E-commerce in Italië: pak je kansen nu

Italianen startten later met online winkelen dan bijvoorbeeld Nederlanders en Duitsers. Deze groeiende e-commercemarkt biedt kansen voor Nederlandse webshops. Hoe je deze kansen pakt, vertelt Mieke Bos van Cottona. Lees hoe zij haar Italiaanse webshop startte.

Met ruim 60 miljoen inwoners is Italië een interessante markt voor Nederlandse ondernemers. Het is net als Spanje één van de snelst groeiende e-commercemarkten in Europa. Deze markt heeft de eerste twee tot vier jaar nog volop ruimte voor nieuwe aanbieders. Dit komt vooral omdat Italianen nu pas online gaan winkelen. Europese fondsen en stimuleringsmaatregelen van de regering helpen hieraan mee. 

Marktonderzoek

De Nederlandse Ambassade in Rome en het Consulaat-Generaal in Milaan onderzochten de e-commercekansen voor Nederlandse ondernemers op de Italiaanse markt. Zo zijn er kansen voor Nederlandse aanbieders van mode, cosmetica, bloemen en planten.

Dat er ook kansen in andere sectoren zijn, bewijst Mieke Bos, eigenaresse van Cottona. In een atelier in Panningen maakt dit bedrijf tafellinnen van Europese stoffen. Cottona heeft zes webshops; in Nederland, Italië, België, Duitsland, Frankijk en Spanje. Bos deed hiervoor zelf marktonderzoek. Je kunt online marktonderzoek doen of persoonlijk in het land zelf.

Online marktonderzoek

Voor marktonderzoek heb je algemene kennis van de Italiaanse taal en cultuur nodig. Gebruik in je online marktonderzoek Italiaanse sleutelwoorden die voor je product en branche belangrijk zijn. Sleutelwoorden noem je ook wel keywords. Hiermee ontdek je de kansen in je sector.

Bos houdt voor haar bezoek aan een nieuwe markt de ontwikkelingen in de markt online in de gaten. Haar advies: “Stap in als de omzet op de markt nog minimaal is. Het aantal aanbieders is dan klein. En de marketingkosten zijn in verhouding laag. Zo groei je met de markt mee.” Je hebt vaak twee tot drie jaar nodig voordat je als aanbieder bekend bent in een markt en je webshop groeit. Samen met collega’s bezocht Bos Italië en deed veldonderzoek. 

Veldonderzoek

Bij het ontdekken van een nieuwe markt wil Bos de cultuur begrijpen. Een gevoel krijgen bij het land en ervaren hoe de inwoners zijn. “Je vindt niet alle informatie online. Vergelijk het Italiaanse assortiment met je aanbod en kijk naar de prijsstelling. Bepaal voor jezelf of je hierin meekunt of misschien je productaanbod of prijs moet aanpassen.”

Producten in je webshop

Er zijn Europese regels voor online verkopen in Italië. Deze regels beschermen consumenten zodat zij veilig online kunnen winkelen. Ze lijken op de regels in Nederland. Een Italiaanse webshop starten is hierdoor in verhouding makkelijk. 

Producteisen

Onderzoek of je product aan de Italiaanse producteisen voldoet. Vaak zijn er EU-producteisen. Soms zijn er voor bepaalde producten Italiaanse wetten en regels. Bijvoorbeeld etiketterings- en verpakkingsvoorschriften voor voedingsmiddelen. Als je consumentenproducten in Europa verkoopt, let er dan op dat deze producten veilig zijn.

Verpakkingseisen

Sinds 1 januari 2023 zijn milieu-etiketten op verpakkingen verplicht in Italië. Ook Nederlandse bedrijven die verpakte producten op de Italiaanse markt brengen moeten milieu-etiketten op de verpakkingen doen. Zo voldoet de Italiaanse overheid aan de EU-richtlijn voor verpakkingen en verpakkingsafval.

