Zakendoen met Spanje, dit moet je weten

'Tijdens corona gaat mijn ontdekkings­reis in Spanje door'

Zakelijk gezien is Spanje een kansrijke markt. In 2018 was het de snelst groeiende economie in Europa. Maar COVID -19 heeft ook Spanje hard geraakt. Voor de Nederlandse freelancer Tessa Waalwijk betekent de Spaanse lockdown een verplichte keuze om niet meer heen en weer te reizen. “Ik bedien al mijn klanten nu online.”

Voor Tessa Waalwijk, Freelance Sales Specialist bij Gromo, pakte de strenge lockdown in Spanje goed uit. “Het even niet naar Nederland reizen hielp mezelf om mij sneller thuis te voelen in Spanje. Ik settelde me hier nog meer. Ik kreeg meer sociale contacten en had plotseling tijd voor toekomstdromen. Voor de lockdown reisde ik 2 keer per maand naar Nederland voor mijn klanten daar. Ik leefde echt in 2 werelden. Leuk, maar ook vermoeiend en onmogelijk om je op één plek echt thuis te voelen.”

Vol toeristen

“Naast het appartement dat mijn man en ik verhuren in Amsterdam zochten we nog een investering. We kochten een appartement in Sitges om te verhuren. Binnen een paar weken gaven we de boel een strak en hip uiterlijk. Daarna zette we de online marketing op poten. Dit liep als een tierelier. Ondanks de coronacrisis zaten we de hele zomer vol met vooral Spaanse toeristen. Ook kregen we vragen van mensen om hun appartement te stylen, online te promoten en te beheren. Daarom startten we met Airbcn.eu. Met dit bedrijf helpen we mensen hun (leegstaande) appartementen en huizen te pimpen en verhuren. Ook startte ik samen met Danique Aaftink een platform voor Nederlanders die naar Spanje verhuizen, www.casitodo.nl. Hierop plaatsen we podcasts en informatie over wonen en werken in Spanje. We bundelen content voor mensen die ervan dromen (deels) te vertrekken naar Spanje of vastgoed te kopen.”

Buiten zijn

Spanje nam strenge maatregelen om het coronavirus in te dammen. “De strenge lockdown was heftig. Enkel de deur uit voor boodschappen. In Spanje leeft iedereen zoveel mogelijk buiten. Veel Spanjaarden wonen met meerdere mensen in één huis. Dat maakte de lockdown zwaarder dan in Nederland. Opa en oma zitten er ook bij. Dus de kans op besmetting van de risicogroep is veel groter.”

Thuiswerkwet

Door corona werd ook in Spanje online en thuis werken belangrijker. “Ik bedien mijn Nederlandse klanten nu enkel online. Veel internationaal georiënteerde bedrijven doen dit al jaren vanwege de verschillende vestigingen en voor anderen is het nieuw. Ik vind het belangrijk om hier een definitieve oplossing voor de bedenken. Het is fijn om niet afhankelijk te zijn van een fysieke standplaats. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat Spanjaarden ook niet meer terug willen naar fulltime werken op kantoor. Dat is nu zeker verleden tijd met de nieuwe thuiswerkwet. Deze werd door corona versneld ingevoerd.”

Vestiging opzetten

Naast het verhuren van appartementen werkt Waalwijk als zzp ’er in Spanje. Ze helpt Nederlandse bedrijven via participatie, training en coaching aan nieuwe business. Haar Spaanse avontuur begon in 2017 toen ze voor softwareproducent Spotler een vestiging in Spanje op moest zetten.

“Ik kwam erachter dat het opzetten van een bedrijf in Spanje echt veel tijd kost. Onze geldschieter gaf deze tijd niet. Ze hadden een duidelijke exit strategie om de Spotler-groep snel te verkopen. De enige oplossing was om een concurrent of marketingbureau op te kopen en op die manier in sneltreinvaart een goedlopende business te creëren. Helaas vond ik deze niet. Al snel besloot ik, met Gromo, voor mijzelf te starten.”

Kwaliteit

Een eigen bedrijf beginnen in Spanje is een grote stap. "Het kost veel tijd. Er zijn lokale regels waaraan je je moet houden en Spanje is groot. Denk ook aan taal- en cultuurverschillen.
Spanjaarden kiezen vaak niet voor kwaliteit. Dat zie ik ook terug in hun huizen en inrichting. Ze hechten minder waarde aan lange termijn doelen. Dat siert de cultuur ook, er wordt meer geleefd in het nu, maar dat maakt het zakelijk soms ook wat lastiger. Je moet namelijk heel goed kunnen uitleggen waarom jouw product kost wat het kost. Wat het gaat opleveren. Wat stop je erin, maar wat komt er ook weer uit. Ook al is dat op langere termijn. Dat is best een uitdaging. Zeker als je de taal nog niet perfect beheerst. Maak duidelijke voorbeeldcases. Daarnaast is het belangrijk om eerst een band op te bouwen met elkaar en vertrouwen te winnen. Spanjaarden nemen niets van mensen aan waar ze geen band mee hebben. Er wordt niet, zoals in Nederland, inhoudelijk en prijstechnisch gewogen om daarna de slimste en voordeligste keuze te maken. Een netwerk opbouwen kost veel tijd. En het is cruciaal om de Spaanse taal goed te beheersen. En waar ik in Nederland soms weken vooruit plande, is het hier gewoon om voor dezelfde week een afspraak te maken.”

