Onderzoek de markt voor je importproduct

Je onderbuikgevoel zegt dat een buitenlands product kans van slagen heeft op de Nederlandse markt. Je ziet het helemaal zitten en staat al in de startblokken. Maar eerst goed marktonderzoek doen is belangrijk. Want zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan een plan dat mogelijk niet haalbaar is. Blijkt uit je onderzoek dat er kansen zijn? Dan kun je met vertrouwen verder gaan met je importavontuur.

Lees in dit artikel hoe je marktonderzoek aanpakt, wat je precies onderzoekt en welke hulpmiddelen hiervoor zijn. De waardevolle uitkomsten van je onderzoek gebruik je voor je importplan. Daarmee breng je alle informatie in kaart. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Breng je bedrijf en de markt in kaart

Breng met een interne en externe analyse je bedrijf en de markt in kaart. Dit heet een SWOT-analyse. In je interne onderzoek beschrijf je de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Extern bekijk je de kansen en bedreigingen op de Nederlandse markt. Zo zie je direct waar mogelijkheden liggen voor je bedrijf en wat extra aandacht vraagt.

Ontdek ontwikkelingen in je branche

Zelf ben je volledig overtuigd van de mogelijkheden voor je product. Maar zijn die marktkansen er echt? Ontdek welke ontwikkelingen er in je branche zijn. Dit doe je met brancheonderzoek. Hierbij stel je jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Is er vraag binnen de markt? Zo zoek je uit of er inderdaad behoefte is aan je product. 
  • Welke aanbieders zijn al actief in deze sector? En zie je meer nieuwe aanbieders komen? Zo ga je na of er voor je bedrijf ruimte is op de markt. Deze uitkomsten neem je mee in je concurrentieanalyse.
  • Wat is het prijsniveau? Blijven de prijzen gelijk? Of zag je ze de afgelopen maanden dalen of stijgen? Bereken je kostprijs bij import en bepaal dan je verkoopprijs. Zo zie je of je mee kunt met de prijzen in de markt.

Onderzoek je doelgroep

Je weet nu welke ontwikkelingen er binnen je branche zijn. In de volgende stap zoek je informatie over de klanten die je producten kopen. Deze klanten zijn je doelgroep. Het hangt van je product af of dit bedrijven of consumenten zijn, of allebei.

Met een doelgroepanalyse onderzoek je de grootte en wensen van je doelgroep. Neem in je onderzoek minimaal de volgende vragen mee:

  • Zijn er voldoende mogelijke klanten binnen je doelgroep? 
  • Hoe ziet de doelgroep voor je product eruit? Als bijvoorbeeld leeftijd of opleidingsniveau belangrijk voor je is, zoek je hierover de gegevens.
  • Hoe vaak kopen klanten een product? Het maakt verschil of je product een lange levensduur heeft. Of bijvoorbeeld voor eenmalig gebruik is.

Deskresearch

Veel informatie over je doelgroep vind je vanachter je bureau. Dit heet deskresearch. Begin het onderzoek met het verzamelen van informatie die je al in huis hebt. Informatie over je bestaande klanten. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld oude offertes en facturen of je CRM-systeem.

Heb je nog geen klanten? Zoek dan uit hoe de doelgroep voor je product eruit ziet. Importeer je bijvoorbeeld onderdelen voor machinefabrikanten? Onderzoek deze fabrieken dan. Bekijk online waar deze fabrikanten zitten en hoeveel er zijn.

Fieldresearch

Niet alle informatie staat online. Ga daarom ook op pad en doe fieldresearch. Bezoek een beurs of ga langs bij mogelijke klanten. Importeer een sample en onderzoek zelf of je toekomstige klanten behoefte aan dit product hebben. Een sample is een monster of staal van je product.

Klanten onderzoeken en beursbezoek

Willeke Borman is directeur van Fuego. “Wij werken in een vrij gesloten markt. En willen precies weten wat er speelt en waar ruimte is. Hiervoor gebruiken we onderzoeken van verschillende klanten en onze partner, De Nederlandse Hartstichting.”   

