Internationale e-commerce

Verkopen via buitenlandse platformen

Online platformen als Amazon, Alibaba, eBay, Zalando en Bol.com zijn niet meer weg te denken. De verkoop op externe marktplaatsen speelt een belangrijke rol in de digitalisering van vooral de retailsector, zowel in binnen- als buitenland. Meer dan 30% van alle Europese e-commerceaankopen gebeurt via een marktplaats.

Een platform is een digitale externe marktplaats waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Verkoper en koper sluiten een deal. Het platform bemiddelt en ondersteunt de aan- en verkoop. Consumenten kennen en vertrouwen een lokale marktplaats. Dit maakt het makkelijker om lokaal naamsbekendheid op te bouwen en je merk te laten groeien.

5 voordelen

Je producten aanbieden op een externe marktplaats heeft een aantal voordelen.

  • Er is geen forse investering nodig. Je betaalt het platform een vergoeding (provisie) per behaalde verkoop.
  • Je bespaart kosten. Je hoeft geen eigen website met lokale domeinextensie en taal te bouwen en onderhouden.
  • Je kunt meeliften op de marketingactiviteiten en reputatie van het platform. Zelf investeer je bijvoorbeeld geen geld in het krijgen van bezoekers op de website. De externe marktplaats is eigenlijk jouw marketingkanaal.
  • De marktplaats wikkelt alle bijkomende administratieve zaken af. Veel platformen ondersteunen het volledige aankoopproces. Dit heet een fulfilment service. Denk aan: de feitelijke aankoop, betaling, service en logistieke afhandeling.
  • Via een externe marktplaats ontsluit je relatief snel de buitenlandse markt. Je boort zo nieuwe doelgroepen aan en krijgt meer omzet.

5 nadelen

Er zijn ook nadelen verbonden aan zaken doen met een externe marktplaats.

  • Wanneer jouw product goed verkoopt, bestaat de kans dat het platform zelf een soortgelijk product gaat verkopen.
  • Doordat je via een externe marktplaats verkoopt, krijgt je eigen merknaam minder aandacht dan wanneer je via een eigen webshop verkoopt. Dit geldt ook voor het contact met je eindklant. De communicatie met je klant verloopt meer via het platform en minder rechtstreeks.
  • Juiste voorraadstanden zijn belangrijk bij marktplaatsen. Bij leveringsproblemen krijg je direct 'straf'. Dit kan een lagere rangorde op het platform tot gevolg hebben. Of de afsluiting van jouw verkoopaccount.
  • Je levert marge in voor de marketing en overige kosten die het platform maakt. De gevraagde fee (provisie) vanuit het platform wordt soms als hoog ervaren.
  • De openheid over de prijs is groter. Jouw producten staan naast andere aanbieders van soortgelijke producten. Daarnaast deel je ook content (productbeschrijvingen) met een platform.

Investering

De investering in een platform is een stuk lager dan wanneer je zelf een (mobile) webshop in een andere taal met lokale extensie bouwt. De bijkomende kosten staan voor je op een rij:

  • Een account kost een vast bedrag per maand. Dit bedrag verschilt per marktplaats. Vergelijk daarom meerdere marktplaatsen met elkaar voordat je een keuze maakt. De plaatsing van een product op het platform is veelal gratis.
  • De voorfinanciering vraagt om een financiële buffer. Jouw eerste betaling ontvang je pas na een aantal weken.
  • Per behaalde verkoop betaal je een vergoeding aan het platform. Dit is meestal een percentage van de verkoopomzet en verschilt per platform. De hoogte hangt vaak af van de productcategorie.
  • Wanneer de marktplaats nog geen soortgelijke producten aanbiedt, houd dan rekening met (extra) vertaalkosten van het product en de productomschrijving. Deze kosten maak je echter ook wanneer je zelf een website bouwt.
  • Veel marktplaatsen bieden een fulfilment service aan. Dit houdt in dat de producten op voorraad liggen in het logistieke centrum. De marktplaats verzorgt de volledige logistieke afhandeling. Per verzonden pakket betaal je een bepaald bedrag. Bij een eigen webshop heb je ook met verzendkosten te maken. Let wel op dat het houden van een lokale voorraad fiscale gevolgen kan hebben. Denk hierbij aan het aanvragen van een (lokaal) buitenlandse btw-nummer en het doen van een btw-aangifte in het buitenland.

Springplank

Een buitenlands platform kan een handige springplank naar een eigen buitenlandse webshop zijn. Eerst aanbieden via een platform kan als marktonderzoek dienen om na te gaan of er markt is voor jouw producten in een bepaald land. Als die markt zich bewezen heeft, is een nieuwe afweging voor het opzetten van een eigen webshop verstandig.

Europese Verordening

De regels van de Europese verordening ‘platform-to-business’ zijn op 12 juli 2020 ingegaan. In het Nederlands ook wel de ‘Verordening ter bevordering van eerlijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten’ genoemd. De verordening biedt ondernemers meer zekerheid bij het zakendoen met digitale platforms. Er komen nieuwe regels voor transparantie en geschillenbeslechting. Deze regels gelden ook voor platforms zonder hoofdvestiging in de Europese Unie, zoals Amazon, Facebook en Google. De verordening is bedoeld voor platforms die zakelijke aanbieders met een consument als klant hebben. Denk bijvoorbeeld aan online marktplaatsen waarop ondernemers producten of diensten aanbieden zoals maaltijden en hotelovernachtingen. De nieuwe regels gelden niet voor platforms die consumer-to-consumer of business-to-business transacties faciliteren. Meer informatie vind je op Ondernemersplein.nl. De veelgestelde vragen en antwoorden over deze verordening vind je op de website van de Rijksoverheid.

Btw-certificaat

Duitse marktplaatsen als Amazon, Real en eBay eisen een btw-certificaat van Nederlandse verkopers. In dit certificaat staat dat het bedrijf is ingeschreven in het Duitse btw-register. Een Duits belastingkantoor (Finanzamt) verstrekt dit btw-certificaat op verzoek van de Nederlandse ondernemer. Ben je als marktplaatsverkoper niet btw-plichtig in Duitsland? Dien dan een eigen verklaring in bij de marktplaats. In deze verklaring geef je aan dat je geen certificaat nodig hebt. Met deze nieuwe wet loopt Duitsland voor op de EU-plannen voor nieuwe btw-regels die per 1 juli 2021 gaan gelden.

Beurs versus B2B-marktplaats

Vanwege de coronamaatregelen zijn veel (internationale) beurzen de afgelopen maanden geannuleerd. Beursorganisaties bereiden zich voor op de 1,5 meterrichtlijnen en zijn van mening dat beurzen en evenementen op een veilige manier kunnen plaatsvinden.

Aan de andere kant is digitalisering versneld tot de branche doorgedrongen. Bijvoorbeeld in de modebranche. Hier vonden de eerste digitale evenementen al plaats via een livestream. B2B-marktplaatsen en virtuele showrooms worden op online platformen geopend. Als digitale (markt)plaats waar vraag en aanbod elkaar vindt, vakinformatie wordt gedeeld, nieuwe collecties worden getoond en contacten ontstaan. Een ontmoetingsplek, die het hele jaar bereikbaar is en niet beperkt blijft tot een beursdatum. Fysieke beurzen zullen blijven bestaan. Versterkt met digitale mogelijkheden.

Wil je liever producten van derden verkopen in je webshop? En zelf geen voorraden houden? Dan is dropshipping misschien iets voor jou.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Ik ben actief als regioreporter.

InspiratiePage