Zakendoen met het VK, dit moet je weten

Last van Brexit: ‘Dit kan een kleine ondernemer niet aan’

Bij 63% van de ondernemers zorgt Brexit voor problemen. Met name kleine bedrijven noemen leveren aan het VK ‘absoluut onhaalbaar’. Maar ook grote bedrijven ondervinden hinder. 2 ondernemers delen hun ervaringen.

Omzetten daalden, kosten stegen en de bureaucratie nam toe sinds Brexit. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel (NBCC). 63% van de 125 ondervraagde ondernemers loopt tegen deze problemen aan. De vraag is daarom: loont handel met het Verenigd Koninkrijk nog wel?

”Vreselijk. Echt een ramp. Donderdag 23 juni 2016 was het, zeg ik uit mijn hoofd. We hebben bijna niet geslapen die nacht.” Hoewel David Hembrow en zijn vrouw de officiële uitslag pas op vrijdagochtend horen, weten ze eigenlijk vanaf het begin welke kant het opgaat met het referendum rond Brexit. “Britten hebben een vertroebelde blik op Europa. Altijd al. Er is veel wantrouwen en de media versterken dat.” Maandagochtend na het referendum staat het echtpaar, nota bene geboren in Engeland, getergd bij het stadhuis in hun woonplaats Assen. De Hembrows willen af van hun Engelse paspoort en nemen de Nederlandse nationaliteit aan.

‘Onwerkbaar voor zelfstandigen’

Voor Hembrow is een onwerkbare situatie ontstaan sinds Brexit. Hij verkoopt met zijn Dutch Bike Bits geen fietsonderdelen meer aan Britten. “De verzendkosten zijn verdubbeld en de regels voor invoerrechten en belasting zijn compleet onmogelijk geworden.”

Om gedoe te voorkomen stopte Dutch Bike Bits al halverwege december 2020 met levering aan het VK. “Ik zat niet te wachten op problemen. Wat als een klant een pakketje retour stuurt? Dan heb ik eerst btw in Engeland betaald, dan komt het terug naar Nederland en betaal ik hier opnieuw. Hoe los je dat op?”

We moesten de oorsprong van 60.000 artikelen beoordelen

Zorgen over Brexit

Niet alleen kleine ondernemers als Hembrow ervaren hinder na Brexit. Ook het grotere Kamera Express, met 350 medewerkers, had zorgen. Maar de handel met Britse consumenten staken was ondanks grote hobbels nooit een serieuze optie voor de specialist in foto en video uit Capelle aan den IJssel ”Vanaf 2017 hebben we alle ontwikkelingen op de voet gevolgd”, vertelt Director Category Management Harold Konijnenberg. “Vanaf september 2019 hield een speciaal opgetuigd team zich bezig met vraagstukken rond Brexit. Eerst kwamen we maandelijks bijeen en later wekelijks. Eind vorig jaar hadden we er een fulltime baan aan.”

Aanpassingen

Kamera Express speelde vroegtijdig in op hogere verzendkosten en veranderde regelgeving. Speciaal voor Britse klanten richtte het bedrijf een volledig nieuw, apart proces in. Pakketten voor het VK komen in het magazijn zelfs van een ‘eigen’ transportband. Konijnenberg legt uit: “Onze software moesten we laten aanpassen. We leverden tot voor kort vooral aan EU-landen, nu gingen we ineens met douaneformulieren en goederencodes werken. En omdat de spelregels voor bijvoorbeeld retouren zijn veranderd, sturen we bij bestellingen ook op het VK afgestemde facturen mee.”

Er kwam nog een tijdrovende klus bij: Kamera Express stelde van elk product de oorsprong vast. Die bepaalt namelijk hoeveel invoerrechten je over een artikel betaalt. “Daar hebben we een enorme inhaalslag gemaakt. Het ging om het beoordelen van de oorsprong van 60.000 artikelen. Inmiddels hebben we met onze leveranciers de afspraak dat zij deze informatie in het vervolg leveren. Ik kan me voorstellen dat dit soort zaken bij kleinere bedrijven en zelfstandigen voor veel meer problemen zorgt. Zij kunnen veel moeilijker een vuist maken.”

