China

Importeren uit China

Door internet kom je als Nederlandse ondernemer snel in contact met Chinese fabrikanten of leveranciers. Maar is deze partner ook betrouwbaar? Hoe krijg je de zending naar Nederland? Wat komt hier allemaal bij kijken? KVK zet de aandachtspunten voor je op een rij.

Je Chinese zakenpartner

Hoe weet je of jouw Chinese leverancier betrouwbaar is? De meeste landen kennen een handelsregister waar een bedrijf ingeschreven moet staan. Dat zegt nog niks over de betrouwbaarheid van een leverancier. Maar wel of zijn bedrijf volgens de wet staat ingeschreven en bestaansrecht heeft. In China beheert het ‘National Enterprise Credit Information Publicity System’ dit register. In dit register vind je bedrijfsinformatie zoals de bedrijfsnaam, het registratienummer en de activiteiten van de onderneming. Helaas is deze website alleen in het Chinees beschikbaar. Zoek je een geregistreerd bedrijf in Hong Kong? Kijk dan eens op de website van ‘The Cyber Search Centre of the Integrated Companies Registry Information System (ICRIS)’, de officiële website van de overheid in Hong Kong. Lukt dit niet, vraag dan het lokale ambassadenetwerk om ondersteuning.

Inhoud offertes

Controleer in ieder geval of de leverancier de juiste producten aanbiedt, de transportwijze en de verzekering van de zending. Het is verstandig om de ICC Incoterms® te gebruiken. Dit zijn internationale leveringsvoorwaarden. Let er ook op hoe lang de offerte geldig is en in welke valuta je moet betalen.

Douane en belastingen bij invoer

Bij de import van goederen uit China krijg je als ondernemer te maken met de douane. Om goederen in te mogen voeren in de Europese Unie (EU) is een aangifte ten invoer nodig. Dit is een elektronische aangifte. Meestal stelt een douane-expediteur de aangifte op en dient deze daarna in bij de douane. Zeker in het begin is het verstandig dit gedeelte aan een specialist uit te besteden. Bij de invoer van producten uit China betaal je meestal invoerrechten. De hoogte van het invoerrecht hangt af van de zogenaamde goederencode of TARIC-code van je product. Wil je weten hoeveel invoerrechten en eventuele andere heffingen je betaalt bij import uit China? Raadpleeg dan de tarieven en goederencodes op onderstaande websites:

De juiste goederencode bepalen is soms lastig. Neem bij twijfel altijd contact op met de Nederlandse douane (telefoon: 0800 01 43). Ook douane-expediteurs hebben ervaring met het indelen van producten in goederencodes.

Bij invoer in Nederland betaal je naast eventuele invoerrechten ook Nederlandse btw. In je standaard btw-aangifte trek je de betaalde btw als voorbelasting af. Dit werkt hetzelfde als bij je inkopen in Nederland. Tenminste, als je recht hebt op btw-aftrek. Importeer je regelmatig? En heb je recht op btw-aftrek? Met een vergunning artikel 23 van de Belastingdienst hoef je de btw niet op het moment van invoer te betalen. Wel geef je de btw aan en trekt deze weer af als voorbelasting. Per saldo betaal je dan niets.

Importdocumenten

Welke importdocumenten je nodig hebt, hangt af van het product dat je importeert. Een factuur, een transportdocument en een paklijst zijn standaard importdocumenten. Voor bepaalde goederen zijn soms aanvullende documenten nodig. Bijvoorbeeld als het om goederen gaat die mogelijk risico opleveren voor de veiligheid, gezondheid, economie en het milieu (VGEM). Informeer vooraf bij de douane of een douane-expediteur welke documenten je nodig hebt om producten uit China in te voeren.

One belt, one road (de Nieuwe Zijderoute)

Ruim 2250 jaar geleden bouwde de Chinese Han-dynastie een handelsroute vanuit de toenmalige hoofdstad Xian naar Antiochië in Zuid-Turkije. Deze route werd gebruikt voor de export van zijde en de invoer van vee, graan en - nog belangrijker - kennis. Het huidige China laat deze gedachte herleven met de ‘Nieuwe Zijderoute’.

De verbinding is onderdeel van het langjarige ‘Belt and Road Initiative (BRI)’ van de Chinese overheid. Met deze route ontstaat, naast lucht- en zeevervoer, via het spoor een nieuwe transportmogelijkheid tussen China en West-Europa. Vervoer via het spoor is goedkoper en groener dan luchtvervoer. Ook is dit type vervoer sneller dan zeevervoer en aantrekkelijk voor vertrekpunten en bestemmingen in het binnenland. Vooral consumentenproducten (bijvoorbeeld kleding, speelgoed en tv-schermen) en halffabricaten (denk aan auto-onderdelen) lenen zich voor de Zijderoute. Onzekerheden op dit moment zijn de beperkte spoorcapaciteit in West-Europa en de afhankelijkheid van Chinese subsidie.

Producteisen en productaansprakelijkheid

Voer je een product in uit een niet-EU-land zoals China? Houd dan rekening met Europese en nationale eisen en regels die voor het product gelden. Het product moet namelijk veilig en bruikbaar zijn. Je bent als importeur van Chinese producten aansprakelijk voor (letsel)schade die ontstaat door een ondeugdelijk product. Brengt het product risico met zich mee? Dan is het verstandig een productaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Betalingsverkeer

Vooruitbetaling is af te raden. Je loopt dan het risico dat de leverancier de goederen niet levert. Er zijn verschillende betalingsvormen mogelijk. Informeer altijd bij je bank naar de betalingsvorm en valuta die het beste past bij de transactie.

Oplichting en fraude

Zakendoen met landen buiten Europa neemt risico’s met zich mee. Je zult niet de eerste zijn die te maken krijgt met oplichters en fraudeurs. Betaal zo min mogelijk vooruit, en probeer een andere betalingsvorm uit te onderhandelen (bijvoorbeeld 25% vooruit, 25% bij verscheping en 50% bij levering). Ontstaat er toch een geschil? Bekijk dan de informatie op de website van de Nederlandse Ambassade wat je moet doen bij handelsgeschillen.

Cijfers

Er zijn verschillende bronnen voor cijfers over de handel tussen Nederland en China. Welke dit zijn, lees je op de website van RVO.nl.

Zakendoen met China. Hoe bereid je je goed voor? KVK zet de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Ik ben actief als regioreporter.

InspiratiePage