E-commerce China

E-commerce groeit nog steeds in China en wordt steeds professioneler. Zie je ook kansen voor jouw webshop in China? Besef dan wel dat er niet een China bestaat en dé Chinees al evenmin. Er zijn grote verschillen in smaakbeleving en tussen de regio’s. Chinese consumenten richten zich wel steeds meer op het buitenland. De overzeese luxe (merk)producten zijn een categorie op zich geworden. Nederland heeft een goede naam op het gebied van babyproducten, cosmetica en persoonlijke verzorging. Voordat je jezelf op de online verkopen stort, bedenk dan eerst of en hoe dit kanaal in je algemene strategie voor de Chinese markt past. Besef ook dat de concurrentie groot is en dat een juiste marktbewerking tijd en geld vergt.

Offline en online

E-commerce is een belangrijk verkoopkanaal, maar staat niet los van de verkoop en marketing in de ‘offlinewereld’. De 'echte' aanwezigheid op de Chinese markt bepaalt bijvoorbeeld je mogelijkheden op e-commerce platformen. Zonder Chinese vestiging is het alleen mogelijk een eigen shop op een platform te openen. Chinese derde partijen werken het liefst samen met buitenlandse producten en merken met enige bekendheid. Wanneer je samenwerkt met lokale partners maak dan de juiste partnerkeuze.

Logistiek

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is of je lokaal wilt leveren of vanuit Nederland. Levering vanuit Nederland is een stuk gemakkelijker. Je hoeft jezelf niet in China te registreren en krijgt niet met de ingewikkelde wet- en regelgeving te maken. Lokaal verzenden daarentegen betekent sneller leveren en beter concurreren. Je zit dichter op de markt. Onderzoek wat belangrijk is in jouw markt als het gaat om levertijden, concurrentie en vindbaarheid op het internet. Welk kanaal je ook kiest, zorg voor een hoge productkwaliteit. Openheid in je prijsstelling en retourbeleid is ook belangrijk. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan of de klant de invoerbelastingen betaalt of dat jij deze voor je rekening neemt. Tot slot, kijk gewoon eens hoe je con-collega’s dit aanpakken. Mogelijk leer je hiervan.

Online platformen

De mogelijkheid bestaat je producten op een van de lokale platformen (denk aan Tmall, JD.com of Kaola) aan te bieden. Deze platformen genieten al bekendheid, wekken vertrouwen en hebben het nodige betaal- en gebruiksgemak. Zo genereer je met jouw eigen shop binnen het platform naamsbekendheid. Indien gewenst ondersteunen zij je ook met de lokale logistieke voorzieningen. De meeste Chinese platformen eisen wel dat je als verkoper de benodigde importbelastingen betaalt. Alipay en Tenpay zijn de Chinese marktleiders in online betalingen. Achter de schermen leggen zij de verbinding met de bank van de gebruiker zoals ook PayPal dat doet.

Marketing

Voordat je marketing inzet en kosten maakt is het belangrijk je doelgroep, je niche, te bepalen. Ga vervolgens met je onderscheidende vermogen aan de slag. Wat maakt jouw product anders dan dat van de concurrent? Reken uit of de marketinginvestering voldoende opbrengsten genereert. Op basis van het (beperkte) marketingbudget bepaal je tot slot welke middelen je inzet.

KOL’s (Key Opinion Leaders) worden steeds belangrijker in China. Zet deze ‘influencer’ in om bereik te realiseren. Zorg ervoor dat het profiel (de bepaalde persona) van deze influencer aansluit op je merk en reputatie. Met een beperkt budget en de juiste KOL krijgt je omzet een boost. Besef wel goed dat negatieve berichtgeving rondom de KOL mogelijk ook jouw reputatie schaadt. Veel jonge Chinese influencers gebruiken de app DouYin. Met deze app beschikken zij over een populair platform voor het plaatsen van korte amusante video’s (15 seconden per clip).

De smartphone speelt een belangrijke rol in China. Het land kent wereldwijd de meeste smartphonegebruikers. Een indrukwekkend aantal van 500 miljoen Chinezen winkelt maandelijks mobiel. De Chinezen zijn dol op mobiel winkelen. Houd dus rekening met de mobiele e-commerce. Deze markt (m-commerce) neemt toekomstig naar verwachting alleen maar toe.

WeChat is een belangrijk communicatiemiddel binnen de mobiele e-commerce en het grootste social mediaplatform in China. Via WeChat is het mogelijk met een beperkt budget de Chinese markt te betreden. Het is een alles-in-één app en biedt enorme e-commerce kansen. Via storytelling creëer je online een bepaalde beleving bij je merk of product. Met WeChat Moments bereik je met berichten vrij specifieke doelgroepen. De Chinese consument houdt van veel content en storytelling. Plaats bijvoorbeeld content gedreven berichten met een link naar je webshop of een QR-code van je product in WeChat Chatrooms. Bouw een persoonlijk verhaal op. Zorg er wel voor dat dit verhaal bij je uitstraling past. De Chinese bevolking heeft geen toegang tot YouTube. Vergelijkbare mogelijkheden op dit vlak zijn bijvoorbeeld Youku of Tudou.

Meten is weten

Doe vooral lokaal onderzoek. Ga gesprekken met lokale partijen aan. Ervaar het land zelf en praat met Chinezen die er wonen en werken. Zij weten het beste of jouw product kans van slagen heeft op de Chinese markt. Op deze manier kom je erachter welke informatie je nog mist. Of wat je misschien nog aan je product moet veranderen. Dit kan iets kleins zijn. Bijvoorbeeld een luxere verpakking of een persoonlijk tintje in de vorm van een handgeschreven kaartje.

Wees vooral geduldig. Betreed de Chinese e-commerce markt met niet al te hoge verwachtingen. Dit vergroot de kans om je droom ook waar te maken. Zet haalbare doelstellingen neer als het gaat om aantal volgers en inzet van je webshop. Wanneer dat op orde is, focus je dan pas op de omzet.

InfoPage