Internationaal ondernemen

‘Eerst help ik je, daarna doen we zaken’

George Barbulescu woonde de eerste 30 jaar van zijn leven in Roemenië, zijn geboorteland. Hij emigreerde in 1989 en woont nu even lang in Nederland. Barbulescu doet zaken in beide landen. Het opvallendste verschil? “Nederlanders helpen je, zonder daar direct een gunst voor terug te verwachten.”

Bijna 1 op de 7 ondernemers in Nederland is hier niet geboren. Hoe ervaren deze buitenlandse zelfstandigen hun ondernemersavontuur in Nederland? Wat voor rare trekjes hebben Nederlanders eigenlijk en hoe gaan ze om met vooroordelen? In deel 3 van de 4-delige interviewserie “Rare jongens, die Hollanders: Roemenië.

Beatrix, Ajax, Feyenoord

Barbulescu studeerde civil engineering in Roemenië (Boekarest) en vertrok daarna naar Nederland, omdat zijn moeder hier woonde. Hij liet het - nog net - communistische Roemenië achter zich, een paar maanden voor de val van dictator Ceaușescu. “Mijn kennis van Nederland ging destijds niet verder dan Beatrix, Ajax en Feyenoord. Ik verwachtte in een ontwikkeld land aan te komen, met hardwerkende mensen. En ik wist dat Nederlanders overal ter wereld zakendoen.”

Complexe projecten

In 2001 richtte hij zijn huidige bv op, Axion Project Bureau in Nootdorp. Hij managede onder meer de ‘masterplannen’ van luchthaven Schiphol, Den Haag CS, Utrecht CS en Amsterdam CS. Sinds 2004 geeft hij in Nederland en Roemenië lezingen over de kunst van het managen van complexe projecten.

Digitalisering is een extra drempel als je van buiten komt

Aanzienlijke verschillen

Barbulescu is ook in Roemenië actief. Momenteel zoekt hij financiers voor de bouw van een groot overdekt entertainmentcomplex in Boekarest. En hij zet cursussen op voor Roemeense werknemers van Nederlandse bedrijven in Roemenië. Hierdoor kent hij de soms aanzienlijke verschillen tussen ondernemen in beide landen goed.

Voor wat, hoort wat

Volgens Barbulescu helpen Nederlanders je onmiddellijk als je ondernemer bent. “Ze brengen je in contact met andere partijen, delen hun netwerk en geven je steun en advies. Zonder hier direct iets voor terug te verwachten.”

“In Roemenië is dit echt anders”, vindt de ondernemer. “Roemenen willen je best ergens aanbevelen, maar daar moet direct iets tegenover staan. Je krijgt er wel hulp, maar een Roemeen probeert tegelijkertijd een gunstige positie in te nemen. In de vorm van geld, of andere tegenprestaties. Tijdens mijn zoektocht naar Roemeense financiers kreeg ik bijvoorbeeld te horen: ‘als ik je help, wil ik een baan bij het project’.”

Lieverdjes

Zijn Nederlanders dan van die lieverdjes? “Nee hoor. Nederlandse ondernemers willen net zo goed hun voordeel halen, maar pakken dit anders aan. Pas als de hulp die je kreeg echt heeft geholpen en het project eenmaal doorgaat, wil degene die je hielp meeprofiteren. In dit geval door zaken te doen, en niet door het vragen van persoonlijke gunsten. Misschien een nuanceverschil, maar dat is echt anders, en typerend voor de Hollandse mentaliteit. Een manier van denken die ik veel prettiger vind: ‘ik help je nu zodat we later kunnen zakendoen’.”

Zakelijke kansen

Barbulescu spreekt in de wij-vorm als hij het over Nederlanders heeft, en geeft aan zich meer Nederlander dan Roemeen te voelen. Hij doet nog steeds graag zaken in Roemenië. Het project in Boekarest koos hij vanwege de zakelijke kansen. “Die zijn er in Roemenië genoeg, zeker op het gebied van vrijetijdsbesteding. Er is weinig aanbod op dat gebied, terwijl Roemenen wel bereid zijn geld aan hun vrije tijd te besteden.”

