E-commerce in Frankrijk

Franse consumenten kopen hun producten ook in buitenlandse webshops. Ze winkelen steeds vaker mobiel, ook wel m-commerce genoemd. Zorg er daarom voor dat je Franse webwinkel ook mobiel goed leesbaar is.

Van de meer dan 65 miljoen inwoners winkelt 84% online. De Franse e-commercemarkt behoort tot één van de grootste in Europa. Fransen verwachten een snelle levering en communiceren vooral in het Frans. Lees waar je rekening mee moet houden als je de Franse markt wilt veroveren met je webshop.

Producteisen

Voldoen je producten aan de wetten en regels van de EU? Dan mag je deze vrij verkopen in Frankijk. Ga wel na of de producteisen in Frankrijk hetzelfde zijn als in Nederland. Zo zijn er extra eisen voor voedingssupplementen, levensmiddelen en geneesmiddelen in Frankrijk. Soms zijn er speciale regels voor etiketten. Zorg dat de producten die je verkoopt veilig zijn.

Franse wetten en regels

Voor de verkoop van producten aan Franse klanten houd je je aan de Franse wetten en regels. Deze zijn soms anders dan die in Nederland. Twee voorbeelden:

  1. Frankrijk heeft een strenge milieuwet, de ‘Responsabilité Élargie du Producteur (REP). Deze wet is voor verpakte producten die je via je webshop verkoopt aan Franse consumenten. De Franse wet bepaalt dat je als eerste in de keten verantwoordelijk bent voor het beheer van de verpakkingen. RVO legt uit hoe je aan de Franse verpakkingsregels voldoet.
  2. Frankrijk heeft een nationaal register voor het uitvoeren van de WEEE-richtlijn. Dit is de EU-richtlijn voor afgedankte elektrische en elektronische apparaten. Meld je eerst aan bij SYDEREP. Doe dit voordat je deze  producten op de Franse markt brengt. Deze organisatie geeft ook informatie over andere Franse registers. Het register voor het op de markt brengen van meubels bijvoorbeeld.

Aanvragen Franse domeinnaam

De Franse organisatie Afnic regelt domeinnamen met een .fr-extensie. Personen en bedrijven kunnen domeinnamen aanvragen. Je hebt hiervoor geen kantoor in Frankrijk nodig. Een officieel bedrijf vraagt je domeinnaam bij Afnic aan. Afnic bepaalt welke bedrijven ofwel registrars dit zijn. Via de website zoek je op naam of land naar officiële aanbieders. Hier staan ook Nederlandse bedrijven tussen. Pas je website en voorwaarden aan de plaatselijke regels aan.

Je Franse klant

Maak je webshop aantrekkelijk voor je Franse klant. Fransen winkelen het liefst in een Franstalige webshop. Laat de vertaling doen of controleren door een native speaker. Iemand die de Franse taal perfect spreekt en schrijft. Nemen Franstalige medewerkers de telefoon aan? En beantwoorden zij vragen van klanten? Gebruik dit dan als Unique Selling Point (USP) op je website.

Wil je succes hebben op de Franse markt? Vraag dan een .fr-extensie voor je webshop aan. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de Franse bevolking een webshop met nationale extensie meer vertrouwt. Door dit vertrouwen koopt je Franse klant sneller producten bij je. 

Google is in Frankrijk het belangrijkste kanaal waarmee je Franse klanten bereikt. Controleer de belangrijkste zoekwoorden voor je bedrijf en product. Gebruik deze Franstalige woorden daarna in de teksten op je website. Adverteren via Google en Instagram Shopping kan ook.

Marktplaatsen

Wil je nog geen eigen Franse webshop? Bied je producten dan eerst aan op een marktplaats in Frankijk. Als aanbieder op dit platform leg je contact met Franse klanten. Franse consumenten winkelen ook graag op online marktplaatsen. Veel marktplaatsen stellen als eis dat je een Franse klantenservice hebt. Hiervoor heb je medewerkers nodig die Frans spreken. 

Populaire marktplaatsen in Frankrijk zijn:
•    Cdiscount
•    Conforama
•    Rakuten 

Keurmerken voor je webshop 

Een keurmerk voor je webshop is een bewijs van kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit bewijs krijg je van een officiële keurmerkorganisatie. Brancheorganisatie Fevad heeft een eigen label. Het Fevad-label maakt deel uit van het Ecommerce Europe trustmarks network. Andere voorbeelden van keurmerken zijn:

Behalve deze keurmerken heeft Frankrijk ook veel keurmerken voor speciale vakgebieden en producten. 

Betaalmogelijkheden

Bied op je webshop Franse online betaalmogelijkheden aan. Fransen betalen graag via PayPal of met een credit- of debitcard. De meest gebruikte kaart voor online betalingen is Carte Bancaire. In het verleden had een deel van deze kaarten de naam Carte Bleue. Veel Fransen noemen hun betaalkaart nog steeds zo. 

Btw bij afstandsverkopen Frankrijk

Via je webshop in Nederland producten aan Franse consumenten leveren, gaat met het Franse btw-tarief. Dit is hetzelfde bij verkoop aan Franse bedrijven en organisaties zonder btw-identificatienummer. Meer informatie over de Franse btw-tarieven vind je in de Taxes in Europe-database van de Europese Commissie. Het Franse woord voor btw is TVA; Taxe sur la Valeur Ajoutée. Direction générale du Trésor is de Franse belastingdienst. 

Je buitenlandse btw-aangifte kun je op twee manieren regelen.

  1. Je vraagt een Frans btw-nummer aan en doet je btw-aangifte in Frankrijk.
  2. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Frankrijk.

In de EU is een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar. Deze drempel is voor je verkopen aan Franse klanten samen met je andere intra-EU-verkopen aan personen. Blijf je per jaar onder deze drempel? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen. 

Cijfers

Vooral de online dienstensectoren transport, toerisme en vrije tijd groeiden hard in 2022. De Franse e-commerce-omzet was 146,9 miljard euro in 2022. Een stijging van 13,8% vergeleken met 2021. De online verkoop van producten daalde met 7%. Met een groei van 8,5% in 2020, 15,1% in 2021 en 13,8% in 2022 groeit de Franse e-commercemarkt langzaam door.

De Franse koepelorganisatie voor e-commerce Fevad heeft rapporten en persberichten over de e-commercemarkt in Frankrijk. Deze rapporten zijn er in het Frans en Engels.