Waarom naar het buitenland?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je in het buitenland wilt kopen of verkopen. Omdat je bijvoorbeeld wilt groeien met je bedrijf, risico wilt spreiden, vanwege een persoonlijke voorkeur of omdat je toevallig tegen een interessant product of waardevolle dienst aanloopt. De 5 meest voorkomende redenen om te importeren en exporteren op een rij.

5 redenen om te importeren

  1. Gat in de markt. Je ziet ruimte op de Nederlandse markt. Deze kans pak je door een product of dienst uit het buitenland te halen en lokaal aan te bieden.
  2. Kostenbesparing. Het product of de dienstverlening is in het buitenland goedkoper. Bijvoorbeeld omdat de loon- of productiekosten daar lager zijn.
  3. Concurrentievoordeel. Het buitenlandse product is vernieuwend. Dit geeft je een voorsprong op de Nederlandse concurrentie.
  4. Aanbod in Nederland. Nederlandse fabrikanten produceren de grondstoffen of onderdelen voor je product niet of onvoldoende. Deze moet je dus uit het buitenland halen. Of de specifieke kennis (denk aan softwareontwikkeling) die jij nodig hebt, is in Nederland onvoldoende beschikbaar.
  5. Uitbreiding van je assortiment. Je geeft je klanten meer keuze, door ook buitenlandse producten in je aanbod op te nemen.

5 redenen om te exporteren

  1. Een verzadigde thuismarkt. Om je bedrijf te laten groeien, moet je op zoek naar nieuwe segmenten of buitenlandse afzetmarkten. Omzetgroei is eigenlijk altijd een reden om te exporteren. Ook wanneer de thuismarkt (nog) niet verzadigd is.
  2. Een onverwachte aanvraag. Via internet, e-mail of beursdeelname ontvang je spontaan een aanvraag uit het buitenland. Je wilt hier graag aan voldoen. Een eenmalige levering geeft veel gedoe. Daarom bekijk je of het land voor jouw producten of dienstverlening voor de toekomst meer mogelijkheden biedt.
  3. Kansen. Je vermoedt dat je product of dienst ook kans van slagen in het buitenland heeft. Familie, vrienden of kennissen zien dit ook en geven dit bij je aan.
  4. Bedrijfsrisico spreiden. Je wilt het bedrijfsrisico over een grotere regio of meerdere markten spreiden. Hierdoor ben je minder afhankelijk van de thuismarkt.
  5. Concurrentie volgen. Andere Nederlandse aanbieders gaan ook naar het buitenland. Om je concurrentiepositie veilig te stellen, kun je niet achterblijven.

Handige hulpmiddelen

Starten met importeren of exporteren, hoe pak je dit aan? Het Stappenplan importeren en de KVK Exporteerwijzer zijn handige hulpmiddelen om je op weg te helpen.

Meer informatie

KVK Internationaal Ondernemen CanvasAlles over importerenAlles over exporteren
InfoPage