Waarom naar het buitenland?

Er zijn verschillende redenen te benoemen waarom je een product of dienst wilt importeren of exporteren. Omdat je bijvoorbeeld wilt groeien met je bedrijf, uit een persoonlijke voorkeur of omdat je toevallig tegen een interessant product of waardevolle dienst aanloopt. Wat je reden ook is een goede voorbereiding voorkomt problemen en extra kosten. Toets jouw drijfveren in onderstaand overzicht.

5 redenen om te importeren

  1. Je ontdekt een gat in de markt. Deze ‘vul’ je door een product of dienst uit het buitenland te halen en in Nederland aan te bieden.
  2. Kostenbesparing. Het product of de dienstverlening is in het buitenland goedkoper. Bijvoorbeeld omdat de loon- of productiekosten daar lager zijn.
  3. Concurrentievoordeel. Het buitenlandse product is beter en goedkoper. Dit geeft je een voorsprong op de Nederlandse concurrentie.
  4. Nederlandse fabrikanten produceren de grondstoffen of onderdelen voor je product niet of onvoldoende. Deze moet je dus uit het buitenland halen. Of de specifieke kennis (bijvoorbeeld op het gebied van softwareontwikkeling) die jij nodig hebt, is in Nederland onvoldoende beschikbaar.
  5. Uitbreiding van je assortiment. Je geeft je klanten meer keuze, door ook buitenlandse producten in je aanbod op te nemen.

5 redenen om te exporteren

  1. Een verzadigde thuismarkt. Om met je bedrijf te kunnen groeien, moet je op zoek naar nieuwe segmenten of buitenlandse afzetmarkten. Ook bij een niet verzadigde thuismarkt is omzetgroei een reden om te exporteren.
  2. Via internet, e-mail of beursdeelname ontvang je een onverwachte aanvraag uit het buitenland. Je wilt hieraan voldoen, maar een eenmalige levering is veel gedoe. Daarom bekijk je of het land in combinatie met het product meer mogelijkheden biedt.
  3. Je vermoedt dat je product of dienst ook kansen in het buitenland heeft. Familie, vrienden of kennissen delen deze mening en wijzen je hierop.
  4. Je wilt het bedrijfsrisico over een grotere regio of meerdere markten spreiden. Hierdoor ben je minder afhankelijk van de thuismarkt.
  5. Andere Nederlandse aanbieders gaan ook naar het buitenland. Om je concurrentiepositie veilig te stellen, kun je niet achterblijven.

Handige hulpmiddelen

Het import- of exporttraject roept misschien veel vragen op. De KVK Importeer- en Exporteerwijzer geven antwoord op veel van deze vragen zodat je je import- of exportavontuur gestructureerd vorm kan geven.

Meer over KVK Internationaal Ondernemen Canvas

KVK Internationaal Ondernemen CanvasInternationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)Kies je import- of exportlandHoe vind ik buitenlandse klanten en leveranciers?Hoe regel ik het internationale transport?Geldzaken bij internationaal ondernemen5 valkuilen bij internationaal ondernemenHulp van de overheid voor internationaal ondernemen
InfoPage