Zakendoen in het VK, dit moet je weten

Impact Brexit zonder handelsafspraken

De kans bestaat dat het de EU en het VK niet lukt om uiterlijk 31 december 2020 tot goedgekeurde afspraken over de Brexit te komen. Dan ontstaat er voor beide partijen overlast. En dit heeft impact op ondernemers. Denk aan lange wachtrijen bij grenzen, havens en vliegvelden. Ook als je niet rechtstreeks handelt met het VK. Zoals je afnemers en toeleveranciers in de keten.

Komen er geen handelsafspraken? Check dan of je overal aan gedacht hebt. Zoals aan documenten, invoerrechten, een EORI-nummer, Portbase en aansprakelijkheid.

Geen handelsafspraken

1. Vraag ik een EORI-nummer aan?

Een EORI-nummer is een Europees douane-identificatienummer. Dit nummer gebruik je voor handel met landen die niet tot de Europese Unie (EU) horen. Het VK dus nu ook. Je vraagt het nummer gratis aan bij de douane. Je hebt het nodig bij alle douanecontacten. Aanvragen duurt ongeveer een week. Maar pas op voor een lange wachttijd na 31 december 2020.

2. Moet ik invoerrechten betalen?

Zonder handelsafspraken heffen het VK en de EU soms invoerrechten op elkaars producten. Door de coronacrisis stelt het VK tot juli 2021 strenge grenscontoles uit. Voor een overzicht van invoerrechten, documenten, procedures en formaliteiten gebruik je de Market Access Database. Om een indicatie van de invoerrechten te krijgen, kies je een willekeurig derde land (het VK staat er nog niet in).

De invoerrechten van een product bepaal je met de juiste goederencode. Een goederencode of HS-code (Harmonized System) is een 10-cijferige code waarmee producten zijn ingedeeld. Deze indeling wordt wereldwijd toegepast. De eerste 6 cijfers zijn internationaal gelijk.

3. Reken ik een hogere verkoopprijs?

Naast invoerrechten, extra douanekosten, voorraadkosten en eventuele markttoegangseisen krijg je te maken met oponthoud aan de grens. Dit alles werkt prijsverhogend. Reken je de kosten door aan je klant? Of deel je de pijn samen met je leverancier en afnemer?

In praktijk hangt de verdeling van de (extra) kosten samen met de afspraken die je hebt gemaakt in de Incoterms©. Daarin staan internationale leveringsvoorwaarden die je met klanten en leveranciers kunt afspreken. Je maakt afspraken over zaken als transport, verzekering en plaats van levering.

4. Krijg ik betaald in ponden of euro’s?

Betaal je in euro’s of krijg je betaald in euro’s? Dan loop je geen valutarisico.

Wees je bewust van valutarisico’s. Exporteurs die in euro’s afrekenen, krijgen zonder handelsafspraken met daling van de vraag te maken. De euro is behoorlijk gestegen ten opzichte van de pond. Jouw product wordt misschien (te) duur. Importeer je goederen en betaal je in ponden? Dan is het gunstig. Je koopt meer ponden voor je euro’s.

5. Wie regelt mijn documenten?

Het aantal documenten loopt op. Denk aan exportdocumenten, btw-aangifte en vervoersdocumenten. Als de goederen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn dan zijn dat er nog meer. Besteed het uit aan een expediteur. Zij zijn ervaren en hebben de systemen paraat. Dit bespaart je tijd en voorkomt fouten en oponthoud aan de grens.

6. Moet ik mij aanmelden bij Portbase?

Je moet je douanedocument op tijd aanmelden via het Port Community System van Portbase. Alle ferryterminals en het merendeel van de shortsea-terminals stellen dit verplicht. Let op! Meld je douanedocument vooraf in het Portbase systeem aan. Doe je dit niet, dan krijg je geen toegang tot de terminals. Voorkom dit en check bij je vervoerder via Portbase of de terminal alle voorinformatie heeft.

