Exporteren

Bepaal jouw entree op de exportmarkt

Met de verkoop van je producten op buitenlandse markten vergroot je jouw omzet en spreid je risico. Je bent zo niet langer afhankelijk van 1 markt. De juiste entree op een exportmarkt bespaart je geld, tijd en frustratie.

Je kunt op verschillende manieren je entree op een exportmarkt maken. Door e-commerce met een eigen webshop of via een verkoopplatform. Of door samenwerking met een lokale partner of producent. Als je de touwtjes graag in eigen hand houdt doe je alles zelf. Dan hoef je de winst niet te delen, maar loop je wel meer financiële risico's.

E-commerce

Export via internet is een laagdrempelige en relatief goedkope exportstrategie. Of je nu aan consumenten of bedrijven verkoopt, verkopen via internet is grenzeloos en biedt je een extra distributiekanaal. Je kunt klein beginnen met een eigen webshop of via een verkoopplatform van derden. Zo ontsluit je snel een nieuwe buitenlandse markt. Zorg dat je online goed zichtbaar bent. Dit kan gratis via zoekmachines met Search Engine Optimization (SEO) en betaald met advertenties en Search Engine Advertising (SEA). Zorg dat je op tijd en uit voorraad levert.

Samenwerken

Met partners pak je jouw export gestructureerd aan en ga je voor langere tijd met je product of dienst de grens over. Denk aan buitenlandse groothandelaren, distributeurs of handelsagenten. Een andere mogelijkheid is samenwerken met een Nederlands bedrijf en zo meeliften op het exportnetwerk van je partner.

Een tussenpersoon geeft je toegang tot een nieuwe markt door zijn kennis en netwerk voor je bedrijf in te zetten. Je hebt nauwelijks extra personeel nodig, kunt snel instappen en je financiële risico is laag. Je bent afhankelijk van de inzet van je partner. Een slechte prestatie van hem werkt negatief voor jou. Je winstmarge is lager omdat je partner ook geld wil verdienen.

Zelf doen

Als je de touwtjes graag zelf in handen houdt doe je alles zelf. Je winst hoef je niet met een partner te delen en je hebt rechtstreeks contact met je klant. Deze strategie zie je vooral bij ondernemingen met hoogwaardige technische producten, omdat hier vaker sprake is van maatwerk en direct contact. Werken zonder partners brengt grotere financiële risico’s en investeringen in tijd en personeel met zich mee en past daardoor beter bij een groter bedrijf met voldoende financiële slagkracht.

Je bedrijf onderhoudt zelf direct contact met je eindklant en verzendt en factureert de bestelde goederen of diensten. Door jou aangestelde regiomanagers bouwen een relatie op met buitenlandse gebruikers en onderhouden deze. Dit kan ook door het oprichten van een lokaal verkoopkantoor in het exportland.

Produceren in het buitenland

In plaats van lokaal samenwerken kun je ook lokaal voor een buitenlandse regio produceren. Zelf een productielocatie opzetten is een investering. Overweeg samenwerking met een buitenlands productiebedrijf.

Productiekosten in het buitenland zijn vaak lager. Daarnaast kun je regionaal sneller leveren tegen lagere transportkosten. Let op het beschermen van je intellectueel eigendom. Ga met een goede en betrouwbare zakenpartner in zee.

Met een te grote afhankelijkheid van een buitenlandse productiepartner loop je risico op tekorten en leveringsproblemen in moeilijke tijden. Spreid je risico met meerdere leveranciers of partners in verschillende landen.

Keuze maken

De ene strategie sluit de andere niet uit, combineer dit slim. Bepaal eerst of je alles in eigen beheer houdt of samenwerking met partners zoekt. De omvang van je bedrijf, soort product of dienst en welk land je interesse heeft helpen je bij je keuze. Als je weinig weet van het land waar je zaken wilt doen is een lokale partner handig. Dit geldt ook voor kleine, geografisch lastig bereikbare markten. Grote, toegankelijke markten met veel mogelijkheden bewerk je eerder zelf of via een lokale vestiging. In Aziatische landen kun je besparen op productie- en verzendkosten door regionaal te produceren.

Een product of dienst exporteren? Alles wat je wilt weten over exporteren.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce.

InspiratiePage