Maak een concurrentieanalyse

In je brancheonderzoek zocht je uit welke andere aanbieders actief zijn op de markt. Deze gegevens onderzoek je verder in je concurrentieanalyse. De uitkomsten neem je mee in je SWOT-analyse. Denk aan vragen als:

  • Bestaan er al producten in de markt die lijken op je product? Wat maakt je product beter of misschien slechter? Kijk goed naar je concurrenten en geef duidelijk de verschillen van je product aan. 
  • Welke sterke en zwakke punten hebben je concurrenten? Deze punten vergelijk je met je eigen sterke en zwakke punten.

Volg de importregels

Met de verzamelde informatie bepaal je of je plan kans van slagen heeft. Daarna ga je verder met je onderzoek. Zoek uit of je het product wel mag importeren. Soms zijn er regels en beperkingen bij de import van producten. Ook moeten je producten veilig zijn voor gebruikers.

Europese producteisen

Marcel en Chantal van Dam zijn de eigenaren van Wicotex. “Onze producten moeten aan Europese producteisen voldoen. Dit bewijzen onze leveranciers bijvoorbeeld met een OEKO-TEX certificaat.”

Gebruik bronnen en hulpmiddelen

Er zijn verschillende bronnen en hulpmiddelen voor het verzamelen van informatie over je branche, doelgroep, concurrenten en importregels.

Bronnen

  • Op Ondernemersplein vind je informatie per branche over wetten, vergunningen, ontwikkelingen en brancheorganisaties.
  • Retail Insiders heeft sectorinformatie speciaal voor retailers.
  • Bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) vind je sociaalwetenschappelijke onderzoeksrapporten. Deze informatie is soms  interessant als je doelgroep uit consumenten bestaat. 
  • Demografische gegevens en informatie over bestedingen vind je bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
  • Bij het CBS vind je ook cijfers over internationale handel. Bijvoorbeeld over de invoer- en uitvoerwaarde per land en product(groep). 
  • Bekijk de websites van je concurrenten. Heb je meer gegevens nodig? Vraag deze dan aan via het KVK Handelsregister.
  • Marktinformatie van het Centrum ter Bevordering van Import uit Ontwikkelingslanden (CBI). Het CBI informeert bedrijven uit ontwikkelingslanden over kansen en eisen voor hun producten op de Europese markt. Hier vind je ook informatie over Nederland. 
  • Een overzicht van producten in het Handboek VGEM op de website van de douane. Hier zie je voor welke producten je een vergunning of certificaat nodig hebt.

Hulpmiddelen

  • Met de KVK Bedrijventeller weet je snel hoeveel bedrijven er in een branche of bepaald gebied zitten.
  • Met de Locatiescan ga je na hoeveel andere ondernemers er in je buurt zitten. 
  • Controleer je product in de Access2Markets-database van de Europese Commissie. Hier vind je informatie over voorschriften, invoerprocedures en invoertarieven per product. In deze database zoek je met de HS-code van je product.
  • Gebruik het hulpmiddel Handelsstatistieken van Trade Map. Hier krijg je statistieken over bijvoorbeeld de internationale vraag naar producten. En overzichten van bedrijven die importeren.
  • Verdienen én vergroenen? Met het Business Model Canvas ontdek je kansen om duurzaamheid een plek te geven binnen je bedrijf.

Op de websites van banken en sommige brancheorganisaties vind je ook informatie die je kunt gebruiken voor je marktonderzoek. 

Maak een importplan

Zet alle informatie van je marktonderzoek bij elkaar in één document. Het uitzoeken kost tijd en misschien geld. Bespaar hier niet op. Zijn je importplannen haalbaar? Maak dan een importplan. Dit importplan geeft je houvast en zorgt voor overzicht in de stappen die je daarna als importeur zet.