WEEE-richtlijn

De WEEE-richtlijn staat voor ‘Waste from Electrical and Electronic Equipment’. Verkoop je elektrische en elektronische apparaten in je webshop? Dan ben je verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van afgedankte apparaten. In Italië schrijf je je webshop in via het register van het ‘Ministry of the Environment’. Deze organisatie is in Italië verantwoordelijk voor het uitvoeren van de WEEE-richtlijn.

Bezorgen in grotere steden is makkelijker dan in het zuidelijke puntje van Italië.

Klantbehoefte

Zorg dat je productaanbod past bij de behoefte van je klanten. Segmenteer je doelgroep. Deel deze bijvoorbeeld in naar de verschillende Italiaanse regio’s. Het grootste aantal Italiaanse online klanten woont in Noord-Italië, laat eerdergenoemd onderzoek zien. Deze groep winkelt al internationaal. Door slim gebruik van je geld voor marketing krijg je sneller resultaat. Sneller dan wanneer je in één keer heel Italië als klant wilt.

Bos legt uit: “De meeste van onze klanten zitten in het noorden. Bezorgen in de grotere steden gaat makkelijker dan bijvoorbeeld in het zuidelijke puntje van Italië. Denk ook na of je klanten op Sicilië en Sardinië wilt bereiken. Zo niet, zet dit dan duidelijk op je website. Wees open in je communicatie.”

Aanpak van de markt

Je kunt op twee manieren starten met e-commerce in Italië. Je biedt je producten vanuit Nederland aan op een veelgebruikte online marktplaats in Italië. Of je start zelf een webshop in Italië.

Online marktplaats

Italiaanse consumenten winkelen graag op online platformen. Je producten op zo’n marktplaats aanbieden is vrij eenvoudig. Dit betekent dat je zelf geen webshop in Italië start. Op een marktplaats sluiten verkoper en koper een overeenkomst. Het platform bemiddelt en ondersteunt bij de aan- en verkoop van producten. Veelgebruikte online platformen in Italië zijn Amazon, eBay en Facebook marketplace. Amazon is de grootste aanbieder.

Italiaanse webshop

Je kunt ook starten met een Italiaanse webshop. Dit doe je zelf of je laat dit een partner regelen die goed thuis is op de Italiaanse e-commercemarkt.

Zelf doen

Als je de online verkoop zelf doet, zorg dan voor een Italiaanse uitstraling van je webshop. En communiceer met je klanten in hun eigen taal. Een Italiaanssprekende medewerker en Italiaans telefoonnummer helpen bij de communicatie.

Door cultuurverschillen gelooft Bos heilig in die nationale ‘look-and-feel’ van webshops. “Ons bedrijf levert vooral maatwerk tafellinnen. En verstuurt de bestellingen vanuit Nederland. De levertijd is geen probleem. Pas na ontvangst van hun bestelling zien onze klanten dat de producten niet uit Italië maar uit Nederland komen.”

Bos communiceert niet zelf met haar klanten. Zij laat de verkoop, marketing en after-sales regelen door een partner.

Partner regelt je zaken

Een zakelijke partner die de markt kent en de taal spreekt geeft je een groot voordeel. Want deze partner communiceert direct met je klanten. Bijvoorbeeld over levertijden of garantie. Meestal stuur je zelf je producten vanuit Nederland naar je Italiaanse klant met een factuur erbij.

Bos werkt samen met een Nederlandse partner die vestigingen heeft in de landen waar Cottona online verkoopt. “Dit werkt perfect. Onze partner berekent een vast bedrag per maand. Daarnaast betalen we elke maand per telefoongesprek of e-mail.” Deze partner vond ook de producteisen en beantwoordde juridische vragen toen Bos de Italiaanse markt opging.

Met een .it-extensie vinden Italiaanse klanten je webshop beter in Google.

Aanvragen Italiaanse domeinnaam

Een domeinnaam is het internetadres van je webshop en bestaat uit twee delen. De naam en de extensie. Een officiële Nederlandse registrar regelt deze domeinnaamregistratie voor je. Bos registreerde haar webshops met een nationale extensie in de landen zelf. “Met een .it-extensie is je webshop voor Italiaanse klanten beter vindbaar in Google. En zo krijgt je webshop meteen een Italiaanse uitstraling.”

Een .it-domeinextensie vraag je aan bij het Italiaanse Registro.it. Registro heeft een overzicht van registrars, waaronder Nederlandse partijen. Er zijn geen speciale voorwaarden voor een .it-extensie van je webshop.

Betaalmogelijkheden

Italianen betalen graag met PayPal, creditcard en bij ontvangst van hun aankoop. Betalen per bank is in opkomst. Als je bankoverboeking als betaalmogelijkheid aanbiedt, denk dan na of je een Italiaans bankrekeningnummer wilt. Hiermee gaat betalen makkelijker en sneller.

Het valt Bos op dat veel betalingen via bankoverboeking gaan. “Wij verzenden onze producten pas als we het geld binnen hebben. Bankoverboeking vertraagt de verzending. Maar blijkbaar vinden Italiaanse consumenten een langere levertijd niet erg. Betalen via bankoverboeking is voordelig voor ons. De bankkosten zijn lager dan bij PayPal of betalen via creditcard.”

Btw bij afstandsverkopen in Italië

Verkoop en verstuur je via je webshop in Nederland producten aan Italiaanse consumenten? Dan factureer je Italiaanse particuliere klanten met Italiaanse btw. Dit doe je ook bij verkoop aan Italiaanse bedrijven en organisaties zonder btw-identificatienummer. De Italiaanse overheid, het Agenzia Entrate, geeft informatie over Italiaanse btw-tarieven. Italianen noemen de btw Iva - Imposta sul Valore Aggiunto.

Het regelen van je buitenlandse btw-aangifte kan op twee manieren: 

  1. Je vraagt een Italiaans btw-nummer aan en doet plaatselijk aangifte in Italië.
  2. Je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem (OSS) van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Italië.

Voor je verkopen aan consumenten heeft de EU een drempelbedrag van 10.000 euro. Als je elk jaar onder dit bedrag blijft, mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen. Het drempelbedrag is het totaal van leveringen aan je Italiaanse consumenten samen met je andere verkopen aan consumenten in de EU. Hier vallen je verkopen in Nederland buiten. Deze neem je mee in je binnenlandse btw-aangifte.

Bos gebruikt het OSS-systeem van de Nederlandse Belastingdienst. “Dit scheelt tijd. Je doet één aangifte voor alle landen waar je aan consumenten verkoopt. Ik vind het systeem gebruiksvriendelijk. De eerste aangifte ging vlot.”

Keurmerk voor je webshop

Met een officieel Europees keurmerk voor je Italiaanse webshop laat je zien dat je klant veilig online bij je winkelt. Italiaanse consumenten vinden een keurmerk minder belangrijk dan Nederlandse klanten. 

De webshops van Cottona hebben geen webwinkelkeurmerk. “Onze webshops lopen goed. En tot nu toe ervaar ik geen nadelen van het missen van een keurmerk. Ook niet in Nederland.”

Consorzio Netcomm is de overkoepelende brancheorganisatie voor webwinkels in Italië. Deze organisatie lijkt op Thuiswinkel.org. Behalve over het eigen keurmerk Sigillo Netcomm informeert de brancheorganisatie je ook over het Ecommerce Europe Trustmark. Een ander keurmerk voor de Italiaanse markt is Trusted Shops.

E-commercemarkt in Italië

De Italiaanse organisatie Osservatori Digital Innovation heeft onderzoeken over de e-commercemarkt in Italië. Italianen kochten in 2022 voor 48,1 miljard euro online. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2021. Vergeleken met 2021 stegen de productverkopen met 8% tot een bedrag van 33,2 miljard euro. In 2021 was de stijging nog 18%. Met een groei van 59% en een omzet van 14,9 miljard euro steeg de markt voor diensten in 2022 ook. In 2021 was deze groei nog 36%.