Europese regels e-commerce

De Europese Unie (EU) riep in 2014 een initiatief in het leven voor uniforme regelgeving rondom e-commerce. Toch kunnen de regels in lidstaten nog onderling verschillen. Zo stelt Duitsland bijvoorbeeld strengere eisen aan het ‘colofon’ dan wij in Nederland gewend zijn. Ook vertrouwt ieder land haar ‘eigen’ webwinkelkeurmerken. Wil je met jouw webwinkel de buitenlandse markt op? Verdiep je dan vooraf in de wet- en regelgeving van het land.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is van kracht. Dit geldt ook voor jou als (internationale) webshopbeheerder. De AVG is de nieuwe privacywetgeving. Deze wet versterkt de rechten van klanten of gebruikers en breidt deze uit. Hiermee kent de EU dus één privacywet. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer. Internationaal staat de AVG bekend als General Data Protection Regulation (GDPR).

Geoblocking

Misschien pas je dit zelf toe? Of is deze kreet jou juist volledig onbekend. Geoblocking zorgt ervoor dat online activiteiten gebonden zijn aan een bepaald gebied. Je maakt de online informatie bijvoorbeeld alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten. Hierdoor krijgen buitenlandse klanten geen toegang tot jouw site. Zij worden op basis van het IP-adres ‘geblokt’.

Europese webwinkels moeten alle klanten toegang geven tot de volledige website en diensten. Ongeacht het land van waaruit zij de website bezoeken. Dit geldt ook wanneer je jouw activiteiten niet op het land richt waar de klant gevestigd is. De Europese Commissie is van mening dat webwinkeliers geen consumenten uit andere EU-landen mogen weren. Ook moet je dezelfde prijzen, verzend- en betalingsvoorwaarden hanteren. Jouw prijzen mag je bijvoorbeeld niet automatisch aanpassen op de locatie of het IP-adres van de klant. Met andere woorden; zij hebben dezelfde rechten als lokale klanten. Jouw klanten doorsturen naar een land specifieke website mag alleen nog met uitdrukkelijke toestemming van de klant.

Als webwinkelier bepaal je natuurlijk zelf aan wie je wel of niet levert. Je hoeft niet te leveren aan klanten in landen waar je geen activiteiten verricht. Je moet die klanten echter wel bedienen wanneer zij bijvoorbeeld bereid zijn de goederen/diensten af te halen in een gebied waar je wel actief bent. Denk er wel aan jouw leveringsgebied duidelijk op je website te vermelden.

Dat staat in de nieuwe wetgeving die de EU in februari 2018 aannam. Vanuit deze wetgeving is geoblocking niet langer toegestaan. De verordening ging op 3 december 2018 in.

EU-voorstel over e-handel

In mei 2019 keurde de Europese Raad een aanvullend voorstel voor de WTO-onderhandelingen goed. De digitalisering van onze economie heeft de manier waarop bedrijven en consumenten handel drijven veranderd. Hoog tijd om de veranderende toestand in de internationale regels weer te geven. Met deze onderhandelingen wil de EU internationale regels invoeren om de wereldwijde e-handel te bevorderen. De activiteiten van bedrijven, vooral kleine en middelgrote bedrijven, te vergemakkelijken en het vertrouwen van de consument in de onlinewereld te versterken.

Bescherming consument

Bij 'koop op afstand', bijvoorbeeld via internet, telefoon of post, is de consument vanuit de wet beschermd. Voor jou als (internationale) webwinkelier gelden dus een aantal verplichtingen. Denk hierbij aan:

  • informatie over jouw webshop met contactgegevens van het bedrijf
  • de belangrijkste kenmerken van jouw aanbod aan producten of diensten
  • bedenktijd
  • cookies
  • levering
  • betaling
  • garanties
  • bestelproces
  • beveiliging van persoonsgegevens
  • privacy statement

Algemene voorwaarden

Het is handig om algemene voorwaarden te hebben. Ook voor internationale internetverkopers. Hierin staan regels die gelden voor al jouw overeenkomsten, zoals leveringsvoorwaarden, contractduur, betalingstermijn, bedenkingstermijn en garanties. Wil je internationale klanten aantrekken? Zorg dan voor een vertaling van jouw voorwaarden. Bijvoorbeeld in het Duits en Engels.

Beveiliging website

Net zoals in Nederland moet jouw webshop ook in het buitenland betrouwbaar en beschikbaar zijn. Beveiligingsproblemen hebben mogelijk grote gevolgen voor jouw bedrijf of klant. Ontwerp, ontwikkel en onderhoud jouw website met de grootste zorg. Zijn er toch problemen? Je hebt bijvoorbeeld persoonsgegevens gelekt? Breng jouw klant dan zo snel mogelijk op de hoogte.

Meer weten?

Meer informatie lees je op starten van een webshop. Een actueel overzicht van de regels voor webshops in Nederland vind je bij Autoriteit Consument en Markt. Op de website ‘Uw Europa’ staat aanvullende informatie over verkopen in de EU, E-commerce; verkoop op afstand en buiten verkoopruimten.

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

InfoPage