Internationale e-commerce

Verkopen via buitenlandse platformen

Online platformen als Amazon, Alibaba, eBay, Zalando en Bol.com zijn niet meer weg te denken. De verkoop op externe marktplaatsen speelt een belangrijke rol in de digitalisering van vooral de retailsector, zowel in binnen- als buitenland. In de afgelopen maanden nam het aantal e-commerce-aankopen sterk toe door de coronacrisis.

Een platform is een digitale externe marktplaats waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Verkoper en koper sluiten een deal. Het platform bemiddelt en ondersteunt de aan- en verkoop. Consumenten kennen en vertrouwen een lokale marktplaats. Dit maakt het laten groeien van je merk en het opbouwen van lokale naamsbekendheid makkelijker.

5 voordelen

Je producten aanbieden op een externe marktplaats heeft een aantal voordelen.

  1. Er is geen forse investering nodig. Je betaalt het platform een vergoeding, ook wel provisie genoemd, per behaalde verkoop.
  2. Je bespaart kosten. Het bouwen en onderhouden van een eigen website met lokale domeinextensie is niet nodig.
  3. Je kunt meeliften op de marketingactiviteiten en reputatie van het platform. Zelf investeer je bijvoorbeeld geen geld in het krijgen van bezoekers op de website. De externe marktplaats is eigenlijk jouw marketingkanaal.
  4. De marktplaats wikkelt alle bijkomende administratieve zaken af. Veel platformen ondersteunen het volledige aankoopproces. Dit heet een fulfilment service. Denk aan: de feitelijke aankoop, betaling, service en logistieke afhandeling.
  5. Via een externe marktplaats ontsluit je relatief snel de buitenlandse markt. Je boort zo nieuwe doelgroepen aan en krijgt meer omzet.

5 nadelen

Er zijn ook nadelen verbonden aan zakendoen met een externe marktplaats.

  1. Wanneer jouw product goed verkoopt, bestaat de kans dat het platform zelf een soortgelijk product gaat verkopen.
  2. Doordat je via een externe marktplaats verkoopt, krijgt je eigen merknaam minder aandacht dan wanneer je via een eigen webshop verkoopt. Dit geldt ook voor het contact met je eindklant. De communicatie met je klant verloopt meer via het platform en minder rechtstreeks.
  3. Juiste voorraadstanden zijn belangrijk bij marktplaatsen. Bij leveringsproblemen krijg je direct 'straf'. Dit kan een lagere rangorde op het platform tot gevolg hebben. Of de afsluiting van jouw verkoopaccount.
  4. Je levert marge in voor de marketing en overige kosten die het platform maakt. De gevraagde provisie vanuit het platform wordt soms als hoog ervaren.
  5. De openheid over de prijs is groter. Jouw producten staan naast andere aanbieders van soortgelijke producten. Daarnaast deel je ook content en productbeschrijvingen met een platform.

Platformen hebben veel marktkracht en kunnen hierdoor de concurrentie verstoren. In november 2020 diende de Europese Commissie een formele klacht in tegen Amazon wegens verdenking van concurrentievervalsing. Wees scherp op dit soort marktontwikkelingen. Dit helpt je bij het maken van je keuze voor een eigen webshop of producten aanbieden via een marktplaats.

Investering

De investering in een platform is een stuk lager dan wanneer je zelf een (mobile) webshop in een andere taal met lokale extensie bouwt. De bijkomende kosten op een rij:

  • Een account kost een vast bedrag per maand. Dit bedrag verschilt per marktplaats. Vergelijk daarom meerdere marktplaatsen met elkaar voordat je een keuze maakt. De plaatsing van een product op het platform is veelal gratis.
  • Het voorfinancieren vraagt om een financiële buffer. Jouw eerste betaling ontvang je pas na een aantal weken.
  • Per behaalde verkoop betaal je een vergoeding aan het platform. Dit is meestal een percentage van de verkoopomzet en verschilt per platform. De hoogte hangt vaak af van de productcategorie.
  • Wanneer de marktplaats nog geen soortgelijke producten aanbiedt, houd dan rekening met (extra) vertaalkosten van het product en de productomschrijving. Deze kosten maak je echter ook wanneer je zelf een website bouwt.
  • Veel marktplaatsen bieden een fulfilment service aan. Dit houdt in dat de producten op voorraad liggen in het logistieke centrum. De marktplaats verzorgt de volledige logistieke afhandeling. Per verzonden pakket betaal je een bepaald bedrag. Bij een eigen webshop heb je ook met verzendkosten te maken. Let wel op dat het houden van een lokale voorraad fiscale gevolgen kan hebben. Denk hierbij aan het aanvragen van een (lokaal) buitenlandse btw-nummer en het doen van een btw-aangifte in het buitenland.