Stap voor stap

“Het klopt wat ze zeggen: mañana mañana. Alles duurt lang. Veel duwen en trekken en initiatief nemen. Het opzetten van een S.L. (Spaanse rechtsvorm, vergelijkbaar met een B.V.) brengt een hoop rompslomp met zich mee. Zoals het aanvragen van een NIE nummer (belastingidentificatienummer voor buitenlanders). Voor mij privé duurde dit wel 2 maanden. Maar ook de bestuursleden van Spotler moesten een NIE nummer aanvragen. Daar kwam ik pas later achter.”
Ook tijdens het kopen van een huis, in het contact met makelaars en banken, gaat alles “lekker” rustig aan. “Zodra het bod geaccepteerd is, krijg je 3 maanden de tijd om de financiering rond te krijgen. Die heb je ook hard nodig. Nu probeer ik een autónomo status te krijgen. Dit is de Spaanse freelancer status. De aanvraag duurt ook weer erg lang,” zucht ze. “Dus heb geduld. Nederlanders willen alles efficiënt en snel, maar dat gaat hier net even anders. Processen duren langer, men overlegt meer en stelt veel uit. Iets regelen of opzetten in Spanje gaat niet over 1 nacht ijs. Poco a poco en geniet van het proces!”

Zakenpartners vinden

Voor het vinden van de juiste zakenpartners bezocht Waalwijk een aantal keer de eShow beurs in Barcelona en Madrid. “Hier scoorde ik een hoop leads, partners en eindgebruikers. Daarnaast krijg je door een beurs naamsbekendheid en ontmoet je concurrenten. Voor het zoeken van partners maakte ik een shortlist van eisen en zette ik een zakenpartnerscan van het NBSO in. Dat is het handelskantoor van de Nederlandse overheid in Barcelona.”

7 tips

Tessa Waalwijk geeft een zevental tips over zakendoen met Spanje

  • Doe uitgebreid onderzoek naar de Spaanse markt, concurrenten en klanten. Hoe staat het land ervoor in jouw branche? Wat concludeer je daaruit? Waar ligt de behoefte en hoe onderscheidt jouw product zich?
  • Spanje is groot, kies naar aanleiding van je onderzoek een gebied waar je je op wilt richten en schrijf daar je businessplan voor. Heel Spanje veroveren is te ambitieus. Binnen Spanje zijn verschillende culturen.
  • Leg contact met Nederlanders. Nederlanders helpen elkaar graag. Je ontmoet ze bijvoorbeeld op evenementen van de NBSO, het handelskantoor van de Nederlandse overheid in Barcelona. Tijdens de maandelijkse Mesa Naranja lunches. Maar ook op evenementen van De Kring Nederlands Bedrijfsleven Barcelona tref je interessante mensen.
  • Zorg dat al je offline- en online materiaal in het Spaans beschikbaar is. Website, sociale kanalen, presentaties, productfolders. Van marketing documentatie tot aan contracten. Engels spreken en lezen is hier niet vanzelfsprekend!
  • Laat een Zakenpartnerscan uitvoeren door de NBSO. De NBSO heeft een hoop connecties die je helpen om succesvol te zijn in Spanje. Je schetst het profiel dat je zoekt en zij gaan aan de slag. Ze doen het eerste belletje en zorgen ervoor dat je makkelijk aan tafel komt met de voor jou interessante partijen.
  • Als alles online kan, is het ook veel minder kostbaar en rigoureus om een vestiging te openen in Spanje. Kijk eerst online hoe ver je komt, voordat je naar Spanje vertrekt. Al is het op die manier wel een stuk lastiger voor contacten en integratie. Het warme netwerk is namelijk zo belangrijk.
  • Ben je toe aan 'Vitamine S'? Luister naar deze podcasts waarin Nederlandse ondernemers hun Spaanse ervaringen met je delen.
Zakendoen met Spanje. Hoe bereid je je goed voor? KVK zet de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.
Marco Platvoet

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen help ik ondernemers kansen te benutten in het buitenland. Ik verbind en deel kennis en help je verder met mijn internationaal netwerk. Mijn specialiteit is het Verenigd Koninkrijk en Brexit.

InspiratiePage
Internationaal