Koel

Niet alles aan Nederland is beter, als je het Barbulescu vraagt. Hij vindt Roemenen vriendelijker en opener dan Nederlanders, die over het algemeen ‘koeler’ zijn in hun communicatie. “Als ik Nederlandse ondernemers in Roemenië vraag naar hun ervaringen, zeggen ze: ‘we hebben even vergaderd en de rest van de tijd namen onze Roemeense partners ons mee naar kroegen en restaurants’. Als een Roemeen naar Nederland komt voor een zakelijke afspraak is hij na de vergadering op zichzelf aangewezen. Hier kunnen Nederlanders wel wat van Roemenen leren.”

In Roemenië geboren ondernemers in Nederland 2014-2019

 Roemeense ondernemers in NederlandInclusief man- vrouwverhouding, 2019 (bron: KVK).

Mañana mañana

Barbulescu vervolgt: “Anderzijds zijn Nederlanders resultaatgerichter en bereid meer risico te nemen dan Roemenen, die meer van het ‘mañana, mañana’ zijn. Als een Nederlander zegt: ‘ik bel om kwart over 9’, dan belt hij om 9.15 uur. Een Roemeen belt je in dat geval als je geluk hebt om 11 uur, dus vooraf plannen heeft weinig zin.”

Digitaal als drempel

In 30 jaar Nederland had heeft Barbulescu weinig last van vooroordelen. “Ik kon al snel op hoog niveau ondernemen en kwam met verstandige mensen in aanraking. De voorwaarden om met succes een zaak op te bouwen zijn hier aanwezig. “Toen ik net begon viel me op dat ik overal informatie kon krijgen. En tegenwoordig is er digitaal nog veel meer informatie beschikbaar dan toen ik begon. “Maar”, zo nuanceert hij, “ik moet wel zeggen dat digitalisering een extra drempel is als je van buiten komt en de taal en cultuur niet begrijpt. Het is dan lastiger om je weg te vinden.”

Leer de taal

Dat brengt hem bij zijn belangrijkste tip voor buitenlandse ondernemers die zich hier vestigen: “Leer de taal zo snel mogelijk, want om zakelijk succes te hebben helpt het je om de Nederlandse taal en cultuur te begrijpen.” Dit proces is volgens hem best lastig, omdat je je eigen culturele bagage meeneemt en de Nederlandse en Roemeense samenlevingen flink verschillen. En met Engels kom je in Nederland een heel eind, maar je blijft aan de zijlijn. Je snapt het nieuws niet, de humor niet en je verliest kwaliteit in je boodschap.

George Barbulescu
  • Geboorteland RoemeniëRoemenië
  • Gevestigd in NootdorpNootdorp
  • Opgericht in 20012001

George Barbulescu

Eigenaar Axion Project Bureau

George Barbulescu deed een spoedcursus Nederlands, zocht een baan, en kon al snel als ingenieur in loondienst aan de slag. Sinds 1997 is hij zelfstandige. Voor hij bouwprojecten ging begeleiden, importeerde hij glaskunstwerken uit Roemenië, ‘een uit de hand gelopen hobby’.

“Als je zaken wilt doen, zoek je niet naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten”

Het leuke aan ondernemen

“Uiteindelijk gaat het erom dat je je partners leert begrijpen”, concludeert Barbulescu. “En dat is het leuke aan ondernemen: culturele verschillen zijn minder belangrijk in de zakenwereld dan bij andere onderdelen in de maatschappij.” Dit komt volgens hem doordat alle partijen gezamenlijk zoeken naar manieren om succes te hebben, en culturele obstakels hierdoor makkelijker zijn te overwinnen dan wanneer je tegengestelde belangen hebt. Als je zaken wilt doen, ga je daarom niet op zoek naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten.”

‘Rare jongens, die Hollanders’

Lees ook het eerste artikel van de 4-delige serie ‘Rare jongens, die Hollanders’ over de Braziliaanse Luana Ferreira. Ze is marketing- en communicatiespecialist op Hollandse bodem: “Ik was aan het ‘vernederlandsen’, maar leerde dat juist de combinatie met mijn Braziliaanse roots mij uniek maakt.” En wat bedoelt de Braziliaanse Eliane Khoury, eigenaresse van 2 technische bedrijven, eigenlijk met ‘wat meer durf kan geen kwaad’?

Internationaal ondernemen iets voor jou? KVK biedt je praktische informatie over alles waar je mee te maken krijgt.
Simon Bruyning

Van politieke spanningen tot nieuwe groeimarkten: als KVK-adviseur richt ik mij op actuele internationale gebeurtenissen die direct impact hebben op ondernemers. Ik ben altijd op zoek naar ondernemers die anderen met hun verhaal inspireren.

InspiratiePage
Internationaal