Cultuurverschillen

Britten staan bekend om hun formaliteit, gereserveerdheid en beleefdheid. Wie kent niet de keurige rij wachtende Britten op een bus (Please form a queue). Maar besef wel dat het Verenigd Koninkrijk bestaat uit 4 gebieden, namelijk Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Deze vier gebieden kennen grote verschillen op cultureel, sociaal en juridische gebied.

De Britten kunnen slecht ‘nee’ zeggen. Als ze iets niet willen, dan blijven ze er omheen draaien. Britten zijn ook niet zo direct als Nederlanders. De glimlachende woorden ‘that’s interesting’ betekenen eigenlijk dat ze het een slecht idee/voorstel vinden.

Britten nemen ook de tijd voor het sluiten van een zakelijke overeenkomst. Een reden hiervoor kan de hiërarchische structuur zijn. De Brit zal het niet snel zeggen, maar hij heeft voor alles toestemming van ‘up there’ nodig. Britten zien Nederlanders als efficiënt, professioneel, harde werkers en ‘to the point’. Dat laatste vinden ze meestal lomp. Verdiep je hierin, bereid je goed voor en luister naar je zakenpartner. Dit vergroot je kans van slagen.

Leg afspraken vast

Er zijn grote verschillen tussen het Nederlandse en Britse recht. Zo kennen wij in Nederland de begrippen ‘te goeder trouw’ en ‘redelijkheid en billijkheid’. In het Verenigd Koninkrijk kent men deze begrippen niet. Britse contracten zijn vaak langer dan Nederlandse contracten. De Britten kennen bijvoorbeeld geen Wetboek van Koophandel, waarnaar verwezen kan worden. De Britse rechter gaat uit van de gesloten overeenkomst. Alleen bij dubbelzinnigheden weegt de Rechtbank de ‘omstandigheden’ soms mee. Maak daarom aantekeningen en zorg dat de betekenis van bepalingen en termen bekend zijn. Het is belangrijk om alle correspondentie goed te bewaren. Schakel juridische hulp in bij het opstellen of controleren van een overeenkomst. Zeker nu met Brexit op komst.

Punctueel

Britten zijn netjes en op tijd. Zeker bij de eerste afspraak. Verdiep je in het lokale wegen- en openbaar vervoernetwerk, want het reizen in het Verenigd Koninkrijk kost veel tijd. Zorg dus dat je op tijd bent. Mocht dit niet lukken, meldt dit dan direct.

Spreek de taal

Nederlanders denken dat ze de Britse taal goed beheersen, maar je maakt makkelijk fouten. Voorkom dat je letterlijke vertalingen (‘Make that the cat wise’ of ‘That is not fromselfspeaking’) laat leiden tot ongemakkelijke situaties. Naast verkeerde vertalingen, hebben woorden en uitdrukkingen in het Engels niet altijd dezelfde betekenis als in het Nederlands. Zo heeft de Britse uitdrukking ‘It never rains, it pours’ niets met het Britse weer te maken. Je zegt dan namelijk dat een ongeluk zelden alleen komt! Zorg ervoor dat alle correspondentie, marketinguitingen en de website zijn geschreven en/of gecontroleerd door een ‘native speaker’.

Valkuilen

De cultuur van het zakendoen is, naast de beheersing van de Britse taal, erg belangrijk. Onderstaand 5 tips, waarmee je goed beslagen ten ijs komt.
  1. Wees alert op je taalachterstand. Als Nederlander krijg je nooit alle nuances (betekenis van woorden en uitdrukkingen) van de Britse taal mee.
  2. De kledingstijl in het Verenigd Koninkrijk is vrij formeel. Britse zakenmensen dragen vooral grijze, blauwe of krijtstreepkostuums. Vrouwen hebben meer keuzevrijheid, maar te veel sieraden of make-up worden niet gewaardeerd.
  3. De eerste ontmoeting is bedoeld om elkaar te leren kennen. Verwacht niet meteen tot zaken te komen.
  4. Ken je zakenpartner! Een Brits bedrijf is verplicht om op officiële correspondentie (briefpapier, facturen, e-mail en website) de volledige bedrijfsnaam, geregistreerd adres en registratienummer te vermelden. Echter niet alle bedrijven houden zich hier aan. Eenmanszaken (sole traders) en VOF’s (partnerships) zijn niet verplicht zich te registeren. Via het register van Companies House kun je bedrijfsgegevens (van bv’s) controleren. The Companies House biedt ook de mogelijkheid om te controleren of een ex-directeur een strafblad heeft (disqualified directors register), of een bedrijf failliet is of in staat van faillissement verkeerd (bankruptcy and insolvency register).
  5. Bedrijven kennen een hiërarchische structuur. Probeer te achterhalen wie beslissingsbevoegdheid heeft en met wie je een overeenkomst kunt sluiten.

Heeft deze informatie je geholpen?