Duitsland

Online in Duitsland: 7 tips

Wil je met je website actief de Duitse markt benaderen? Kies dan het juiste kanaal in je marketingstrategie. Eén die past bij de groeiambities van je bedrijf. Vind je dit lastig? Laat je dan (al dan niet tegen betaling) door een gespecialiseerd bedrijf ondersteunen.

7 tips om zelf mee aan de slag te gaan

1. Zorg voor een mobielvriendelijke website

Duitsers bekijken veel websites op hun smartphone. ‘Mobile first’ denken is belangrijk. Zorg voor een mobielvriendelijke website en geef in een oogopslag de juiste informatie. Houd bij de vormgeving rekening met de beleving vanuit een klein scherm. Let er vooral ook op dat de uitstraling van je website overeenkomt met de mobiele vormgeving.

2. Zorg voor een website met een Duitse look en feel

Een Duitse websitebezoeker houdt van een vertrouwde Duitse uitstraling. Adverteren met “het beste, en de goedkoopste” enzovoort wekt geen vertrouwen bij Duitsers. Kwaliteit en referenties staan voorop. Zorg dus voor een Duits telefoonnummer, adres en bankrekeningnummer. Laat je site door een professioneel bureau vertalen. Visualisering is daarbij belangrijk. Houd hier rekening mee in de look en feel van je Duitse website.

3. Pas je zoektermen aan

Duitsers gebruiken andere zoektermen dan Nederlanders. Waar Nederlanders vooral op prijs vergelijken, zoekt een Duitse klant in de eerste plaats op kwaliteit en referenties. Pas je trefwoorden hierop aan. Denk ook na over de beleving en betekenis van woorden.

4. Actief op de hele Duitstalige onlinemarkt

Niet alleen in Duitsland wordt Duits gesproken. Dit gebeurt ook in Oostenrijk, grote delen van Zwitserland, Zuid-Tirol en het Zuiden van Denemarken. Mogelijk ontvang je dus aanvragen uit een groter gebied dan waar jouw bedrijf logistiek, fiscaal en juridisch op ingericht is. Zoekmachines zoals Google bieden de mogelijkheid jouw regio online te beperken. Dit maakt een gefaseerde uitbreiding mogelijk. Let wel op; je online informatie moet voor alle klanten beschikbaar zijn. Je mag geen IP-adressen van buitenlandse klanten blokkeren. Dit heet geoblocking en is niet toegestaan.

5. Kies het juiste digitale platvorm

Niet LinkedIn, maar XING is het digitale platform voor zakelijke gebruikers. Naast gratis registratie kent XING diverse betaalde lidmaatschappen. Met 13 miljoen leden in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) blijft het platform onverminderd populair. Net als bij LinkedIn biedt XING advertentiemogelijkheden, groepen en mogelijkheden voor bedrijven. Sommige groepen zijn ook offline actief. Een mooie ingang om ook een fysiek Duits netwerk op te bouwen. Offline aanwezigheid in Duitsland is trouwens een must: bezoek beurzen zodat jouw klanten je leren kennen.

6. Extra aandacht voor privacy en dataopslag

De Duitse wetgeving rondom privacy, colofon ('Impressum'), copywriting en dataopslag is veel strenger dan in Nederland. Gespecialiseerde bureaus zoeken actief naar overtredingen en spannen procedures aan. Verdiep je in de juridische kaders voor e-commerce en websites in Duitsland. Uitgebreide informatie vind je in de brochure Rechtssichere Internetseiten & Online Shops.

7. Zorg voor een online keurmerk

Keurmerken (''Gütesiegel'') zijn voor Duitse consumenten een belangrijk bewijs van de betrouwbaarheid van een website of webshop. Bekijk ook eens de websites van Duitse bedrijven om te zien hoe zij dit aanpakken.

Jouw Nederlandse webshop loopt goed en je bent klaar voor de volgende stap. Denk dan eens aan uitbreiding richting de Duitse markt.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Ik ben actief als regioreporter.

InspiratiePage