrijven en het vermogen om gezond te groeien.

2. De juiste mensen maken het verschil

Snelle groei van een onderneming maakt het vaak noodzakelijk om een sterk managementteam samen te stellen en in een korte tijdsperiode veel nieuwe medewerkers aan te nemen. Veel snelgroeiende bedrijven hebben daar moeite mee, zeker als ze actief zijn in gebieden of sectoren met relatief veel concurrentie met andere snelgroeiende bedrijven. Niet alleen het aantrekken, maar ook het behouden van talent geeft problemen.

3. Koester de pioniersmentaliteit

De ondernemende geest van snelgroeiende bedrijven staat soms verdere professionalisering en standaardisering van structuren en processen in de weg. Ondernemers moeten zorgen voor stabiliteit binnen de organisatie met behoud van de pioniersmentaliteit en zonder bureaucreatie.

4. Beschik over de juiste financiële informatie

Snelgroeiende bedrijven richten zich vaak op marktkansen, maken een groeispurt door maar groeien vervolgens kapot vanwege gebrekkige cashflow en ineffectiviteit. Realtime inzicht in de financiële status van de organisatie is een must. Met heldere en transparante informatie kunnen management en externe stakeholders snel schakelen. Doelgericht investeren en het ontwikkelen van hoogwaardige analytische vaardigheden zijn noodzakelijk.

Alle conclusies zijn te lezen in de whitepaper Tweedeling binnen Nederlandse bedrijf neemt toe: gezond groeien en strategische vernieuwing als antwoord.

Leren van andere ondernemers?

Lees hoe groeiondernemer Jeroen te Wierik zijn bedrijf Azerty klaar maakt voor schaalbaarheid met een nieuw platform en hoe Mark Bos van MotorKledingCenter professionaliseert en toch ook de pioniersmentaliteit weet te behouden.

Zelf aan de slag?

Heeft deze informatie je geholpen?