E-commerce

E-commerce buiten de Europese Unie

Online winkelen groeit wereldwijd. Aankopen vinden ook over de grens plaats. Dus kansen genoeg. Pakketten wereldwijd verzenden is een droom van veel webshop ondernemers. Je ziet al voor je in welke landen je aan de slag gaat en wat dit voor je product, doelgroep en de uitstraling van je webshop betekent. Maar wat komt hier bij kijken? De wereld is groot en kent verschillende regels en wetten. Bekijk ze per land en bereid je goed voor.

Elk land is anders. Hierdoor kunnen de eisen voor een webshop lokaal verschillen. Denk aan de beveiliging van je website en de privacybescherming van je klant. Binnen de EU geldt meestal gelijke wetgeving (Europese richtlijnen). Buiten de EU gelden per land mogelijk andere regels en verplichtingen. Verdiep je hierin. Zorg bijvoorbeeld voor een juiste vertaling en uitleg van de algemene voorwaarden op je website. En bekijk de lokale regels rond de zichttermijn en retourzendingen. Zo heeft een Europese consument het recht om binnen 14 dagen af te zeggen, zonder opgave van een reden. In Californië (Verenigde Staten) heeft de consument 30 dagen de tijd om zich te bedenken. Wel zo handig om dit vooraf te weten.

Producteisen

Bij export buiten de EU gelden misschien andere producteisen in het bestemmingsland. Wat betekent dit voor jouw product? Denk hierbij ook aan de verpakking en etikettering van je producten. Soms geldt zelfs een invoerverbod op bepaalde goederen. Zoals pornografisch getint materiaal naar Saudi-Arabië. Besef dat vervoerders en landen beperkingen op kunnen leggen en dat je niet alles mag versturen.

Webshop en domeinnaam

Goed vertaalde teksten zijn belangrijk. Zo voorkom je misverstanden en begrijpt de klant wat hij koopt. Kun je dit niet zelf? Huur dan een professionele vertaler in. Pas je webshop zoveel mogelijk aan de buitenlandse klant aan. Deze koopt alleen iets, als dat wat hij ziet bevalt en aanspreekt. Een webwinkelkeurmerk maakt daarvan deel uit. Dit straalt vertrouwen uit.

Wil je wereldwijd vindbaar zijn? Dan is een internationale domeinnaam als .COM een waardevolle extensie. Binnen Europa is de .EU extensie erg in trek. Wil je gericht in een aantal landen aan de slag? Kies dan voor een nationale domeinextensie, bijvoorbeeld .CH (Zwitserland) of .US (Verenigde Staten). Ga vooraf na wat het beste werkt in het land waar je online wilt verkopen. Of schakel een (Nederlandse) hostingprovider in, die je bij de keuze ondersteunt. Het heeft weinig zin om met een NL-extensie buitenlandse markten te betreden. Google vindt jouw website dan niet goed.

Betaalmethoden

Betalen via IDEAL is in Nederland een veelgebruikte betaalmethode. Dit is niet in ieder land het geval. Bekijk dus eerst welke betaalopties de buitenlandse klant het liefst gebruikt. Een goede afwikkeling van de bestelling en betaling is een ‘must’. Dit voorkomt irritatie bij de klant en bij jezelf. PayPal is een makkelijke en wereldwijd veelgebruikte betaalmethode, waarvoor de klant wel een creditcard nodig heeft. Wil je niet alles zelf uitzoeken en regelen? Denk dan aan een betalingsprovider. Deze partij verzorgt de betaling en brengt betaalmethoden uit verschillende landen bij elkaar.

Wereldwijd verzenden

Je wilt dat jouw klant de bestelling onbeschadigd en op tijd ontvangt. Buitenlandse zendingen zijn langer onderweg en raken vaker zoek. Het afsluiten van een verzekering is dus slim. Verpak en adresseer je pakket op de juiste manier. Tip: stuur je klant een track & trace e-mail van het pakket, zodat hij de zending kan volgen. Geef ook aan hoe jouw buitenlandse klant een pakket terug kan sturen. Voeg bijvoorbeeld als extra service een retourformulier bij.

Douane

Zodra je goederen buiten de EU verzendt, krijg je met de douane te maken. Elk land heeft zijn eigen regels als het gaat over douane- en invoerrechten. Door de toename in wereldwijde webshopverkopen controleren overheden steeds strenger welke goederen hun land binnenkomen.

Wanneer je pakketten naar een land buiten de EU verstuurt, krijg je met douaneformulieren te maken. Bij verzending via een post- of koeriersbedrijf ontvang je de juiste douaneverklaringen van dat bedrijf. Welk formulier je nodig hebt, hangt van het soort zending (onder andere gewicht en waarde) af. Vul het formulier volledig en juist in. Dit voorkomt vertraging bij de douane.

Invoerrechten en btw

Meestal wil je dat jouw klant de eventuele invoerrechten, btw of andere importbelastingen over de bestelling betaalt. Dit scheelt een registratie in het ontvangende land en dus administratie. Vermeld dit wel duidelijk in je webshop. Dan is de klant hiervan op de hoogte en voorkom je problemen achteraf. Hoe hoog deze extra invoerbelastingen zijn, hangt van je product af. Soms hanteren landen vrijstellingen tot een bepaalde waarde. Zo betalen Nederlandse consumenten tot en met 22 euro geen invoerheffingen en btw bij import uit een niet-EU-land. Wil je aanvullende informatie hierover? Gebruik dan de Market Access Database. Ook post- en koeriersbedrijven geven hier advies over. Een pakketservice berekent ook handlingskosten voor de douaneafhandeling. Spreek vooraf af hoeveel deze extra kosten bedragen en of deze kosten aan de ontvanger of aan jou doorbelast worden.

Bij de export van goederen naar niet-EU-landen breng je 0% btw in rekening aan je afnemer. Hierbij maakt het niet uit of je klant een ondernemer of een consument (particulier) is. Je moet de export van je product wel aantonen. Zorg dus dat je administratie goed op orde is.

Dropshipping, buitenlandse online platformen en webwinkelkeurmerken. Lees meer over e-commerce in het buitenland.
Sandra Visser-Meijer
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen is zij een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Zij heeft praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Zij is actief als regioreporter.

InspiratiePage