Vijf belangrijke boeken voor innovatieve ondernemers

Welke boeken moet je echt gelezen hebben?
  1. De disruptieparadox, in 5 stappen naar echte vernieuwing  – Menno Lanting
    In de disruptieparadox beschrijft Menno Lanting het fenomeen disruptie en hoe organisaties ermee omgaan. Het boek ontkracht de mythe van disruptie, schetst de paradoxen en geeft 5 stappen naar echte innovatie. Want als bedrijven ten onder gaan, is dat maar zelden een direct gevolg van disruptie. De oorzaak is eerder dat organisaties niet in staat zijn te anticiperen op de snel veranderende behoeften van hun klanten. Hier zit juist de grootste uitdaging voor veel organisaties.

  2. Semco in de polder – Allard Droste
    Allard Droste, mede-eigenaar van metaalverwerkingsbedrijf Aldowa, realiseerde een forse cultuuromslag in zijn bedrijf. Geen functieprofielen meer, geen management, geen afdelingen, geen werktijden en geen beoordelingscyclus. Zoals het Braziliaanse Semco hier groot mee is geworden heeft ook Droste een open en inspirerende bedrijfscultuur gecreëerd. “Om je organisatie efficiënter en met meer plezier te laten werken, zul je moeten loslaten. Vertrouwen is het sleutelwoord”, stelt Droste in Semco in de polder.
    Binnen Aldowa doet iedereen wat hij leuk vindt en goed kan

  3. Exponentiële organisaties, waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn en hoe jij dat ook wordt – Yuri van Geest en Salim Ismail
    Bedrijven als Airbnb, Uber, Netflix en Whatsapp spelen slim in op nieuwe ontwikkelingen. Ze bestaan een paar jaar en zijn opeens miljarden euro’s waard. Deze exponentiële organisaties zijn vaak disruptief, maken optimaal gebruik van de nieuwe digitale mogelijkheden en zetten de sector op zijn kop. Yuri van Geest en Salim Ismail ontdekten een aantal gemeenschappelijke kenmerken van deze ondernemingen. De formule is: denk groot, bouw een community, gebruik algoritmes, benut andermans bezittingen en creëer betrokkenheid.
    Exponentiële organisaties

  4. De Lean Startup – Eric Ries
    Lean Startup is een innovatiemethode die geschikt is voor startups en bestaande bedrijven. Grondlegger is Eric Ries, internetondernemer en auteur van het boek 'The Lean Startup'. Overal waar je werkt aan iets nieuws kun je deze methode toepassen. De essentie is om snel te leren wat werkt en niet werkt. In plaats van met een uitgewerkt plan, begin je met een simpel prototype om een aanname te testen. Dat versnelt de innovatie en beperkt kosten.
    Lean startup methode

  5. Business Model Generation – Alexander Osterwalder en Yves Pigneur
    Het Business Model Canvas is een methode om een businessplan mee te maken dat meebeweegt met je bedrijf. Met de negen bouwstenen van het model beschrijf je de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. De basis van het model is de waarde propositie van het bedrijf, het onderscheidende vermogen waarmee je geld verdient. De bedenker van het Business Model Canvas, Alexander Osterwalder, schreef er samen met Yves Pigneur het boek 'Business Model Generation' over. Op een snelle, eenvoudige manier en visueel goed in beeld gebracht krijg je inzicht in alle bedrijfsonderdelen en ervaar je waar eventueel bijsturing nodig is.
    Business Model Canvas

Heeft deze informatie je geholpen?