Marktonderzoek bij importeren

Voor je gaat importeren wil je weten of er interesse is in je product en of je plannen haalbaar zijn. Marktonderzoek helpt hierbij. Verder onderzoek je met welke importregels je te maken krijgt. Je kunt bij je marktonderzoek gebruik maken van verschillende bronnen.

Waarom marktonderzoek

Met marktonderzoek breng je de markt voor jouw importproduct in kaart. Zo kom je erachter of het product gewenst en geschikt is voor de Nederlandse markt. Let bij het onderzoek onder andere op:

1. De ontwikkelingen in de branche

  • Zie je een groeiende vraag binnen de markt?
  • Hoe goed of slecht gaat het met bedrijven in de branche?
  • Hoe liggen de prijsontwikkelingen?

2. De doelgroep, haar omvang en wensen

  • Zijn er voldoende afnemers of consumenten?
  • Hoe is de doelgroep samengesteld (jong/oud)?
  • Wat zijn de behoeften in de markt?
  • Hoe zit het met de consumptieve bestedingen?

3. De concurrentie

  • Bestaan er al soortgelijke producten in de markt?
  • Is er veel of weinig concurrentie?
  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van je concurrenten?

4. Met welke importregels krijg ik te maken?

Maak een importplan

Marktonderzoek is een onderdeel van je importplan. Een importplan helpt je om een aantal zaken op een rij te zetten: de mogelijkheden, kansen en bedreigingen. Het leert je met welke wetten en regels je te maken krijgt en hoe je het transport, de financiƫle en de juridische zaken regelt. Uiteindelijk werk je een plan uit waarmee je van start gaat. Download het sjabloon voor het importplan en vul alle onderdelen in.

Bronnen voor marktinformatie

Veel marktinformatie is op het internet beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan:

Ook banken en sommige brancheorganisaties delen op hun websites relevante marktinformatie.

InfoPage