Yoni: vrouwen met een missie

Met Yoni verkopen Wendelien Hebly en Mariah Mansvelt Beck biologisch katoenen tampons en maandverband. Hun producten liggen in de schappen van Etos en Albert Heijn in Nederland en België. Bekendheid kregen zij onder andere via het podium van TedX Amsterdam Awards, een design award voor hun verpakking en de eerste prijs in de MKB Innovatie Top 100 van 2016. Hoe kon dit bedrijf zich in korte tijd zo ontwikkelen en wat verklaart hun succes? Mariah Mansvelt Beck vertelt.
Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly van Yoni
Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly van Yoni

Persoonlijke ervaringen stonden aan de basis van hun idee voor Yoni. Mariah kreeg in 2012 van een arts het advies om biologisch katoenen tampons en maandverband te gaan gebruiken. Met vriendin Wendelien ging ze op onderzoek uit. Mariah: "Voor allerlei producten vind je tegenwoordig biologische varianten in de gemiddelde supermarkt of drogisterij, alleen voor zo'n intiem product gek genoeg niet".

In de zomer van 2013 hadden ze hun idee zover uitgewerkt dat ze wisten dat het de moeite waard was om hun baan hiervoor op te zeggen. "Vooraf wisten we al dat het geen gemakkelijke businesscase was om er echt een succes van te maken. Je bent een kleine speler in een industrie die gedomineerd wordt door 4 hele grote partijen". Al snel bleek uit reacties uit de markt dat er veel belangstellig was voor hun biologisch katoenen tampons en maandverband.

Yoni als social enterprise

Het startkapitaal waar Yoni mee begon kwam voor een belangrijk deel uit hun netwerk van vrienden en familie. Met een crowdfundingscampagne volgde een tweede financieringsronde. Mariah: "We gingen het product voorverkopen zonder dat we het eigenlijk hadden. Dat was heel succesvol. In december 2014 hadden we de eerste producten en die konden we net voor de kerst aan de eerste crowdfunding-fans toesturen".

Het bedrijf is sterk missie-gedreven. Mariah: "Van ieder ander verzorgingsproduct zoals shampoo of tandpasta kun je zien wat er in zit, maar voor deze hele intieme producten staat niets genoemd op de verpakking. Er ontbreekt het één en ander aan regelgeving op Europees niveau. Wij wilden vrouwen ervan bewust maken dat ze kunnen kiezen en hopen dat de hele industrie later transparanter wordt". Met het merk Yoni willen Mariah en Wendelien ook een platform bieden voor onderwerpen zoals female leadership en zo andere vrouwen inspireren. De producten van Yoni zijn goed voor vrouwen, maar ook voor de planeet: niet-biologische katoen is namelijk het meest met pesticiden bespoten gewas ter wereld.

Een goed verhaal

Mariah en Wendelien hebben een goed gevoel voor communicatie en weten hun verhaal goed en met het juiste gevoel over te brengen. Dat deden ze bijvoorbeeld op het podium bij de TedX Woman Amsterdam. En in 2016 won Yoni de MKB Innovatie Top 100. Waar nodig hebben zij ook communicatiespecialisten ingeschakeld. Mariah: "Het is best moeilijk om een idee te vertalen naar een verpakking of een beeld. Daarvoor hebben we toen ontwerpbureau Thonik ingeschakeld, waar we een heel goede klik mee hadden. De verpakking is heel mooi en heeft ook een design award gewonnen". Alle free publicity die Yoni door deze prijzen kreeg, leverde hen veel op. Zo werden ze zelf door Etos benaderd om hun product daar in de schappen te leggen.

Verzamel de juiste mensen om je heen

Inmiddels werken er na ruim 4 jaar meer dan 10 vrouwen bij Yoni. Mariah, terugkijkend op deze periode: "Bij de start hadden we wel een soort van plan, maar veel dingen wisten we nog niet. En dat was maar goed ook, anders waren we er misschien niet eens aan begonnen. Bij iedere fase zien we dat we er gewoon in moeten duiken. Dat je moet uitzoeken en moet aanpakken en dat je de juiste mensen om je heen moet verzamelen die je verder kunnen helpen. Veel dingen kunnen we zelf maar je kunt niet alles zelf weten. Je moet dingen durven te vragen. We hebben daarom experts ingeschakeld zoals accountants en advocaten. Andere ondernemers hebben ook erg geholpen". Inmiddels richt Yoni haar pijlen op het buitenland en zijn de producten ook via de webshop verkrijgbaar in België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Engeland.

Lees meer over de MKB Innovatie Top 100

KVK organiseert de MKB Innovatie Top 100

Heeft deze informatie je geholpen?