Internationaal Ondernemen

Je pakket probleemloos de wereld over

Onbenutte kansen binnen de logistiek. Dit was voor Carlos de Vos en Bas Joustra de reden om het online verzendplatform ParcelParcel.com op te zetten. Het platform helpt bedrijven bij het vergelijken van prijzen en het versturen van internationale zendingen.

De Vos vertelt: “Het belangrijkste is dat een vervoerder jouw pakketje op tijd en onbeschadigd aflevert. En daar heb je zelf ook invloed op!” Joustra vult aan: “Zorg altijd voor een goede verpakking en regel de juiste documenten voor je zending.”

Internationaal netwerk

ParcelParcel.com richt zich op express vervoer en werkt samen met vervoerders als DHL, TNT, FedEx en DPD. Bij express vervoer gaat het om snel vervoer. Joustra geeft voorbeelden: “Denk aan belangrijke contracten die morgen in New York moeten zijn of een sample naar een fabriek in China om snel te laten produceren.” De Vos licht toe: “Grote express vervoerders hebben een eigen internationaal netwerk van koeriers, busjes, depots, hubs en vliegtuigen. Ze halen desgewenst de zending bij de verzender op, zorgen voor de eventuele in- en uitklaring bij de douane, vervoeren door de lucht en leveren over de weg af bij de ontvanger. Je pakket is makkelijk te traceren want je hebt te maken met één logistieke partij en één vrachtbrief voor het hele traject.”

Carlos de Vos, eigenaar van ParcelParcel.com (rechts)

Express of ander vervoer

Via postbedrijven is het ook mogelijk om pakketten internationaal te verzenden of te ontvangen. “Dit is goedkoper dan express vervoer, maar minder snel omdat het buitenlandse netwerk niet onder eigen beheer van het postbedrijf valt”, vertelt Joustra. Maar wanneer is express vervoer dan minder geschikt? De Vos antwoordt: “Bij pakketten en pallets met gekke of extreme afmetingen. Het express netwerk is daar namelijk niet altijd op ingericht. Is een pallet hoger dan 1.60 m? Dan past dit simpelweg niet in het vliegtuig. Je bent dan eerder aangewezen op een beroepsgoederenvervoerder of een expediteur.

Restricties

Het vervoer van waardepapieren en paspoorten is verboden. Voor meer producten gelden beperkingen. De Vos vertelt: “Vanwege het risico transporteren express vervoerders vaak geen gevaarlijke goederen of alleen onder strikte voorwaarden. Voorbeelden van gevaarlijke goederen zijn lithiumbatterijen of andere (licht) ontvlambare producten.”.

Maar lokale regelgeving speelt hierbij ook een rol. Joustra geeft als voorbeeld: “Voor veel landen in het Midden-Oosten geldt een invoerverbod van pornografisch materiaal of alcoholische dranken.” . Daarnaast mag je, vanwege sancties, bepaalde goederen niet naar een aantal landen exporteren.

Voor sommige goederen heb je een uit- of invoervergunning of andere documenten nodig om ze uit- of in te mogen voeren. “Zaak dus om dit vooraf goed uit te zoeken. Anders bestaat er kans op oponthoud of komt het product het land simpelweg niet uit of binnen”, waarschuwt Joustra.

Niet EU-landen

Zendingen binnen de Europese Unie (EU) hoeven niet langs de douane. Doe je zaken met landen buiten de EU? Dan heb je een commerciële factuur of een proforma factuur (voor een sample of cadeauzending) nodig. De Vos licht toe: “De vervoerder gebruikt dan jouw factuur om de zending bij de douane in- en uit te klaren. Dit gebeurt digitaal. Vaak is de zending al ingeklaard in het bestemmingsland terwijl het product nog onderweg is.

Express vervoerders hebben meestal autorisatie van de lokale douane om vereenvoudigd in- en uit te klaren.” Soms wil de douane een pakketje controleren waardoor vertraging optreedt. Ook kan het ontbreken van een goederencode op de factuur leiden tot oponthoud aan de grens. De Vos raadt aan om bij zendingen naar of uit landen buiten de EU de goederencode op de factuur te vermelden.

Bas Joustra en Carlos de Vos
  • Busje dat pakketjes verzendPakketbezorging
  • VestigingenNaarden en Antwerpen
  • Werknemers7 werknemers

Bas Joustra en Carlos de Vos

Eigenaren ParcelParcel.com

Joustra en De Vos startten in 2013 met ParcelParcel.com als logistieke startup. Het bedrijf biedt volledige support en assistentie bij het versturen van zendingen wereldwijd.

“We maken op dit moment een volwassenheidsslag en blijven ons verder ontwikkelen”

Betaling van invoerrechten

De douane in het bestemmingsland bepaalt aan de hand van de goederencode of er invoerrechten verschuldigd zijn. Joustra legt uit: “Standaard betaalt de ontvanger de invoerrechten en eventuele andere lokale invoerheffingen zoals btw. Maar je kunt als verzender ook met de express vervoerder afspreken dat jij de invoerbelastingen voor je klant betaalt. Zoek dan wel eerst uit hoe hoog deze heffingen zijn. De vervoerder schiet deze kosten meestal voor, afhankelijk van de klantrelatie en het bedrag. Stem vooraf goed met de ontvanger af wie de invoerheffingen betaalt. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat de ontvanger de zending weigert. Dan heb je 3 opties: zelf de invoerbelasting betalen, het product laten retourneren of, indien het bestemmingsland dat toestaat, het product laten vernietigen. In alle gevallen betekent dit voor jou als verzender extra kosten.”

Goede verpakking

Vervoerders berekenen tarieven aan de hand van het weegschaalgewicht of het volumegewicht. Heb je lichte goederen die veel ruimte in beslag nemen? Dan betaal je op basis van het volumegewicht. Dit is hoger dan het weegschaalgewicht. De Vos adviseert: “Zorg ervoor dat de doos niet te veel loze ruimte bevat want je betaalt dan letterlijk voor lucht. Houd ongeveer 15 cm ruimte aan tussen het product en de buitenkant van de doos. Gebruik bij voorkeur noppenfolie als opvulmateriaal. Tape de doos goed dicht en plak bij breekbare inhoud “Fragile” stickers op je pakket. Je pakket moet van 1 meter hoogte kunnen vallen om te testen of je het goed genoeg hebt verpakt. Jij als verzender bent verantwoordelijk voor een deugdelijke verpakking. Verpak daarom conform de verpakkingseisen van de vervoerder.”

Bij overbodige verpakkingsruimte betaal je letterlijk voor lucht

Aansprakelijkheid

Ontstaat er schade door een slechte verpakking, dan is de vervoerder niet aansprakelijk. Is de vervoerder schuldig aan beschadiging of vermissing van je product? Dan is de vervoerder op basis van verdragen hooguit beperkt aansprakelijk. Zo geldt voor luchtvervoer volgens het Verdrag van Montreal een maximale aansprakelijkheid van ruim € 23 per kilogram ontbrekend of beschadigd gewicht. Voor wegvervoer op basis van het CMR-verdrag is dit ruim € 10 per kilogram.

Bij opzet of bewuste roekeloosheid vervalt de beperkte aansprakelijkheid. De Vos vertelt: “Vaak is het mogelijk de zending te verzekeren via de express vervoerder. Maar er geldt dan wel een limiet qua verzekeringswaarde. Een aanvullende transportverzekering is dan een optie.”

Marcel Hoebink

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen help ik ondernemers bij hun importplannen. Ik ben specialist op het gebied van importregels, invoerbelastingen, incoterms en importdocumenten. Mijn kennis deel ik via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage