Internationale cultuurverschillen

Ieder land kent een eigen cultuur. Waarschijnlijk een andere dan je in Nederland gewend bent. Dit merk je niet alleen tijdens je vakantie, maar ook bij internationaal zakendoen. Persoonlijke relaties en cultuurkennis zijn belangrijk bij het zakendoen in een ander land. Hiermee schep je een onderlinge band.

De hedendaagse technologie vergemakkelijkt de communicatie, maar maakt het ook uitdagender. Voor het opbouwen van een (internationale) zakelijke relatie is fysiek contact nodig. Alleen dan heb je echt menselijk contact en zie je de gezichtsuitdrukking van je relatie. Non-verbale communicatie is erg belangrijk bij internationaal zakendoen.

Belangrijke tips

Internationaal zakendoen betekent zakendoen met verschillende culturen. Veel onderwerpen zijn bij alle culturen belangrijk en zie je in veel landen terug. KVK zet een aantal van deze onderwerpen voor je op een rij:

Waar moet je als ondernemer op letten bij afspraken?

  • Kom op tijd; niet te vroeg, maar zeker niet te laat. Dit wordt nergens gewaardeerd. In landen waar het leven minder haastig is, kan het zo zijn dat je zakenrelatie iets later aanschuift. Dit is geen belediging, maar gewoon een manier van doen.
  • Zorg voor een meertalig visitekaartje. Wanneer je een visitekaartje krijgt, bekijk dit dan aandachtig. Jouw relatie kan het als een belediging zien wanneer jet het kaartje direct wegstopt of erop schrijft.
  • Ontbijt, lunch of diner. Bij internationaal zakendoen zijn sociale aspecten erg belangrijk. Het is gebruikelijk zaken en plezier te combineren. Op die momenten sluit je de beste deals.
  • Probeer de organisatiestructuur van je zakencultuur te doorgronden. Je hebt contacten op het juiste niveau nodig om zaken te kunnen doen.
  • Zorg voor een persoonlijk netwerk. Zakendoen zonder lokaal netwerk is vaak onmogelijk. Ga hierbij voor langetermijnrelaties.

Overige onderwerpen die een rol spelen:

  • De betekenis van ja en nee. Wereldwijd hebben de woorden ja en nee verschillende betekenissen. In veel culturen is nee zeggen geen optie. Het is lastig te achterhalen wanneer iemand ja zegt, maar eigenlijk nee bedoelt. Houd de lichaamstaal van je gesprekspartner daarom goed in de gaten.
  • Stel in plaats van gesloten vragen, open vragen. Zo voorkom je dat jouw relatie met een ja of nee moet antwoorden. Een voorbeeld. Vraag niet: kun je volgende week 5 containers leveren? Maar vraag: mijn klant heeft 5 containers nodig, wanneer kun je deze verschepen? Stel ook controlevragen om na te gaan of jouw gesprekspartner je begrijpt.
  • Vermijd onderwerpen als seks, politiek en religie. Laat je niet tot een discussie over deze onderwerpen verleiden. Zeker niet op internationaal gebied.
  • Pas je, binnen je eigen grenzen, zoveel mogelijk aan. Juist het respect van de andere cultuur vergroot je zakelijke kansen. Je moet je daar natuurlijk zelf wel goed bij voelen. Zoek daarom vooral naar de overeenkomsten. Probeer de verschillen te begrijpen en er mee om te gaan.
  • Leer de taal. Alle talen beheersen is vrijwel onmogelijk. Leer in ieder geval een aantal woorden als ‘goedemorgen’ ‘smakelijk eten’ of ‘dank u wel’. Je zakenpartner stelt dit zeker op prijs.

Op de pagina top 12 landen staat aanvullende informatie over de cultuurverschillen in de genoemde landen. Verdiep je in de andere cultuur zodat je goed voorbereid de nieuwe markt betreedt!

Heeft deze informatie je geholpen?