het Verenigd Koninkrijk

Theresa Mays Brexitblikje

Als klein jochie deed ik het wel eens. Dan probeerde ik een blikje dat op de weg lag zolang mogelijk bij me te houden. Niet door het op te rapen, maar door het voor me uit te trappen.

Het is dit beeld dat critici van de Britse premier Theresa May graag schetsen als de brexitimpasse in haar land ter sprake komt. Ze weigert het probleem bij de kladden te pakken, maar schuift de oplossing telkens weer voor zich uit. Dit terwijl de vertrekdatum van 29 maart steeds dichterbij komt.

Zelf denk ik niet dat het een bewuste strategie is. Dat zou namelijk suggereren dat May daadwerkelijk een plan heeft en ik geloof niet dat dat zo is. Niet meer althans. Sinds haar deal met Brussel is afgeschoten door het Lagerhuis, leeft May bij de dag en hoopt ze er maar het beste van.

2 weken extra

Het resultaat is overigens hetzelfde. Het brexitblikje wordt naar voren getrapt. Aanvankelijk beloofde May op 14 februari terug te keren naar het Lagerhuis om haar nieuwe afspraken met Brussel voor te leggen. Inmiddels heeft ze aangegeven 2 weken extra nodig te zullen hebben - minstens.

Straks is het eind maart en zal het Lagerhuis eieren voor zijn geld kiezen en Mays deal alsnog omarmen. Of niet. De kans op een chaotisch vertrek zonder deal blijft bestaan. Nederlandse ondernemers zetten zich schrap. Niet eens zozeer omdat ze zelf niet zijn voorbereid. Maar veel meer vanwege de gebrekkige preparatie aan de overkant van het Kanaal.

Extra overtochten

De zorgen zijn - helaas – terecht. Veelzeggend is het echec met het ferrybedrijfje dat de Britse overheid had ingehuurd en dat voor extra overtochten moest zorgen als de haven van Dover straks dichtslibt. Het bedrijfje in kwestie, Seaborne Freight, is een startup. Het heeft geen eigen boten en ook geen ervaring met veerdiensten. Toen een deel van de financiering ook nog wegviel, trok de overheid de opdracht snel weer in.

De Britse overheid had naast Seaborne nog twee andere, veel ervarener ferrybedrijven opgelijnd. Die moeten het gros van de noodopvang voor hun rekening nemen. Dus wat dat betreft valt de ramp te overzien. Maar dat de Britse regering voor zo’n serieus probleem het risico nam om met een startup in zee te gaan, is een veeg teken.

Backstop

De volgende datum om in de gaten te houden is 27 februari. Dan hoopt May meer te kunnen vertellen over de voortgang van haar gesprekken met Brussel. De kans dat ze dan een doorbraak kan presenteren, lijkt klein. Ze hoopt de ‘backstop’, het mechanisme dat moet garanderen dat de grens op het Ierse eiland na Brexit open kan blijven, te schrappen dan wel aan te passen. Maar de EU heeft al talloze malen gezegd dat de Britse premier dat kan vergeten zolang ze niet bereid is om bijvoorbeeld in een douane-unie met de EU te blijven.

De vraag is nu hoe lang het Lagerhuis blijft toezien dat May het blikje naar voren trapt. Er zijn plannen om de premier te dwingen de optie van een vertrek zonder deal van tafel te nemen en de EU om uitstel te vragen, zo mogelijk om een nieuw referendum te organiseren. Die plannen zijn niet nieuw, maar vooralsnog konden ze niet rekenen op de steun van een parlementaire meerderheid.

Eén ding is zeker: als dat niet snel verandert, hoeft het straks niet meer.

Ruim 77.000 Nederlandse bedrijven krijgen te maken met Brexit. Deal or no deal. Weet wat er speelt en bereid je goed voor. Brexit-nieuws voor ondernemers
Mathijs Schiffers
Mathijs Schiffers

Schrijver en journalist. Als correspondent voor onder meer Het Financieele Dagblad volgt hij vanuit Londen het Brexitdebat. In 2018 verscheen zijn boek 'Brexitland, een onverenigd koninkrijk'. Gastcolumnist op kvk.nl.

InspiratiePage