Zakendoen in China, dit moet je weten

E-commerce China

E-commerce groeit snel in China en wordt steeds professioneler. Zie je hier ook kansen voor jouw webshop? Besef dan wel dat er niet 1 China bestaat en dé Chinees al evenmin. Er zijn grote verschillen in smaakbeleving, en tussen de regio’s.

Na de COVID-19 uitbraak heeft het Chinese consumentenvertrouwen een voorzichtig herstel ingezet. Een grote groep consumenten zal de komende tijd weer meer geld uit gaan geven. Door de uitbraak is het online shoppen nog populairder geworden. Dit staat in een onderzoeksrapport naar het consumentenvertrouwen in China van McKinsey.

Groeiende middenklasse

Chinese consumenten richten zich steeds meer op het buitenland. Vooral de groeiende middenklasse in de grote steden. De overzeese luxe (merk)producten zijn een categorie op zich geworden. Nederland heeft een goede naam op het gebied van babyproducten, cosmetica en persoonlijke verzorging. Op het gebied van e-commerce loopt China op veel vlakken voor. Denk aan digitale betalingen en snelle bezorg- of klantenservice.

Aanwezigheid

E-commerce is een belangrijk verkoopkanaal, maar staat niet los van verkoop en marketing in de ‘offlinewereld’. De 'echte' aanwezigheid op de Chinese markt bepaalt bijvoorbeeld je mogelijkheden op e-commerce platformen. Zonder Chinese vestiging (bijvoorbeeld in de vorm van een joint venture) is het alleen mogelijk een eigen shop op een platform te openen. Chinese consumenten kopen steeds meer buitenlandse producten ‘crossborder’. Voor de uitbraak van het coronavrus was de verwachting dat de markt in 2020 rond de 292 miljoen consumenten zou bereiken (bron: Nederlandse Ambassade in China). Door jouw producten op een platform aan te bieden, verlaag je de drempel voor de Chinese consument. Deze is terughoudend wanneer het gaat om aankopen op een buitenlandse webshop. Chinese derde partijen werken het liefst samen met buitenlandse producten en merken met enige bekendheid.

Logistiek

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is of je lokaal wilt leveren of vanuit Nederland. Levering vanuit Nederland is een stuk gemakkelijker. Je hoeft jezelf niet in China te registreren en krijgt niet met de ingewikkelde wet- en regelgeving te maken. Lokaal verzenden daarentegen betekent sneller leveren en beter concurreren. Je zit dichter op de markt. De Chinese consument stelt hoge eisen aan de levertijd. Liever nog een levering binnen het uur dan bezorging dezelfde dag. Onderzoek wat belangrijk is in jouw markt als het gaat om levertijden, concurrentie en vindbaarheid op het internet. Welk kanaal je ook kiest, zorg voor een hoge productkwaliteit. Openheid in je prijsstelling en retourbeleid is ook belangrijk. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan of de klant de invoerbelastingen betaalt of dat jij deze voor je rekening neemt. De douane controleert steeds meer zendingen. Buitenlandse bedrijven betalen dus steeds vaker belasting, ook op persoonlijke kleine pakketjes.

Online platformen

De mogelijkheid bestaat je producten op een van de lokale platformen als Tmall, Taoboa (Alibaba), Jindong (JD.com) of Kaola aan te bieden. Deze platformen genieten al bekendheid, wekken vertrouwen en hebben het nodige betaal- en gebruiksgemak. Zo genereer je met jouw eigen shop binnen het platform naamsbekendheid. Wanneer je dit wilt, ondersteunen zij je (tegen betaling) ook met de lokale logistieke voorzieningen. De meeste Chinese platformen eisen wel dat je als verkoper de benodigde importbelastingen betaalt. Alipay en Tenpay zijn de Chinese marktleiders in online betalingen. Achter de schermen leggen zij de verbinding met de bank van de gebruiker zoals ook PayPal dat doet.

Het bereik van de Chinese e-commerce platformen is enorm. Vooral de jongere generatie heeft e-commerce ontdekt. De drempel om een lokale e-commerce winkel op een platform te openen is laag. Daarbij blijven de Chinese e-commerce platformen in nieuwe technologie investeren. Denk aan de toepassing van blockchain, dataverzameling voor betere verkoopcijfers en virtuele showrooms. De Canton Fair, een van China’s grootste beurzen, onderzoekt de mogelijkheden van digitale beurzen en tentoonstellingen via platformen.

Marketing

De marketingstrategieën van de Chinese e-commerce platformen zijn modern en vernieuwend. Zo heeft Alibaba een wereldwijde marketinginvloed. Bijvoorbeeld de invoering van speciale feestdagen als ‘Singles Day’. Deze dag, op 11 november, is ooit in China uitgevonden en bestaat nu ook in Nederland.

De smartphone speelt een belangrijke rol in China. Het land kent wereldwijd de meeste smartphonegebruikers. Een indrukwekkend aantal van 500 miljoen Chinezen winkelt maandelijks mobiel. Houd dus rekening met de mobiele e-commerce. Deze markt (m-commerce) neemt toekomstig naar verwachting alleen maar toe.

WeChat is een belangrijk communicatiemiddel binnen de mobiele e-commerce en het grootste social mediaplatform in China. Lokale boeren hebben een eigen winkel op WeChat. Zo verkopen zij hun groenten aan het brede publiek. Via WeChat is het mogelijk met een beperkt budget de Chinese markt te betreden. Het is een alles-in-een app en biedt enorme e-commerce kansen. Platformen als Alibaba en JD zijn op zoek naar nieuwe vormen van e-commerce. Het vertellen van verhalen, speelt hierbij een belangrijke rol. Via storytelling (social commerce) creëer je online een bepaalde beleving bij je merk of product. Met WeChat Moments bereik je met berichten vrij specifieke doelgroepen. De Chinese consument houdt van veel content en storytelling. Plaats bijvoorbeeld content gedreven berichten met een link naar je webshop of een QR-code van je product in WeChat Chatrooms. Bouw een persoonlijk verhaal op. Zorg er wel voor dat dit verhaal bij je uitstraling past. De Chinese bevolking heeft geen toegang tot YouTube. Vergelijkbare mogelijkheden op dit vlak zijn bijvoorbeeld Youku of Tudou.

Ook uitgevers van platformen voor videocontent (bijvoorbeeld Tik Tok/Douyin) winnen aan terrein. Via videocommerce wordt een merk of product uitgelicht, met als uiteindelijk doel verkoop. De jonge generatie struint daarnaast Instagram af op zoek naar nieuwe producten en merken. Instagram wordt dan ook meer en meer ingezet om verkopen in webshops te genereren.

Meten is weten

Doe vooral lokaal onderzoek. Ga gesprekken met lokale partijen aan. Ervaar het land zelf en praat met Chinezen die er wonen en werken. Zij weten het beste of jouw product kans van slagen heeft op de Chinese markt. Op deze manier kom je erachter welke informatie je nog mist. Of wat je misschien nog aan je product moet veranderen. Dit kan iets kleins zijn. Bijvoorbeeld een luxere verpakking of een persoonlijk tintje in de vorm van een handgeschreven kaartje.

Wees vooral geduldig. Betreed de Chinese e-commerce markt met niet al te hoge verwachtingen. Dit vergroot de kans om je droom ook waar te maken. Zet haalbare doelstellingen neer als het gaat om aantal volgers en inzet van je webshop. Wanneer dat op orde is, focus je dan pas op de omzet.

Misschien verkoop jij liever Chinese producten in je webshop? Lees dan alles over importeren uit China.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Ik ben actief als regioreporter.

InspiratiePage