Internationaal Ondernemen

Gebruik je vakantie als ondernemende reis

Je eigen bedrijf en vakantie, een spannende combinatie. Met altijd en overal nieuwe mogelijkheden. Zo kom je producten tegen die je in Nederland niet eerder zag. Denk aan een cosmeticalijn, tijdens een bezoek aan de hamam in Turkije. Hoge kwaliteit, 100% natuurlijk en heel betaalbaar. De leverancier heeft geen klanten in de Europese Unie (EU) en gaat dit avontuur graag met jou aan. Alles is bespreekbaar, en dit lijkt een uitstekende kans. 9 tips waarmee jouw vakantie een ondernemende en winstgevende reis wordt.

1. Nieuwe contacten, nieuwe kansen

Een andere omgeving geeft nieuwe energie. Wanneer je op reis bent, ontmoet je gemakkelijk nieuwe buitenlandse relaties. Contact met lokale ondernemers en de introductie in nieuwe netwerken kan zomaar leiden tot internationaal ondernemen. Keer jij terug met een koffer vol nieuwe contacten?

2. Kijk naar je eigen onderneming

Je bent weer terug, en dat ene product blijft door je hoofd gonzen. Ga je het oppakken of blijft het bij een idee? Veel hangt af van jouw situatie. Is je onderneming bij uitbreiding van je activiteiten nog goed te besturen? Of moet je misschien personeel aannemen? Door wat taken te delegeren, krijg jij je handen vrij om je kans van slagen op de Nederlandse markt te onderzoeken.

3. Check de haalbaarheid van je idee

Je hebt het gevoel dat dit product kans maakt op de Nederlandse markt. Waar is dat gevoel op gebaseerd? Zorg dat je voldoende informatie over de markt hebt en dat je een helder beeld van je doelgroep krijgt. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en wat zijn behoefte is. Bepaal ook hoe jij jezelf onderscheidt ten opzichte van de concurrentie.

4. Controleer je leverancier

Zoek uit met wie je zakendoet. Naast betrouwbaarheid zijn vestigingsadres, verkoopvoorwaarden, productiecapaciteit, levertijd en leveringsvoorwaarden van invloed op jouw uiteindelijke aanbod. Zo zorg je ervoor dat jouw leverancier de perfecte match wordt.

5. Denk na over je distributiekanaal

Je staat voor de keuze: zelf importeren of als tussenpersoon (handelsagent) aan de slag. Jouw persoonlijke situatie bepaalt de meest wenselijke vorm. Maak duidelijke afspraken met je leverancier over productaansprakelijkheid en garantie. Leg dit ook vast in een contract.

6. Bepaal je vraagprijs

Om de vraagprijs te bepalen moet je eerst de kosten scherp hebben. Denk ook aan extra transport- en douanekosten om het product naar Nederland te halen en bij je klant te krijgen. Vergeet hierbij je eigen marge niet, want je wilt er natuurlijk wel iets aan overhouden. Bekijk het voorbeeld kostprijsberekening bij import.

7. Kies je verkoopkanaal

Bij de verkoop van je producten kun je op meerdere paarden wedden. Door ze naast een fysiek verkooppunt ook via een webwinkel aan te bieden. Online verkopen biedt extra mogelijkheden. Voordat je begint moet je wel een aantal zaken regelen. Zoals de domeinnaam vastleggen, klantgegevens beschermen, betaalmogelijkheden voor klanten bepalen en de verwerking en verzending van de orders regelen.

8. Verdiep je in importvoorwaarden

Zorg ervoor dat je bekend bent met importvoorwaarden. Voor een aantal producten, zoals cosmetica en biologische producten gelden speciale eisen. Als importeur ben je aansprakelijk voor producten die je van buiten de EU op de Nederlandse markt brengt.

9. Gebruik de expertise van anderen

Het is zover, je gaat die eerste order echt plaatsen. Bekijk informatie over import van buiten de EU of import van binnen de EU om te controleren of je niets vergeten bent.

Je hoeft het niet alleen te doen. KVK denkt met je mee. En geeft je gratis advies.
Cor Bekker

KVK-adviseur met een internationaal netwerk dat hij inzet om ondernemers te adviseren en verbinden. Deelt zijn kennis over import, export en andere vormen van internationaal ondernemen via diverse kanalen. Specialisme: Turkije, Iran, MENA.

InspiratiePage