E-commerce in Verenigd Koninkrijk

Met een inwonersaantal van ruim 66 miljoen is het Verenigd Koninkrijk (VK) een grote en interessante afzetmarkt voor je webshop. Britse consumenten verwachten een snelle en precieze levering. Thuisbezorgen is niet nodig, want pakketten oppikken op afhaalplekken is een dagelijkse gewoonte. In dit artikel lees je meer over de wetten en regels voor e-commerce in het VK. En over je administratie regelen bij export van je producten naar dit land buiten de EU.

De Britse e-commercemarkt biedt kansen. En tegelijk zorgen de regels na Brexit voor extra administratie. Bepaal voor jezelf of deze markt nog interessant genoeg is. Onderzoek of je nog winst haalt ondanks de kosten en extra administratieve last. Door Brexit daalden de crossborder-verkopen vanuit het VK in 2021. Het land verliest zijn nummer één-positie voor crossborder-verkopen in Europa aan Duitsland.

Verlaag de drempel

Vergeleken met andere Europese klanten is de Britse consument voorzichtig met het online kopen van buitenlandse producten. Verdiep je eerst in de lokale wetten en regels voordat je online verkoopt. Met deze vijf tips verlaag je de drempel voor je Britse klant:

  • Zet je website in goed zakelijk Engels op.
  • Wees open. Een Brit wil graag meer weten over de eigenaar van de webshop. 
  • Zorg voor uitgebreide informatie over je producten. 
  • Vraag een Britse domeinnaam voor je webshop aan.
  • Gebruik de Britse maten voor kleding en schoenen. 

Aanvragen Britse domeinnaam

Voor online zakendoen in het VK registreer je je webshop met een domeinnaam die eindigt op .uk. Dit doe je bij de Britse non-profit organisatie Nominet. Je meldt je domeinnaam aan via 'registrars’. Deze bedrijven verkopen domeinnamen en andere online diensten. Als aanvrager sluit je een contract met Nominet en de registrar. Nominet schrijft je daarna als officiële eigenaar van de domeinnaam in.

Keurmerk voor je webshop

Een keurmerk heet in het Engels een trustmark. De brancheorganisatie die de e-commerceverkopen in het VK vertegenwoordigt heet Interactive Media in Retail Group (IMRG). Ga je zakendoen met Britse klanten? En wil je een keurmerk voor je webshop? Kijk dan eens naar de volgende keurmerken:

  • Trusted Shops: een Europees keurmerk voor online winkels. Deze organisatie controleert of een webwinkel de rechten van klanten respecteert. En brengt leveranciers en klanten met elkaar in contact. Bijvoorbeeld bij meningsverschillen. Of wanneer een leverancier de producten niet levert. 
  • SafeBuy: een Brits webshopkeurmerk. Controleert onder andere of een webshop voldoet aan de Britse en Europese wetgeving.

Betaalmogelijkheden

Zorg ervoor dat je klanten gemakkelijk kunnen betalen. Gebruik een systeem dat Britse consumenten kennen. Ze betalen graag in Great-Britain Pond (GBP), de Engelse Pond. Het liefst via PayPal, credit- of debitcard.

VK is geen EU-land

Het VK is geen EU-land. Dit heeft gevolgen voor de administratie van je export naar dit land. Denk aan producteisen, invoer- en uitvoeraangiftes, btw-regels en eventuele documenten. 

Producteisen

Het VK heeft nationale producteisen. CE-markering geldt niet meer zodra het UKCA-mark hiervoor in de plaats komt. UKCA staat voor UK Conformity Assessed. Dit is een nieuwe markering voor producten die je op de markt brengt in Groot-Brittannië. Groot-Brittannië bestaat uit Engeland, Wales en Schotland.

Controleer zelf op de website van de Britse overheid of je product een UKCA-mark nodig heeft. Eerder gaf het VK aan dat UKCA vanaf 1 januari 2025 verplicht was. De Britse overheid stelt dit nu voor onbepaalde tijd uit. Voor de verkoop van bijvoorbeeld speelgoed op de Britse markt heb je straks naast CE-markering een UKCA-mark nodig. RVO heeft meer informatie over producteisen in het VK. Zorg er ook voor dat je veilige consumentenproducten verkoopt. 

Let op: Noord-Ierland volgt de regels van de EU. Voor dit land heb je een CE-markering of UKNI-mark nodig.

Douane

Verkoop en verzend je producten naar consumenten in het VK? Dan doe je een uitvoeraangifte in Nederland en een invoeraangifte in het VK bij de douane. Voor je uitvoeraangifte heb je een Nederlands EORI-nummer nodig. Als je nog geen Nederlands EORI-nummer hebt, vraag je dit aan bij de Nederlandse Douane.

Voor je invoeraangifte in het VK heb je een Brits EORI-nummer nodig. Dit nummer begint met GB en vraag je aan bij de Britse overheid. Deze invoeraangifte kan niet met je Nederlandse EORI-nummer. 

Je betaalt ook meer kosten zoals invoer-btw en afhandelkosten. Bekijk ook of je exportdocumenten nodig hebt. Een vervoerder of expediteur helpt je bij dit proces. Voor verkoop aan Noord-Ierland doe je geen douaneaangifte. 

Btw

Pakketten naar het VK versturen valt onder export naar een land buiten de EU. Ook bezorging vanuit je Nederlandse webshop valt hieronder. 

