Selecteren van exportmarkten

Exporteren draagt bij aan de groei van je onderneming. Maar de wereld is groot. Welke landen bieden de meeste kansen voor jouw product? Verschillende factoren spelen een rol wanneer je landen verkent. En voor de juiste keuze van (nieuwe) exportmarkten.

Selecteer jouw exportmarkt

Maak een eerste selectie van de landen die interessant zijn voor jouw product of dienst. Indicatoren zoals bevolkingsdichtheid, Bruto Nationaal Product of koopkracht geven de slagingskans weer. De KVK Export Nieuwe Markten tool helpt je bij die eerste selectie van exportmarkten.

Belangrijke aanvullende factoren

Naast de indicatoren in de KVK Export Nieuwe Markten Tool spelen de volgende 3 factoren ook een rol. Zeker wanneer jouw kansrijke exportmarkten zich buiten de Europese Unie (EU) bevinden:

  1. Invoerverboden
    Sommige landen hebben een importverbod op producten. Een land laat bijvoorbeeld alleen auto’s na een bepaald bouwjaar toe. Of er is sprake van een boycot. Denk bijvoorbeeld aan de huidige boycot van Rusland op Europese landbouwproducten. Kies je voor een exportmarkt in de EU? Dan geldt vrij verkeer van goederen en zijn er minder belemmeringen. Soms zijn er aanvullende nationale voorschriften. Bijvoorbeeld dat de etikettering op voedingsmiddelen is vermeld in de taal van die lidstaat.

  2. Invoerrechten en andere lokale heffingen
    Binnen de Europese Unie betaal je geen invoerrechten. Maar ga je exporteren naar afnemers buiten de EU dan is de kans groot dat jouw klant heffingen (zoals invoerrechten) betaalt in zijn land. Het tarief van invoerrecht verschilt per product en per land. Hoge tarieven zorgen ervoor dat jouw product (te) duur wordt.

    Tip: de EU heeft met verschillende landen handelsovereenkomsten gesloten. Daardoor hoeft een importeur uit een overeenkomstland meestal geen of minder invoerrechten te betalen. Voorwaarde is dan wel dat jouw producten geheel verkregen of voldoende bewerkt zijn in de EU.

  3. Producteisen
    Landen stellen veiligheidseisen aan producten. Je product moet veilig zijn voor mensen, dieren en milieu. Als voorbeeld kent de EU de CE-markering. Deze markering geeft aan dat het product aan de standaardeisen van de EU voldoet. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat het voldoet aan de eisen van landen daarbuiten. Netspanning, stopcontacten en stekkers zijn wereldwijd ook niet uniform. Ga na of jouw product geschikt is volgens de regels van het doelland. Pas het aan als dat niet zo is.

Uitwerken

Na de eerste selectie (longlist) werk je de meest interessante markten verder uit. Per land werk je uit wat je moet regelen om je product of dienst succesvol te verkopen. Hiervoor maak je gebruik van land- of marktinformatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Ook biedt RVO de regeling Starters International Business aan. Vanuit deze regeling ga je samen met een adviseur je exportplannen verder uit te werken.

NL Exporteert app

Wil je meer kennis opdoen over één of meerdere exportmarkten? Een handige tool is de NL Exporteert app. De app biedt per land veel nuttige informatie zoals actuele wet- en regelgeving, marktkansen, markrapporten en do’s and don’ts.

Meer bronnen voor marktinformatie

Ook onderstaande bronnen helpen jou bij het verzamelen van informatie over exportmarkten:

InfoPage