Btw

Duitse marktplaatsen als Amazon, Real en eBay eisen een btw-certificaat van Nederlandse verkopers wanneer het platform jouw producten op voorraad houdt. In dit certificaat staat dat het bedrijf is ingeschreven in het Duitse btw-register. Een Duits belastingkantoor (Finanzamt) verstrekt dit btw-certificaat op verzoek van de Nederlandse ondernemer. Ben je als marktplaatsverkoper niet btw-plichtig in Duitsland? Dien dan een eigen verklaring in bij de marktplaats. In deze verklaring geef je aan dat je geen certificaat nodig hebt.

Platforms kunnen je vragen om een btw-registratie in het land van verkoop. Dit komt omdat platforms door de nieuwe btw-regels vanaf 1 juli 2021 meer verantwoordelijkheid hebben voor het al dan niet innen van btw.

Beurs versus B2B-marktplaats

Door corona is de beursbranche versneld gaan digitaliseren. Bijvoorbeeld de modebranche, die digitale evenementen organiseert via een livestream. Op online platformen worden B2B-marktplaatsen en virtuele showrooms geopend. Het zijn digitale ontmoetingsplekken waar je vraag en aanbod van producten tegenkomt, en daarnaast vakinformatie krijgt, nieuwe collecties ziet en contacten legt. Deze ontmoetingsplekken zijn het hele jaar door bereikbaar en niet beperkt tot een specifieke beursdatum. Fysieke beurzen zullen blijven bestaan, aangevuld met digitale mogelijkheden.

Europese verordening

Binnen de EU geldt de Europese verordening ‘platform-to-business’. In het Nederlands ook wel de ‘Verordening ter bevordering van eerlijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten’ genoemd. De verordening biedt ondernemers meer zekerheid bij het zakendoen met digitale platforms. Er zijn nieuwe regels voor transparantie en geschillenbeslechting. Deze regels gelden ook voor platforms zonder hoofdvestiging in de EU, zoals Amazon, Facebook en Google. De verordening is bedoeld voor platforms die zakelijke aanbieders met een consument als klant hebben. Bijvoorbeeld online marktplaatsen waarop ondernemers producten of diensten aanbieden zoals maaltijden en hotelovernachtingen.

De nieuwe regels gelden niet voor platforms die consumer-to-consumer (C2C)- of business-to-business (B2B)-transacties faciliteren. Meer informatie vind je op Ondernemersplein.nl. De Rijksoverheid beantwoordt veelgestelde vragen over deze verordening.

Europese voorstellen

De Europese Commissie publiceerde in december 2020 2 voorstellen voor nieuwe regelgeving voor platformen. De Digital Service Act (DSA) en de Digital Market Act (DMA). Deze voorstellen moeten de digitale economie en -samenleving effectiever, eerlijker en veiliger maken voor ondernemers en consumenten. Thuiswinkel.org legt uit wat de DSA en DMA inhouden, vanaf wanneer de regels ingaan en voor welke ondernemers deze nieuwe wetten belangrijk zijn.

Springplank

Je producten verkopen op een buitenlands platform kan een springplank naar een eigen buitenlandse webshop zijn. De verkoopresultaten kun je gebruiken voor je marktonderzoek. Uit dit onderzoek blijkt of er markt is voor jouw producten in een bepaald land. Als die markt er inderdaad is, weeg je opnieuw af of je een eigen webshop wilt opzetten.

Wil je liever producten van derden verkopen in je webshop? En zelf geen voorraden houden? Dan is dropshipping misschien iets voor jou.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce.

InspiratiePage
Internationaal