Bij export naar het VK zet je 0% btw op je factuur. Je betaalt geen Nederlandse btw. Wel zet je de omzet in je normale btw-aangifte. Dit doe je onder rubriek 3a, leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer).

Btw-regels Noord-Ierland

Noord-Ierland volgt de btw-regels van de EU. Vanuit je webshop aan Noord-Ierse klanten bezorgen kan met de regeling afstandsverkopen. De btw geef je dan met de OSS-regeling aan. 

Pakketten tot GBP 135

In het VK is er een drempelbedrag voor de btw. Voor pakketten tot een waarde van GBP 135 betaal je import-btw in het VK. Hiervoor heb je een btw-registratie in het VK nodig. Alle bestellingen voor consumenten die het VK binnenkomen vallen onder deze regels. De Britse douane controleert. Als je niet aan de btw-regels voldoet, houdt de douane je goederen misschien tegen.

Pakketten vanaf GBP 135

Voor pakketten vanaf GBP 135 betaalt je klant de invoer-btw. Je bedrijf heeft geen btw-registratie in het VK nodig. Misschien betaalt je Britse klant wel invoerrechten en inklaringskosten. Wanneer je producten van preferentiële EU-oorsprong zijn, is het betalen van invoerrechten niet nodig. Hiervoor moet je wel exportdocumenten aanvragen. 

Bij het drempelbedrag berekenen kijkt de Britse douane naar de waarde in GBP van de goederen in het pakket. Staan de verpakkings- of verzendkosten apart op de factuur? Dan vallen deze kosten buiten het bedrag van GBP 135.

Registratie

Betaal je Engelse btw over je verkopen? Registreer je bedrijf dan in het VK voor de btw. Dit doe je bij de Britse Belastingdienst Her Majesty’s Revenue & Customs (HMRC). De online registratie gaat in twee stappen. In de eerste stap open je een ‘Government Gateway Account’. Nadat je dit nummer hebt, start de btw-registratie automatisch. Na je aanmelding doe je iedere drie maanden een btw-aangifte in het VK.

Over alle omzet Britse btw betalen

Je mag ook over alle omzet Britse btw in rekening brengen en betalen. Dit is in elk geval klantvriendelijker omdat je afnemer dan geen invoer-btw betaalt. En het is makkelijker voor het betaalsysteem van je webshop. Je klant betaalt de Britse btw bij het afrekenen van de bestelling in je webshop. De btw betaal je daarna  via je Engelse btw-aangifte.

Denk vooraf na of een btw-registratie of het aanstellen van een fiscaal vertegenwoordiger in het VK verstandig is. Bespreek met je boekhouder wat het beste is voor je bedrijf. Een btw-administratie opzetten in het VK of een fiscaal vertegenwoordiger inhuren kost geld.

Meer informatie over de btw vind je op de website van de Britse overheid.

Import-btw verleggen

Bij import in het VK betaal je bij invoer Engelse btw bij de douane. Deze betaling valt samen met je aangifte ten invoer. Doe je veel zaken met het VK? En ben je btw-plichtig? Kijk dan of je de btw kunt verleggen. Je vraagt hiervoor toestemming bij HMRC. Dit systeem lijkt op de verleggingsregeling zoals we die in Nederland kennen, de 'artikel 23-vergunning’.

Retourzendingen

Verzendsoftware-leverancier Sendcloud onderzocht de Britse e-commercemarkt. Britse klanten die online kopen, sturen regelmatig spullen terug. Een goed retourbeleid bepaalt voor een groot deel of je klanten opnieuw bestellen. Regel dit proces goed voor je klanten. De kans is dan groter dat ze bij je blijven kopen. 

Zo regel je retouren

Samen met je logistieke dienstverlener richt je het proces van retouren in. Gebruik hiervoor het voorbeeld van het C&E1179-formulier van de Britse overheid. Maak samen met je websitebouwer en logistieke partner een online formulier voor je eigen webshop. Je klant vult hierop online het formulier en een ‘commercial invoice’ in. Je kunt je klant hier ook bij helpen. Bijvoorbeeld telefonisch of via de chat. De ingevulde formulieren doet je klant bij de retourzending. Voor de heen- en terugreis gebruikt je logistieke dienstverlener dezelfde trackingcode.

Uit de meegestuurde formulieren wordt duidelijk dat de producten terugkomen. Zo verrekent je logistieke partner de betaalde invoerrechten en btw in het VK. Per saldo betaal je niets in het VK. Door het formulier ziet de Nederlandse Douane dat de uitgevoerde goederen weer terugkomen. Ook kijkt de douane naar de trackingcode van de eerdere levering. Je betaalt dan geen invoerrechten en btw. Misschien betaal je wel afhandelkosten.

Soms is retourzending te duur

Een retourzending kost geld. Je bedrijf of vervoerder maakt kosten voor vervoer en afhandeling. Bepaal of deze kosten opwegen tegen de waarde van de goederen. En of je de producten opnieuw kunt verkopen. Lukt dit niet? Laat de klant de spullen dan houden of vernietigen. Schenken aan een goed doel kan ook. 

Cijfers

Brancheorganisatie IMRG heeft rapporten met cijfers en ontwikkelingen over de e-commercemarkt in het VK. Deze rapporten zijn alleen voor leden. Cijfers vind je ook op de website van de Office for National Statistics. Deze organisatie lijkt op het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).