Te veel administratie

Waar de grote cameraspecialist alles uit de kast haalde om zich aan te passen, zag de zelfstandige Hembrow daar geen brood in. “Het probleem rond Brexit zit vooral in de nieuwe belastingregels. Die heeft Groot-Brittannië in het eerst mogelijke uur na de ingang van Brexit aangepast.” Die regels bepalen dat Hembrow voor bestellingen met een waarde tot GBP 135 import-btw in het VK afdraagt. In de praktijk betekent dit dat hij zich voor de btw in Nederland én het VK registreert en dat hij in beide landen aangifte moet doen. “Dit is onhaalbaar. Er komt zoveel administratie bij, dat kan ik als kleine ondernemer niet aan.”

Absurd om in elk land apart belastingaangifte te doen

Hembrow is bang dat meer landen met soortgelijke regels gaan werken. “Dan kun je als ondernemer beter stoppen. Het is toch absurd om in elk land apart belastingaangifte te doen?”
Met zijn webshop verdiende Hembrow in een goed jaar een fatsoenlijk salaris. Maar na de Brexit ging een derde van zijn inkomsten in rook op. “We verkopen wereldwijd, dus het is geen kwestie van een andere markt aanboren. De nieuwe realiteit is dat we overal ter wereld leveren, behalve in het VK.”

Fysieke vestiging

Ook voor grote partijen als Kamera Express betekent handel met het VK sinds dit jaar veel papierwerk. In een vroeg stadium werd extra personeel aangetrokken. Accountants, btw-specialisten en de Britse douane werden aangehaakt zodat nieuwe processen juist werden ingericht. Douaneformaliteiten zijn inmiddels volledig uitbesteed aan koerier UPS.

“Het belang om door te gaan in het VK is voor ons groot”, erkent Konijnenberg. “We behalen er 5 à 6% van onze omzet.” Niet meer leveren aan Groot-Brittannië betekent in het geval van Kamera Express op jaarbasis zo’n 10 miljoen euro laten liggen. “Dat is aanzienlijk. Dat laat je niet zo maar los.” Daar komt bij dat Kamera Express denkt aan fysieke vestigingen in het VK. “Naast Amazon zijn daar nog 1 of 2 sterke spelers op de markt. Er is minder concurrentie dan in veel andere Europese landen, het prijspeil ligt er relatief hoog.”

Voor Kamera Express is de retourzending vanuit het VK ook geen vanzelfsprekendheid meer. “Behalve als een product defect is bij aankomst, dan nemen wij alle kosten voor onze rekening.”
Echter, bij een normale retourzending, of wanneer op termijn een reparatie noodzakelijk is, zijn de kosten voor de Britse klant. “Dat zien wij als het risico van de klant die besluit dat hij zijn camera in het buitenland aanschaft.”

Doorgaan of stoppen?

Brexit dwingt veel ondernemers tot een moeilijke keuze: Neem ik alle nieuwe regels en extra werkzaamheden voor lief? Of laat ik Groot-Brittannië voortaan links liggen? “Ik denk dat elke retailer voor zichzelf een businesscase moet maken om te zien of de handel nog interessant is”, zegt Konijnenberg erover. “Daarbij kan het soort product dat je levert een wezenlijk verschil maken. Voor ons geldt bijvoorbeeld dat de importheffingen veelal onder het 0-tarief vallen. Handel je daarentegen bijvoorbeeld in textiel, dan betaal je zo maar 10%.”

Hembrow is nog steeds niet blij met de situatie, maar accepteerde deze desondanks snel. “Ik heb nooit de ambitie gehad om rijk te worden, maar een derde minder inkomsten is toch wel aanzienlijk. Ergens hoop ik nog dat de regels op termijn weer worden aangepast. Misschien wanneer Britse ondernemers zelf tegen problemen aanlopen. Leveren aan klanten in het VK, is voor mij absoluut onhaalbaar. En voor vele duizenden kleine ondernemers met mij.”

Lees alles over Brexit en de mogelijke gevolgen voor je bedrijf op de dossierpagina Brexit.
Rinke den Os

Wie internationaal wil ondernemen, heeft een wereld te ontdekken. Want hoe werkt het als je gaat importeren? En waar loop je tegenaan met een webshop over de grens? Om je op weg te helpen, deel ik tips & tricks en ervaringen van ondernemers.

InspiratiePage