7. Toestemming gevraagd van je producent bij import?

Parallelimport is importeren van goederen zonder toestemming van de producent. En dat is verboden. Hiermee krijg je te maken als je producten van buiten de EU importeert en verkoopt. Na 31 december 2020 valt het VK buiten de EU. Heb jij al toestemming gekregen?

8. Verandert de aansprakelijkheid van mijn product?

De verantwoordelijkheid voor de veiligheid en kwaliteit van een product verschuift van producent naar importeur. Jij bent er voor verantwoordelijk dat een geïmporteerd product uit het VK voldoet aan alle EU wetgeving en aan Nederlandse wetgeving. Het kan zijn dat de uitleg van de Engelse wetgeving afwijkt van de EU wetgeving.

9. Is mijn ID-bewijs nog wel geldig?

EU-burgers kunnen bij een Brexit zonder afspraken tot en met 31 december 2020 met een geldig paspoort of geldige identiteitskaart het VK in- of uitreizen. Tot die datum reis je zo dus ook van Nederland naar het VK en terug. Vanaf 1 januari 2021 is je ID-kaart niet meer geldig. Je hebt dan een geldig paspoort nodig om het VK binnen te komen.

Een paspoort moet bij het inreizen in de EU nog minimaal 3 maanden geldig zijn. Bij het uitreizen uit de EU controleert de douane of de maximale verblijfsduur zonder verblijfsvergunning niet is overschreden. Deze verblijfsduur is 90 dagen.

10. Gelden mijn verzekeringen buiten nog de EU?

Verzekeringen dekken vaak schade in landen binnen de EU. Het VK valt buiten de EU. Ontstaan er na 31 december 2020 grote vertragingen bij grenzen en vliegvelden door strengere controles en procedures? De gevolgen van deze rompslomp en vertragingen zijn niet verzekerd onder je reis- of transportverzekering. Neem voor meer informatie contact op met je verzekeraar.

Bereid je goed voor

Denk goed na over de gevolgen voor jouw bedrijf. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen als: met welke administratieve rompslomp krijg ik te maken? Welke investeringen moet ik doen in bijvoorbeeld douanesoftware, personeel en logistiek? En welke kosten bereken ik door? Ga ik voorraad houden en waar? Zijn mijn overeenkomsten Brexitproof? Breng de gevolgen en risico’s zo volledig mogelijk in kaart. Deze instanties helpen je hierbij:

1. KVK

KVK brengt je met (digitale) kennis en praktische tips een stap verder met je voorbereiding op de Brexit. Denk hierbij ook aan onderwerpen als importeren, exporteren en documenten. Belangrijk als de VK de EU verlaat, grenscontroles terugkomen en je wilt zakendoen met het VK.

2. Brexitloket

Het Brexitloket voor ondernemers is een initiatief van de Rijksoverheid en haar uitvoeringsorganisaties. Het loket helpt je bij het beantwoorden van vragen en het inventariseren van mogelijke problemen rond Brexit.

Als er geen handelsafspraken komen raakt dit je bedrijf. Doe de Brexit Impact Scan om de onverwachte gevolgen voor jouw bedrijf te ontdekken. Zo kun je je goed voorbereiden. Heb je daarna advies op maat nodig? Dan kun je bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een Brexit-voucher aanvragen voor subsidie om een externe adviseur in te huren.

3. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

De landenoverzichten van RVO.nl helpen je om goed voorbereid aan de slag te gaan. Met markt- en sectorinformatie, do's and don'ts en hulp bij het zoeken van een betrouwbare zakenpartner.

4. Hulp bij Brexit

HulpBijBrexit is een initiatief van VNO-NCW, MKB Nederland en de Rijksoverheid. Deze site biedt je praktische tips om, ondanks alle onzekerheid, aan de gang te gaan met je Brexit-voorbereiding.

Ruim 77.000 Nederlandse bedrijven krijgen te maken met Brexit. Volg het Brexitnieuws voor ondernemers.
Marco Platvoet

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen help ik ondernemers kansen te benutten in het buitenland. Ik verbind en deel kennis en help je verder met mijn internationaal netwerk. Mijn specialiteit is het Verenigd Koninkrijk en Brexit.

InspiratiePage