E-commerce in Duitsland

Jouw Nederlandse webshop loopt goed en je bent klaar voor de volgende stap. Denk dan eens aan uitbreiding richting de Duitse markt. Duitsers behoren tot de grootste online kopers van Europa. De opbrengst uit e-commerce in Duitsland steeg in 2017 met bijna 11% naar een waarde van € 58,5 miljard. Gemiddeld besteden zo’n 52 miljoen online shoppers 1.157 euro per persoon per jaar aan online bestellingen. Ook voor 2018 verwachten de onderzoekers van BEVH (branchevereniging in Duitsland) weer een omzetstijging.

Aanvragen lokale domeinnaam

Wil je serieus online zakendoen in Duitsland? Vraag dan een domeinextensie met landcode .DE aan. De Duitse non-profit organisatie Deutsches Network Information Center (DENIC) is verantwoordelijk voor de registratie van internet domeinnamen.

Een .DE registratie eist wel een vestigingsadres in Duitsland. Heb je deze niet? Wijs dan een tekenbevoegd persoon in het land aan, die met naam en adres bekend is bij DENIC.

Webwinkelkeurmerken

Duisters hechten veel waarde aan betrouwbaarheid. Al is een keurmerk ('Gütesiegel’) geen verplichting, het is wel verstandig jouw webshop van een keurmerk te voorzien. Dit wekt vertrouwen bij de Duitse klant en vergroot jouw kans op een daadwerkelijke aankoop. Onderstaande Duitse webshop keurmerken zijn het meest bekend:

Impressum

Voor Duitsers is online privacy erg belangrijk. De Duitse wetgeving op het gebied van privacy, colofon ('Impressum'), copywriting en dataopslag is veel strenger dan in Nederland. Gespecialiseerde bureaus zoeken actief naar overtredingen en spannen procedures aan. Dit kan je een flinke geldboete opleveren. De vermelding van een ‘Impressum’ is wettelijk verplicht voor schriftelijke media. Dus ook voor een Duitse website of webshop. Het ‘Impressum’ geeft aan wie de eigenaar van de publicatie is en dus het auteursrecht heeft. Denk in ieder geval aan: naam en adres van de aanbieder, naam van de vertegenwoordiging, telefoonnummer en e-mailadres, registernummers en het btw-identificatienummer. Deze informatie moet overzichtelijk, direct toegankelijk en altijd beschikbaar zijn. Uitgebreide informatie vind je in de brochure Rechtssichere Internetseiten & Online Shops.

Betaalmogelijkheden

Duitsers hebben andere betaalvoorkeuren. Wil je succesvol worden met je webshop? Pas je betaalmogelijkheden dan aan op de wensen van de markt. Onderstaand de meest favoriete betaalmethoden onder de Duitse consumenten:

  • Achteraf betalen (Klarna)
  • PayPal
  • Credit- en debitcards
De Duitser beschouwt een achterafbetaling als teken van wederzijds vertrouwen. Maak voor jezelf de afweging of je deze mogelijkheid aanbiedt. Het niet aanbieden heeft mogelijk minder daadwerkelijke aankopen (conversies) tot gevolg.

Als jouw omzet in Duitsland toeneemt, loont het wellicht om een Duitse bankrekening te openen. ING, ABN Amro en ook de Rabobank hebben Duitse vestigingen en kunnen jou hierbij ondersteunen. Het openen van een rekening bij een Duitse bank is een andere mogelijkheid. Hiervoor moet je jezelf wel in persoon bij de bank identificeren.

Btw

Tot aan het drempelbedrag mag je met Nederlandse btw factureren aan Duitse particuliere afnemers, ondernemers die geen btw-aangifte doen of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn. Wanneer je het drempelbedrag overschrijdt, moet je het Duitse btw-tarief gaan berekenen. Aanvullende informatie over de btw-tarieven in Duitsland vind je op de website van het Bundeszentralamt für Steuern. Meer informatie over btw bij goederen en diensten naar andere EU-landen vind je op de website van de Belastingdienst.

Meer weten?

Meer informatie over internetverkoop in Duitsland lees je op Online in Duitsland: 7 tips

Heeft deze informatie je geholpen?